Közérdekek és magánimák

Sebeők János
2003. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy mondják, az emberhez még hiányzik egy láncszem. Enélkül nem komplett. Kutya fülit se ér. A hiányzó láncszem, óh… rémálmaimban se jöjjön elő. Eléggé rossz arcúak az előemberek. Meglehet, az ember a zombi és a jeti keresztezéséből származik, és Augustus császár operálta rá csak később a méltó és illő fejet. Ugyan kinek hiányzik egy láncszem? Hisz Illyés óta tudjuk, mert Illyéstől tudjuk, hogy mindenki szem a láncban.
Nem mindegy persze, hogy melyikben. Tito az imperialisták láncos kutyája. Ez is egy lánc. A gyermekláncfű is lánc, ugyanakkor az élőlánc mégsem a réten, hanem inkább az Erzsébet hídon szokott gyülekezni, blokád végett. A láncdohányosnak egy pakli a nyakék és egy rúd cigarettli a szem. A hitbuzgó pedig amúgy rózsafüzérben gondolkodik.
A rózsafüzér egyébként meglehetősen vidám történet: Vahhab, a vahabita Szaúd-Arábia megálmodója tudniillik a tánccal és a zenével együtt szerette volna betiltani. Van eszerint az önkénynek, az őrületnek és a doktriner szellemtisztaságnak egy olyan határa, melyen túl immár a bilincs a tilos, és a szabadság a kötelező. Szabad rablás és szabad fohász, felhőtlen egek alatt.
Jelzem, ez a röpdolgozat is szem a láncban. Egy hosszabb gondolatsor harmadik láncszeme. Volt már ilyen az Enciklopédia énezer történetében. Emlékszel a Kókuszdió 1-re és Kókuszdió 2-re? Az volt ilyen, de az megmaradt a kettő között. Még tovább kettőnél nem jutottam, Babits Mihály. Most bezzeg? Három a magyar. Ki gondolta volna, hogy a szentatya által nemrég megalkotott világosságos rózsafüzér ily hoszszú távú eszmélkedésre fog serkenteni?
Akinek van füle a hallásra, írják, szentségibb szinten. Most profán lélekkel én a jobb és rosszabb köröktől azt megkérdeztetem, hogy kinek van joga tudni? Kinek van joga látni? Alkotni? Észrevenni? Felfedezni – és új világokat teremteni? Mert hát mit is vett észre II. János Pál pápa? Valami magától értetődőt. Valami nyilvánvalót. Azt, hogy a rózsafüzérből – Jézus elimádkozható élettörténetéből – hiányzik mintegy tizenhét év. Azt, hogy a rózsafüzér tépett: hiányzik belőle egy láncszem. Akármelyikünk ráébredhetett volna erre. Valószínűleg tudtuk is, tudat alatt, ám ilyennek fogadtuk el. Születési rendellenességével egyetemben szerettük. Jó, de mi van akkor, ha valaki a laikusok közül egyszer csak megvilágosodik, és ugyanarra a következtetésre jut, mint II. János Pál pápa, s kiegészíti magában a rózsafüzért a hiányzó részletekkel? A maga esze szerint. Gond egy szál se, hisz imádkozni még a vallásban is szabad. Az egyház nem tiltja, hogy ki-ki a maga esze szerint is imádkozhasson az Úrhoz.
Vannak kanonizált imák és lehetnek magánimák. Csak épp a magánimák sohase válhatnak kanonizált imává. Egy magánima csak ritkán, bonyolult teológiai processzusok eredményeként válhat közérdekűvé. A rózsafüzérhez nyúlni pedig csak a pápának szabad. A rózsafüzér legalább akkora, mint Irak.
Irakot megtámadni s ezúton megváltoztatni ma csak egy szuperhatalomnak s a szuperhatalom elnökének, Bush elnöknek van módja. Ugyanígy a rózsafüzér megváltoztatásához is szellemi szuperhatalom, pápai tekintély kell. Pedig hát a rózsafüzér csak egy szófüzér.
Bizonyos dolgokhoz tehát csak egy adott tekintély vagy hatalom birtokában nyúlhatnak hozzá, szólhatunk hozzá. Az öltöztető a királynak sohase mondhatja, hogy meztelen. Ez a mindenkori köztársaság előjoga.
Ma úgy tűnik, sok a köztársaság és kevés a király. A nyilvánvaló hiányosságokat elvileg észreveheti és szóvá teheti akárki, s a tehetség elvben nem hatalom és tekintély, csak dicsőség és irgalom dolga. Házilagosan közérdekű rózsafüzért ugyan nem faraghatunk, de az alkotókészség egyéb ezer úton kedvére beteljesítheti magát. Vagy sem. Mert ami a politikában a hatalom és a teológiában a tekintély, az a természettudományban és a művészetben a trend.
Van egy együttes: Névtelen Nulla. Névtelen nullák, nevenincs, nehezen beazonosítható erőcentrumok írják elő, hogy mi hathat és mi nem. Hogy mely gondolatokból, művekből válhat kanonizált láncszem és melyekből nem. Az a természettudományos gondolat, mely nem jelenik meg valamely pápa vagy elnök, értsd irányadó, mértékadó szaktudományos folyóirat hasábjain, az csak magánima lehet. Rétegműsor. Szellemi pária. Érinthetetlen. Közérthetetlen. És érdektelen. A publikációhoz viszont impact-factor és ezeregy más mellékfeltétel szükségeltetik. A főtétellé váláshoz ezeregy mellékfeltétel.
A komolyan vételnek ma már majdhogynem teológiája van. E teológia szerint a huszonhat dimenziós téridő egy megengedett feltételezés, a mágneses töltés viszont magánima. Scientifican American, Nobel-díj, Oscar-díj. Az informatikai társadalom a szabad értékválasztás és a szabad szellemi felfedezés jogával áltat, kecsegtet, hiteget. Bármit közzétehetsz, ám hogy rád klikkelnek-e vagy sem, azt változatlanul egy nevenincs klikk határozza meg. Határozatra jőni rá nem ér?
Ha hirtelen szemedbe szökik, no nem a könny, hanem az, hogy hol sántítanak az évezredek, hogy hol billegnek a szilárd alapozottságúnak tételezett elméletek, akkor változatlanul egyedül vagy. Nincs hatalmad, hogy a világvershez hozzáírd a hiányzó szakaszt.
Hiába van vákuumod, semmivel se tudod betölteni a kiáltó és feltételezett hiányt. A meglátás változatlanul kevesek kiváltsága – privilégium. Divina et impera? Oszd meg és uralkodj? Változatlanul nem oszthatod meg a világot önmagával, mert fölötted – uralkodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.