Magyar Bálint kabinetfőnökének előző munkahelye az a Café PR, amelynek egyik tulajdonosa, a Café Reklám 27,5 millió forint értékben kapott megbízást az oktatási tárcától a minisztérium hirdetéseinek elhelyezésére.
Az Oktatási Minisztérium a közbeszerzési törvényre hivatkozva bízott meg külsős PR-cégeket 50 millió forint értékben, saját hirdetéseinek elhelyezésére – derül ki a tárca lapunknak adott válaszából. Értesülésünk szerint Hriczu Anita, Magyar Bálint miniszter kabinetfőnöke jelenlegi munkahelye előtt annál a Café PR Kft.-nél dolgozott, amelynek az egyik tulajdonosa a 27,5 millió forintos részmegbízást elnyerő Café Reklám Kft.
A tárcánál ugyanakkor azt állították a Magyar Nemzetnek: a megbízásnak nincs köze Hriczu korábbi munkahelyéhez, mivel nem a nyertes cégnél tevékenykedett, ezenkívül a Café Reklám adta a legalacsonyabb árajánlatot. A minisztérium szerint a médiavásárló cégek felkérésével az a cél, hogy ésszerűsítsék az államháztartás kiadásait és megteremtsék a közpénzek felhasználásának átláthatóságát, hiszen az 50 millió forintban benne foglaltatik a jutalékokon kívül a hirdetésekre szánt pénz is.
Sió László, a tárca volt fideszes államtitkára másként ítéli meg a helyzetet. Kifejtette: korábban a hirdetések megjelenítését, a reklámtevékenységüket minden esetben a minisztérium köztisztviselői végezték. – Pénzkidobás lett volna azzal cégeket megbízni – mutatott rá. A politikus cáfolta, hogy a közbeszerzési törvény előírná a médiavásárlásra külsős cégek megbízását. – A jogszabály csak azt határozza meg, hogy amennyiben ilyen társaságokat bíz meg egy minisztérium, azokat pályáztatás útján kell kiválasztani – fogalmazott Sió László.
Mint arról beszámoltunk: az Oktatási Minisztérium hirdetéseinek elhelyezésére kiírt 50 millió forintos pályázatot három részajánlatra bontották. A legnagyobb megbízást – 27,5 millió forintosat – az MSZP-hez korábban több szálon kötődő Wallis Rt. közvetett tulajdonában lévő Café Reklám Kft. kapta meg. A cég feladata az lesz, hogy országos napilapokban és egyéb kiadványokban megjelentesse az oktatási tárca hirdetéseit. A másik két cégnek regionális, helyi és hetilapokban kell a minisztérium felhívásait elhelyezni.
A minisztérium a pályázat kiírásakor egy kritériumrendszert is mellékelt a jelentkezőknek, amelyben meghatározták, hogy mely sajtóorgánumot milyen osztályzat mellett kell figyelembe venni a hirdetések elosztásánál. Ebben a Népszabadság ötöst kapott, amíg a Magyar Nemzet kezdetben – egy súlycsoportban például a Dunaújvárosi Hírlappal – mindössze egyes osztályzattal szerepelhetett, majd egy újabb változatban hármas osztályzatot tüntettek fel. Később azonban visszavonták a pontozási rendszert.
Korrupciós vádak
Répássy Róbert (Fidesz) parlamenti interpellációjában arról szólt, hogy Magyar Bálint oktatási miniszter közvetlen munkatársai, valamint a SuliNet programiroda vezetője egy kellemes hétvégét töltött el az iskolák számítógéprendszerének fejlesztését szolgáló program fővállalkozójának, az Elender Kft.-nek a vendégeként egy balatonkenesei luxusszállodában. Beszámolt arról is, hogy a hétvégi „kikapcsolódást” Hriczu Anita szervezte, illetve hogy idén januárban a Cisco nevű informatikai világcég fizette Magyar Bálint és államtitkárai amerikai és mexikói utazását. Ez csaknem százezer dollárba került az adófizetőknek, mert a „kirándulás” ideje alatt ekkora összegű közbeszerzés nélküli szerződést írt alá az Oktatási Minisztérium a meghívó magyarországi leányvállalatával. Magyar Bálint válaszában hangsúlyozta: az együttműködést az előző kormány ideje alatt kezdeményezték. Az Elender Kft. ügye esetében azzal védekezett, hogy az érintett tisztviselők nem vettek részt a közbeszerzési ajánlat elbírálásban.
n Czirják Imre
Magyar Péterék hazudtak a rendezvényük költségeiről