Véget vetnek a viszálynak

Információink szerint a BKV mintegy 33 milliárd forintos adósságának átvállalása mellett további ötmilliárd, a vállalat által még fel sem vett hitellel terheli a kormány az idei költségvetést a háttéralkuknak köszönhetően.

2002. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint egy hónapig tartó botrányok és viták után tegnap aláírták a fővárosi MSZP– SZDSZ koalíciós megállapodását. Mindkét párt frakcióvezetője azt hangsúlyozta, hogy véget vetnek a viszálynak, és a munkára koncentrálnak a jövőben. Demszky Gábor főpolgármester egyebek mellett ígéretet tett arra, hogy ebben a ciklusban ötszáz új autóbuszt vásárol a főváros, és megkezdik az 5-ös metró tervezési munkálatait. Információink szerint az új városvezetés több alternatívával számol a BKV jegyáremelésével kapcsolatban. A legvalószínűbb az, hogy a koalíció nem 10+5, hanem 15+5 százalékos, kétütemű reáltarifa-áremelést kezdeményez a jövő évre a Pénzügyminisztériumnál. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint a drasztikus áremelésre azért lesz szükség jövőre, mert az elmúlt négy évben a kormány nem engedélyezte az évenkénti minimum ötszázalékos jegyárnövekedést, s ezt pótolni kell. A szocialista politikus ugyanakkor lapunknak leszögezte azt is, mindenképpen el kell kerülni, hogy még többen válasszák a tömegközlekedés helyett az autókat.
A közlekedési társaság mintegy 33 milliárd forintos adósságát várhatóan átvállalja a kormány az idei költségvetés terhére, ám értesülésünk szerint a városvezetés azért is lobbizik, hogy a BKV által hamarosan felveendő további ötmilliárd forintos hitelt se a vállalat fizesse vissza. Ez utóbbi összeget egyébként fejlesztési célokra venné fel a BKV.
Bőhm András, az SZDSZ-frakció vezetője lapunk érdeklődésére kifejtette, hogy a BKV-ra, illetve a főváros nemzetközi hitelfelvételeire adandó állami garanciát érintő kérdésekben a módosító indítványokat külön-külön is benyújthatja az Országgyűlésben az MSZP-, illetve az SZDSZ-frakció. Ám könnyen elképzelhető, hogy bizottsági állásfoglalásként terjesztik be ezeket a parlament elé a büdzsé tárgyalásakor.
Szeretnék azt is elérni, hogy az önkormányzatok adóerő-képessége semmiképp se csökkenjen, ezért ezzel kapcsolatban is több módosító indítvány benyújtását tervezik.
***
Tiltakoznak az Erzsébet tér miatt. Az Erzsébet tér fővárosi tulajdonban tartását kéri a Gödör Barátai nevű társaság. Egy tegnapi tájékoztatón Kakuk Judit mérnök, Mészáros Tamás publicista és Pohárnok Mihály, a Design Center képviselője úgy fogalmaztak: nem szabad privatizálni a főváros szívében lévő parkot és az alatta lévő kulturális centrumot. Mészáros Tamás azt közölte: ez közönséges vagyonvesztés lenne. Mint ismert, a főváros és az állam megállapodása értelmében a létesítményt nyílt nemzetközi pályázaton kell értékesíteni, legalább ötmilliárd forintért. A pályázat kiírásáról holnap dönt a Fővárosi Közgyűlés. Kakuk Judit ismertette: a Roosevelt téri spenótház 4500 négyzetméteres telkét 8,3 milliárd forintért adták el. Az Erzsébet tér területe azonban ennek a többszöröse, így ötmilliárd forintnál lényegesen többet ér. Kakuk Judit elmondta azt is: a már működő mélygarázs bevételéből lehetséges a létesítmény üzemeltetése. A parkoló ugyanis a működtetéshez szükséges öszszegen felül havi egy–másfél millió forint hasznot termel. (G. K.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.