Több tízmilliárd forinttal csökkent folyamatosan az elmúlt tizenkét évben a BKV Rt. fővárosi támogatása, miközben az állami hozzájárulás mértéke viszonylag kiegyensúlyozott maradt – derül ki egy lapunk birtokába jutott független szakértői tanulmányból. Demszky Gábor főpolgármester az elmúlt időszakban több nyilatkozatában is az Orbán-kormányt tette felelőssé a BKV gazdasági helyzetének romlásáért, ezzel szemben a tulajdonos főváros az idén kevesebb működési támogatást nyújtott a közlekedési társaságnak, mint amennyit szociális árkiegészítésként (a nyugdíjas-, illetve a diákbérletek kedvezményeit fedező összeg) az állam adott. 1990-ben még 59,4 milliárd forintot fordított a főváros a BKV működésére, 1996-ban ez az összeg már 18,9 milliárdra, idén pedig 15,4 milliárd forintra csökkent. A tanulmány megállapítja, hogy a közlekedési vállalatot egyértelműen a tulajdonos főváros hozta lehetetlen helyzetbe, csőd közeli állapotba, nem pedig az állam. Az már mellékes, hogy a Horn-kormány mintegy ötmilliárd forinttal csökkentette a BKV-nek nyújtott állami árkiegészítő támogatás, az Orbán-kormány alatt pedig egymilliárddal. Előbbi szüntette meg egyébként 1996-ban a társaság állami normatív hozzájárulását is.
A BKV-jegyek árai az Orbán-kormány időszakát kivéve minden évben magasan az infláció felett emelkedtek. A főváros az elmúlt négy évben többek közt az üzemanyag árának emelkedésével indokolta a pénzromlás mértékét meghaladó tarifaemelési kérelmet. Ismeretes, hogy a vétójoggal rendelkező Pénzügyminisztérium egyetlen alkalommal sem engedélyezte a jegyárak inflációt meghaladó növekedését. Az üzemanyag ára egyébként 2000 óta folyamatosan csökkent, s csak idén emelkedett újra. A BKV jegyárai azonban továbbra is drágultak. A tanulmány szerint ez a fővárosi politika nem segíti elő a tömegközlekedés népszerűsítését az egyéni, autós közlekedéssel szemben.
***
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
várható
A BKV Rt. bevételei milliárd Ft-ban (2002. évi áron)
Menetdíj 29,8 27,8 28,1 24,6 24,0 22,5 24,2 25,5 24,4 26,9 27,4 26,9 26,3
Áll. árkieg. 16,9 16,2 22,2 23,3 22,1 21,6 20,4 16,6 16,8 16,2 15,9 15,8 15,8
Főv. tám. 59,4 48,5 43,1 31,5 26,1 20,9 18,9 17,4 16,5 17,1 15,5 14,2 15,4
Összesen 106,1 92,4 93,3 79,4 72,3 65,0 63,5 59,5 57,7 60,2 58,7 56,9 57,5
Forrás: Alapadatok BKV-adatbázis, KSH fogyasztói ár

Magyar Péter véleménye 180 fokos fordulatot vett ebben a fontos kérdésben