Az első luxusautókra a békés járókelők álmélkodva és elhűlve, hitetlenkedve és csodálkozva tekintettek, mint valamiféle űrből pottyant különc járgányokra. A moszkvaiak egyszerűbb, vacakabb autókhoz, Ladákhoz, Zsigulikhoz, Moszkvicsokhoz voltak szokva. Így, amikor a moszkvai utcákon először végiggördültek a Ferrarik, Porschék és Rolls-Royce-ok – alaposan meghökkentek.
Ez a kilencvenes évek elején történt. Azóta változtak az idők és a szokások is. Az olajiparból és miegyébből megtollasodott szupergazdagok – már csak a státusszimbólum okán is – szeretnek a siker és a hírnév szimbólumaival virítani. Erre az évtizedeken keresztül elnyomott-elfojtott érzésre és a gazdagok egyre bővülő táborára alapozva a minap a brit Bentley is megnyitotta első koncessziós üzletét Oroszországban. A mutatós Bentleyket máris árulják, nem messze a Kremltől.
Egyszerű volt a döntés – mondta a megnyitón a Bentley európai igazgatója, Stefan Bruggs, hiszen kalkulációjuk szerint tavaly Oroszországban ezerkétszáz luxusautó talált gazdára, azaz ugyanannyi, mint Franciaországban és Münchenben együttvéve. Kiemelte, hogy ezért az orosz piac feltétlenül meghódítandó számunkra is.
Bár egy Bentley ára kétszázötvenezer euró, arra számítanak, hogy az idén legalább tizenötöt eladnak belőle. Jelenleg már közel száz Bentley cirkál Moszkva utcáin. A luxusautókat gyártó európai cégek eddig inkább exportálták portékáikat az orosz piacra – ám nem nyitottak üzletet orosz földön. A Bentley után most üzletnyitáson gondolkodik az olasz Ferrari is, amelynek vezetője, Luca Cordero di Montezemolo tavaly novemberben állítólag már tárgyalt is erről Moszkvában.
Európában ma még mindig sokan abban a tévhitben élnek, hogy Oroszországban változatlanul hoszszú sorok kígyóznak a boltok előtt, s az emberek nyomorúságosan tengetik életüket. Ez igaz volt a kilencvenes évek elején, csakhogy mára a helyzet jócskán megváltozott – mondta Montezemolo a milánói Corriere della Sera munkatársának.
Ugyanakkor kétségtelen, az oroszok többsége még mindig nehezen húzza ki – átlagosan háromszáz dolláros fizetésével – a hónap végéig, ám a petrodollároknak (is) köszönhetően kialakult egy olyan réteg, amelynek gazdagsága minden képzeletet felülmúl. Elég ellátogatni a híres GUM áruházba. Ott, ahol korábban orosz portékákat áruló kis boltocskák szerénykedtek, most a nagy európai cégek butikjai ékeskednek.
A Bentley csak az egyik a sorban. Az orosz piac mindazonáltal pillanatnyilag még „csak” Moszkvát jelenti a luxuscikkeket forgalmazók számára. A Bentley például arra számít, hogy autói nyolcvan százalékát Moszkvában tudja majd értékesíteni, a többit pedig Szentpéterváron reméli piacra dobni. A Bentleynek – s vélhetően a Ferrarinak is – lesz egy, más autókkal össze nem hasonlítható előnye: nemigen lopják majd el őket. Egyedi darabok, s javíttatásuk, szervizeltetésük rubelezrekbe kerül. A milliárdosok megnyugodhatnak. Legalábbis ami a csodaautóikat illeti…

A Kondorosi Csárda még egy utolsó esélyt adott a rongálónak