A fővárosi útfelújítások során felszedett utcaköveket a fővárosi önkormányzat kőterében helyezik el. A kövek értéke egyébként megközelíti a kétszáz forintot is, és mind belföldön, mind Nyugat-Európában nagy a kereslet irántuk.
A kőtér a IX. kerületben található. A köveket az útfelújítást kivitelező cégnek kell odaszállítania a beruházás helyszínéről. A köveket a későbbiekben a kerületi és a vidéki önkormányzatok használják fel. Mint azt a főpolgármesteri hivatal út-műtárgy alosztályán megtudtuk: a kövekből udvarok és járdák díszburkolatát készítik el, illetve különböző kertészeti munkákhoz használják fel. Az önkormányzatok igényeiről a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi, illetve városüzemeltetési bizottságai döntenek. A kerületeknek és a vidéki településeknek nem kell fizetniük a kockakövekért, ám tisztításukról és elszállításukról nekik kell gondoskodniuk. Több esetben előfordul, hogy az utcakövek el sem jutnak a kőtérbe, mert azokat az útfelújítás helyszínéről szállítja el az új tulajdonosuk.
Szálka Miklós (Fidesz), a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnöke lapunk érdeklődésére kifejtette: az útfelújítások során felbontott burkolatok köveit kizárólag a tulajdonosi és városüzemeltetési bizottságok jóváhagyásával lehet más tulajdonosnak átadni. A köveket az esetek többségében közcélokra használják fel, például sírkövek, emlékművek építésére. Előfordul azonban, hogy a főváros más önkormányzatnak adja oda térítésmentesen a köveket, amelyek kifejezetten alkalmasak sétálóutcák burkolata, illetve járdaszegélyek kialakításához is. A politikus azonban kifogásolta, hogy az értékes köveket nem szedik fel minden egyes útfelújításnál, arra is akadt példa, hogy az új aszfaltburkolatot azokon helyezik el. Szálka Miklós példaként a Városmajor utcát hozta fel, de a Fiumei út jelenleg zajló felújítása is hasonló lesz. Ott ugyanis egy rövidebb szakaszon szintén alapozásként használják az igen drága macskaköveket. A Budapest több utcáján megtalálható kockakő a legtartósabb útburkolat. A kemény anyagból készült kő ugyanis több évtized alatt kopik egyetlen milliméternyit, így felújítani is csak mintegy ötvenévente kell. A szilárd burkolat alá azonban elengedhetetlen a megfelelően erős alapozás, illetve a kövek közének kitöltése.
Nyugat-Európában csak a többsávos főforgalmi utakat aszfaltozzák, a kisebb forgalmú utcákban előszeretettel alkalmazzák a kockaköveket. Nem ritka az sem, hogy a tömegközlekedési járatok által használt, szűkebb utcák burkolata is bazalt kockakőből készül.
Milyen parkettát érdemes választani?