Több mint egy hónapig tartó botrányok és viták után tegnap aláírták a fővárosi MSZP– SZDSZ koalíciós megállapodását. Mindkét párt frakcióvezetője azt hangsúlyozta, hogy véget vetnek a viszálynak, és a munkára koncentrálnak a jövőben. Demszky Gábor főpolgármester egyebek mellett ígéretet tett arra, hogy ebben a ciklusban ötszáz új autóbuszt vásárol a főváros, és megkezdik az 5-ös metró tervezési munkálatait. Információink szerint az új városvezetés több alternatívával számol a BKV jegyáremelésével kapcsolatban. A legvalószínűbb az, hogy a koalíció nem 10+5, hanem 15+5 százalékos, kétütemű reáltarifa-áremelést kezdeményez a jövő évre a Pénzügyminisztériumnál. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint a drasztikus áremelésre azért lesz szükség jövőre, mert az elmúlt négy évben a kormány nem engedélyezte az évenkénti minimum ötszázalékos jegyárnövekedést, s ezt pótolni kell. A szocialista politikus ugyanakkor lapunknak leszögezte azt is, mindenképpen el kell kerülni, hogy még többen válasszák a tömegközlekedés helyett az autókat.
A közlekedési társaság mintegy 33 milliárd forintos adósságát várhatóan átvállalja a kormány az idei költségvetés terhére, ám értesülésünk szerint a városvezetés azért is lobbizik, hogy a BKV által hamarosan felveendő további ötmilliárd forintos hitelt se a vállalat fizesse vissza. Ez utóbbi összeget egyébként fejlesztési célokra venné fel a BKV.
Bőhm András, az SZDSZ-frakció vezetője lapunk érdeklődésére kifejtette, hogy a BKV-ra, illetve a főváros nemzetközi hitelfelvételeire adandó állami garanciát érintő kérdésekben a módosító indítványokat külön-külön is benyújthatja az Országgyűlésben az MSZP-, illetve az SZDSZ-frakció. Ám könnyen elképzelhető, hogy bizottsági állásfoglalásként terjesztik be ezeket a parlament elé a büdzsé tárgyalásakor.
Szeretnék azt is elérni, hogy az önkormányzatok adóerő-képessége semmiképp se csökkenjen, ezért ezzel kapcsolatban is több módosító indítvány benyújtását tervezik.
***
Tiltakoznak az Erzsébet tér miatt. Az Erzsébet tér fővárosi tulajdonban tartását kéri a Gödör Barátai nevű társaság. Egy tegnapi tájékoztatón Kakuk Judit mérnök, Mészáros Tamás publicista és Pohárnok Mihály, a Design Center képviselője úgy fogalmaztak: nem szabad privatizálni a főváros szívében lévő parkot és az alatta lévő kulturális centrumot. Mészáros Tamás azt közölte: ez közönséges vagyonvesztés lenne. Mint ismert, a főváros és az állam megállapodása értelmében a létesítményt nyílt nemzetközi pályázaton kell értékesíteni, legalább ötmilliárd forintért. A pályázat kiírásáról holnap dönt a Fővárosi Közgyűlés. Kakuk Judit ismertette: a Roosevelt téri spenótház 4500 négyzetméteres telkét 8,3 milliárd forintért adták el. Az Erzsébet tér területe azonban ennek a többszöröse, így ötmilliárd forintnál lényegesen többet ér. Kakuk Judit elmondta azt is: a már működő mélygarázs bevételéből lehetséges a létesítmény üzemeltetése. A parkoló ugyanis a működtetéshez szükséges öszszegen felül havi egy–másfél millió forint hasznot termel. (G. K.)

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben