Aszfaltburkolat a kockakőre

A Budapest több pontján megtalálható utcakövek kifejezetten értékesek: darabjuk körülbelül kétszáz forintba kerül. A Bartók Béla vagy a Dózsa György útról felszedett kövek először a kőtérbe kerülnek, azután a tulajdonosi, illetve a városüzemeltetési bizottságok jóváhagyása után kerületi, illetve vidéki önkormányzatok használják fel azokat. Az igen értékes köveket azonban többször alapozásként használja a főváros, így a Városmajor utcában és a Fiumei úton is a kockakőre öntötték az új aszfaltburkolatot.

2002. 09. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosi útfelújítások során felszedett utcaköveket a fővárosi önkormányzat kőterében helyezik el. A kövek értéke egyébként megközelíti a kétszáz forintot is, és mind belföldön, mind Nyugat-Európában nagy a kereslet irántuk.
A kőtér a IX. kerületben található. A köveket az útfelújítást kivitelező cégnek kell odaszállítania a beruházás helyszínéről. A köveket a későbbiekben a kerületi és a vidéki önkormányzatok használják fel. Mint azt a főpolgármesteri hivatal út-műtárgy alosztályán megtudtuk: a kövekből udvarok és járdák díszburkolatát készítik el, illetve különböző kertészeti munkákhoz használják fel. Az önkormányzatok igényeiről a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi, illetve városüzemeltetési bizottságai döntenek. A kerületeknek és a vidéki településeknek nem kell fizetniük a kockakövekért, ám tisztításukról és elszállításukról nekik kell gondoskodniuk. Több esetben előfordul, hogy az utcakövek el sem jutnak a kőtérbe, mert azokat az útfelújítás helyszínéről szállítja el az új tulajdonosuk.
Szálka Miklós (Fidesz), a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnöke lapunk érdeklődésére kifejtette: az útfelújítások során felbontott burkolatok köveit kizárólag a tulajdonosi és városüzemeltetési bizottságok jóváhagyásával lehet más tulajdonosnak átadni. A köveket az esetek többségében közcélokra használják fel, például sírkövek, emlékművek építésére. Előfordul azonban, hogy a főváros más önkormányzatnak adja oda térítésmentesen a köveket, amelyek kifejezetten alkalmasak sétálóutcák burkolata, illetve járdaszegélyek kialakításához is. A politikus azonban kifogásolta, hogy az értékes köveket nem szedik fel minden egyes útfelújításnál, arra is akadt példa, hogy az új aszfaltburkolatot azokon helyezik el. Szálka Miklós példaként a Városmajor utcát hozta fel, de a Fiumei út jelenleg zajló felújítása is hasonló lesz. Ott ugyanis egy rövidebb szakaszon szintén alapozásként használják az igen drága macskaköveket. A Budapest több utcáján megtalálható kockakő a legtartósabb útburkolat. A kemény anyagból készült kő ugyanis több évtized alatt kopik egyetlen milliméternyit, így felújítani is csak mintegy ötvenévente kell. A szilárd burkolat alá azonban elengedhetetlen a megfelelően erős alapozás, illetve a kövek közének kitöltése.
Nyugat-Európában csak a többsávos főforgalmi utakat aszfaltozzák, a kisebb forgalmú utcákban előszeretettel alkalmazzák a kockaköveket. Nem ritka az sem, hogy a tömegközlekedési járatok által használt, szűkebb utcák burkolata is bazalt kockakőből készül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.