Hivatalnoksereg

Ahogyan a második világháború végén Japánba vagy nemrég Afganisztánba, most Irakba is amerikai tankokon érkezik az új adminisztráció. Ez ismét felveti a kérdést: lehetséges-e Irakban is a demokrácia fegyveres exportja?

2003. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pesszimista, ám irreálisnak korántsem nevezhető forgatókönyvek sötét képet sugalmaznak Irak közeljövőjéről. Eszerint délen a síiták bosszút állnak régi sérelmeik miatt a szunnitákon, menekültek ezrei hányódnak a régióban, északon a turkok és a kurdok egymásnak esnek a kirkuki olaj feletti ellenőrzés miatt, e vetélkedésbe beszállhat Törökország, míg a régi rendszer tisztjei veszélyes vegyi anyagokkal kereskednek a feketepiacon. A káosz e fel-felvillanó képei azt az amerikai elképzelést erősítik, hogy a megszállás után kemény kézzel kell irányítani a Közel- és Közép-Kelet biztonsága és stratégiai egyensúlya szempontjából kulcsfontosságú Irakot. A Fehér Ház is tisztában van ugyanis azzal, hogy az iraki hadművelet legfőbb eredménye nem a katonai győzelem, hanem a háború utáni berendezkedés stabilitása lehet.
Washington az úgynevezett japán modellt részesíti előnyben; e megoldás első számú híve maga Bush elnök. Eszerint a háború utáni Irakban ideiglenesen katonai adminisztrációt állítanának fel. Ezt a forgatókönyvet alátámasztja a Fehér Ház szemében a pozitív történelmi tapasztalat. A Japánt megszálló amerikaiak ugyanis a negyvenes évek végén a távol-keleti csapatok akkori parancsnokának, Douglas MacArthurnak az irányítása alatt sikeresen lefegyverezték a militáns hatalmat, megkezdték az elengedhetetlen reformokat, rövid idő alatt talpra állították a gazdaságot, kidolgozták az új alkotmányt, és nem utolsósorban teleszórták az országot katonai bázisaikkal. MacArthur azonban mindezt úgy tudta eladni a japánoknak, mintha ők hoznák meg az ehhez szükséges törvényeket. Formálisan így is volt, hiszen a dokumentumokat az ő emberének számító imperátor írta alá. Az amerikai parancsnok zsenialitása nem véletlenszerű. MacArthur nagyon jól ismerte a térséget – apja a Fülöp-szigetek kormányzója volt –, annak kultúráját, tisztelte a japánokat, és nagy tekintélyt vívott ki körükben. Ma azonban nincs a porondon a keleti kultúrát MacArthurhoz hasonlóan mélyen ismerő, a helyiek között is tiszteletnek örvendő amerikai katona. Hiába próbálja Washington az iraki nép érdekeivel, az újjáépítés feladataival, a humanitárius segítség megszervezésével indokolni a katonai irányítás szükségességét, egyelőre leginkább az látszik emögött, hogy az Egyesült Államok számára ez a forgatókönyv garantálná leginkább az ország olajszektora feletti ellenőrzést. E megoldás ellen szól az is, hogy a második világháború utáni Japán vagy Németország demokratizálásának sikeres példája nem okvetlenül működik Irakban. Az említett két nép mentalitása ugyanis különbözik az arabokétól. A japánok, németek a vereség után fegyelmezetten megbékéltek a megszállással, elkövetett bűneik miatti büntetésként fogták fel, míg az iszlám világban az amerikai katonai jelenlét inkább a radikalizálódáshoz vezethet.
Érthető tehát, hogy az iraki ellenzékiek inkább az afgán szcenáriót támogatják. Szaddám Huszein távozása után ők a kabulihoz hasonló, a síiták, szunniták, arabok és kurdok érdekeit egyaránt képviselő nemzeti egységkormány azonnali felállítását látnák szívesen. Hiszen a japán forgatókönyv azt jelentené, hogy legfeljebb szimbolikusan részesülnek a hatalomból, a felállítandó „technikai kormány” ugyanis az ország stabilitásának biztosítása érdekében a Bász párt második vonalára épülne. Mindenképpen igyekeznek tehát nagyobb szeletet kikanyarítani a jövő Irakjának irányításából, a rájuk épülő forgatókönyv gyengéje azonban, hogy a posztok feletti várható marakodás és az erőszakszervezetek feletti ellenőrzés kérdése destabilizálná az országot. Washington erős embereinek többsége is kételkedik e forgatókönyv iraki hatékonyságában, ám éppen az amerikai vezetésen belül, a Fehér Ház és a kongresszus, valamint a külügyminisztérium és a védelmi tárca között e kérdés kapcsán is erősödő ellentétek miatt nem zárható ki teljesen ez a variáns sem. Az afgán példa azonban arra is inti az ellenzéket, elsősorban a kurdokat, hogy ez esetben sem mindig azok az erők szerzik meg a legnagyobb befolyást, amelyek erre a leginkább számítanak. Kabulban sem az Északi Szövetség katonai teljesítménye volt a döntő, hanem Hamid Karzai Amerika iránti lojalitása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.