Újra eladósodhat a BKV

A szocialista és az ellenzéki politikusok teljességgel lehetetlennek tartják, hogy a BKV ne kapjon a tulajdonos önkormányzattól normatív működési támogatást. Budapest pénzügyi vezetése ugyanakkor csak nagyon minimális lehetőséget lát arra, hogy akár egyetlen forint működési pénzt adjon a közlekedési társaságnak. A 4-es metró finanszírozása kérdésében továbbra is óriási a különbség a főváros és a kormány pénzügyi vezetése között.

2003. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újra feszült a légkör az időszakos „nyugalom” után a Városházán, ugyanis az MSZP és az SZDSZ másként értelmezi a számokat. Demszky Gábor szerint a költségigényesebb feladatellátások miatt nem javult a főváros pénzügyi helyzete az Orbán-kormány úgynevezett büntetőpolitikájához képest. Az MSZP-s fővárosi politikusok viszont úgy gondolják, hogy a főpolgármester rossz gazdasági és politikai következtetéseket vont le. Információink szerint a 4-es metró kérdésében is eltérnek az álláspontok a két párt között, de főképp a főváros és a kormány pénzügyi vezetése között. Előbbi ugyanis azt szeretné, ha a beruházás döntő részét az állam finanszírozná, a kormány viszont egyelőre csak garanciavállalásra tett ígéretet. Erről és a városi tömegközlekedés helyzetének reformjáról márciusban tárgyalhatnak a „szembenálló felek”.
Atkári János (SZDSZ) pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes szerint a kötelező intézményi finanszírozási feladatok, fejlesztések hatalmas terhet rónak az önkormányzatokra. Kifejtette: nominálértékben több pénzhez jut idén a főváros az államtól, ám a bevételek tekintetében romlik a város helyzete. Ezért csak a béremelések és a 80–90 milliárd forintot kitevő intézményellátási kötelezettség pontos meghatározása után lehet megmondani, hogy egyáltalán tud-e pénzt biztosítani a főváros működési célra a BKV-nak – tette hozzá. Atkári János úgy véli, hogy a vállalatnak hitelt kell felvennie erre a célra. A kormány csak az eladósodás, a csődhelyzet okozatait szüntette meg „egyszeri, nagyvonalú gesztusával”, a BKV 38 milliárdos adósságának átvállalásával, de az okokat nem.
Vajda Pál szerint nem vonulhat ki a főváros a BKV finanszírozásából. A városüzemeltetésért felelős MSZP-s főpolgármester-helyettes úgy véli: számításaik szerint a vállalatnak 11 milliárd forintos működési támogatásra és 8 milliárdos fejlesztési hitelre van szüksége. Ez utóbbi fedezné az amortizációs költségeket – mondta. Az adósság átvállalásával mintegy 8 milliárd forint is felszabadult a BKV-nál. Összességében így sem oldódna meg minden finanszírozási probléma, de legalább a normális működés biztosítható lenne. Cáfolta Atkári János véleményét, mivel szerinte a főváros pozíciója jobb a tavalyi évhez képest. Nőnek a fővárosi bevételek, több mint 30 százalékkal emelkednek az állami kapcsolatokból származó bevételek is.
Zsinka László, a MIÉP frakcióvezetője szerint most látszik, hogy a kormány száznapos programja mekkora károkat okozott, hiszen az a béremelések végrehajtásához nem rendelték hozzá a szükséges forrásokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.