Tranzit

2003. 04. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenéves korában cselédnek küldték a kilencszázas évek elején a Székelyföldön született nagyanyámat. A fiatal lányt tíz napon át szekereztette egy gyergyói örmény fuvaros, amíg a deszkákkal feldöcögtek Budapestre. Ma ez az út autóval – a határátlépés nehézségétől és a forgalomtól függően – kilenc–tizenegy óra alatt megtehető, de feleennyi idő is elég lenne, hogy a közel hatszáz kilométeres „távolságot mint üveggolyót” kis Balázshoz hasonlóan megkapjuk, ha volna autópálya. Repülővel egy órába sem telne – igaz, Parajd környékén repülőtér sincsen.
A deszkák tetején utazó nagyanyámnak volt ideje átállni a falusi komótos mozgásról a városi lüktetésre – lassan, alig észrevehetően változott mellette a táj és az emberek, így nem érte sokk az érkezéskor. Ma tíz óra alatt nyolc–kilencezer kilométert repít a jumbo-jet. Az ember felszáll valahol a gépre, alszik egyet, aztán egy teljesen más kultúrába, klímába, hangulatba csöppen. Nincs ideje felkészülni – az átállás addig tart, amíg megkérdezi valakitől a helyi időt, és ellenőrzi a mobilján a térerőt. Új faj vagyunk új szokásokkal – alszunk, amikor lehet, eszünk, amikor éppen divat enni. Diétás a kóla, cukormentes az édesség, buborékjától megfosztott a szóda. Világfalva lakói fitneszterembe járnak, hogy fittek maradjanak, mert már semmi közük a természetes élethez, a természethez. A székely ember ezt nem érti: arrafelé a fittség csak szerencsés mellékterméke a napi megélhetésért folytatott küzdelemnek, hiszen rönköket emelgetve vagy kaszával-villával-ásóval sarcolják ki a földből a betevőt.
Mi, modernek megtanultuk a leckét Kerouactól: úton lenni boldogság, megérkezni halál. Egy barátom, ha hirtelen sok lesz neki Budapest, autóba vágja magát, és nekiindul a semminek. Legutóbb Homoródfürdőig vezetett egyhuzamban, ott ivott egy pofa borvizet, aztán visszafordult. Az út oda-vissza több mint ezernégyszáz kilométer, de Magyarországon mindenki ásványvíznek hívja azt, amiért odautazott.
Egy másik barátom még nagyobb világpolgár, ezért aztán spórolt pénzéből kedvenc városában, Kuala Lumpurban nyitott magyar éttermet. A vendéglő szépre sikerült, a magyar szakács remekül főzött, a betévedő turisták elégedettek voltak. De csak turisták tévedtek be, a malájok közül senki. A barátom nem értette a dolgot, ezért még többet költött reklámra. Mindhiába. Aztán egy helyi ember megsajnálta – világfalusi szolidaritás? –, és leült vele beszélgetni. Két történetet mondott el. Az egyik a muzulmán ország vezetőjéről szólt, aki valamikor a kilencvenes évek elején hivatalos úton erre járva egy szép, nemzetiszínű szalaggal átkötött disznósonkát kapott ajándékba. A másik történet egy magyar úr nevéhez kötődött, akinek a számlájára írta az ottani sajtó a pár évvel ezelőtti ázsiai válságot – az illetőt Sorosnak hívják. A barátom megköszönte a történeteket, és azóta azon gondolkodik, hogy olasz vendéglővé fazonírozza az éttermet, hátha így sikerül becsalogatnia a helyieket is…
Mióta globálisak lettünk, globálisak a legendáink is. Nagyanyám a pár hónapos budapesti szolgálata kivételével nem járt a faluján kívül, unokájának negyvenezer mérföld van az egyik törzsutaskártyáján. A bátyám gyereke 1999 végén, a számítógépek kétezerév-problémája kapcsán megkérdezte: igaz-e, hogy azért nem tud szilveszter éjszakáján a földön maradni az összes repülőgép, mert a légi forgalom úgy van kitalálva, hogy csak a repülők felének van hely, így a többinek a levegőben kell lennie? Az élet csattanós választ adott a kérdésre: az után a bizonyos szeptember tizenegyedike után pár napig jól elfért az összes gép a földön.
Nyolcvan esztendeje nagyapám egész életére szóló félelmet szerzett be magának azzal, hogy egy átmulatott éjszaka után felelőtlenül elment borbélyhoz. „Hegyesújságkor (holdfogyta idején – A szerk.) nyírtak meg, végzetes következménye lesz még ennek!” – mondta évtizedek múltán is hideg borzongással.
Mi, a tranzitvárók népe már mástól félünk: elég pár izgalmas tudósítás a CNN-en egy új vírusról, máris megvan az ügyeletes borzonganivaló.

A British Airways transzatlanti járatain a turistaosztályon is külön monitor jut minden utasnak. Tizenkét csatornán jön a mozgókép, így Londontól San Franciscóig akár négyszer is meg lehet nézni a legújabb James Bond-filmet, a Halj meg máskor!-t. Igaz, előtte öles betűkkel figyelmeztetnek, hogy a filmben darabjaira hull egy repülőgép, s ez megzavarhatja a kedves utas nyugalmát. Az egyik csatornán csak arról adnak információt, hogy épp hol jár a gép: megmutatják többféle térképkivágásban a pillanatnyi állapotot, majd következik a számok tengere: megtett és hátralévő út mérföldben és kilométerben, külső hőmérséklet Celsius- és Fahrenheit-fokban, repülési magasság, sebesség, szélerő, várható érkezési idő. Érdekes volna megmutatni az épp aktuális félelemtérképet is: most haladtunk át az ebola felett, balról terrorista ország, előttünk pedig az AIDS tombol.
Az utóbbi két évben kiderült, mennyire sérülékeny jószág is a világfalu népe. Néhány kamikaze terrorista és egy eddig azonosítatlan vírus gyökeresen átalakítja az életünket. Pánikszerűen lemondjuk a hónapok óta tervezgetett nyaralást, nem megyünk el a konferenciára, és annak örülünk a legjobban, ha hozzánk sem jön senki. Nagy ívben elkerüljük a kínai éttermeket, mert „sose lehet tudni”, és ha mégis muszáj utaznunk, a tranzitváróban gyanakodva méregetjük egymást. Gyanús az, akinek barna a bőre, de az sem megnyugtató, ha valaki túlságosan fehér – hátha maszkot visel, hátha csak smink az egész. Gyanús az ideges utas, de még gyanúsabb az, aki túl nyugodt – bizonyosan hidegvérű profi. Gyanús, aki tüsszent (atípusos tüdőgyulladás?), aki vakaródzik (valószínűleg valami új nyavalyája van), aki izzad, aki sokat alszik és aki keveset. Elillant a bizalom, legszívesebben csak magunk lennénk egy steril óvóhelyen.
Miért és mitől félünk? Eddig százan haltak meg az új nyavalyában, a Dél-Kínából útjára indult nem típusos tüdőgyulladásban. Kínában gyaníthatóan havonta ennek sokszorosát teszi ki a közlekedési balesetben elhunytak száma. Ez globálisan nem érdekes, de az előbbi miatt karantén alá vonják a „gyanús” repülőgépek utasait, a határőrök pedig indoklás nélkül akadályozhatják meg bárkinek a beutazását. Itt tartunk: felbukkant egy mikroorganizmus a Távol-Keleten, amely némi médiahátszéllel romba döntheti régiók, földrészek gazdaságát. A világcégek hazarendelik munkatársaikat, a tőzsde pánikban, a politikusok tehetetlenek. Légitársaságok zárnak be, tönkremennek a turizmusra épülő iparágak, de még a méregdrága kozmetikai cégek is bajban vannak, hiszen az illatszerek forgalmának jelentős része a tranzitvárók vámmentes boltjaiban bonyolódna le, ha volna utas.
Kanton környékének kis falvaiból beadtak valamit a világfalu közösébe, és ezzel tönkretették: a félelem vírusai a tranzitváróban vannak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.