Dagad az OM-botrány

2003. 05. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Bálint kabinetfőnökének előző munkahelye az a Café PR, amelynek egyik tulajdonosa, a Café Reklám 27,5 millió forint értékben kapott megbízást az oktatási tárcától a minisztérium hirdetéseinek elhelyezésére.

Az Oktatási Minisztérium a közbeszerzési törvényre hivatkozva bízott meg külsős PR-cégeket 50 millió forint értékben, saját hirdetéseinek elhelyezésére – derül ki a tárca lapunknak adott válaszából. Értesülésünk szerint Hriczu Anita, Magyar Bálint miniszter kabinetfőnöke jelenlegi munkahelye előtt annál a Café PR Kft.-nél dolgozott, amelynek az egyik tulajdonosa a 27,5 millió forintos részmegbízást elnyerő Café Reklám Kft.

A tárcánál ugyanakkor azt állították a Magyar Nemzetnek: a megbízásnak nincs köze Hriczu korábbi munkahelyéhez, mivel nem a nyertes cégnél tevékenykedett, ezenkívül a Café Reklám adta a legalacsonyabb árajánlatot. A minisztérium szerint a médiavásárló cégek felkérésével az a cél, hogy ésszerűsítsék az államháztartás kiadásait és megteremtsék a közpénzek felhasználásának átláthatóságát, hiszen az 50 millió forintban benne foglaltatik a jutalékokon kívül a hirdetésekre szánt pénz is.

Sió László, a tárca volt fideszes államtitkára másként ítéli meg a helyzetet. Kifejtette: korábban a hirdetések megjelenítését, a reklámtevékenységüket minden esetben a minisztérium köztisztviselői végezték. – Pénzkidobás lett volna azzal cégeket megbízni – mutatott rá. A politikus cáfolta, hogy a közbeszerzési törvény előírná a médiavásárlásra külsős cégek megbízását. – A jogszabály csak azt határozza meg, hogy amennyiben ilyen társaságokat bíz meg egy minisztérium, azokat pályáztatás útján kell kiválasztani – fogalmazott Sió László.

Mint arról beszámoltunk: az Oktatási Minisztérium hirdetéseinek elhelyezésére kiírt 50 millió forintos pályázatot három részajánlatra bontották. A legnagyobb megbízást – 27,5 millió forintosat – az MSZP-hez korábban több szálon kötődő Wallis Rt. közvetett tulajdonában lévő Café Reklám Kft. kapta meg. A cég feladata az lesz, hogy országos napilapokban és egyéb kiadványokban megjelentesse az oktatási tárca hirdetéseit. A másik két cégnek regionális, helyi és hetilapokban kell a minisztérium felhívásait elhelyezni.

A minisztérium a pályázat kiírásakor egy kritériumrendszert is mellékelt a jelentkezőknek, amelyben meghatározták, hogy mely sajtóorgánumot milyen osztályzat mellett kell figyelembe venni a hirdetések elosztásánál. Ebben a Népszabadság ötöst kapott, amíg a Magyar Nemzet kezdetben – egy súlycsoportban például a Dunaújvárosi Hírlappal – mindössze egyes osztályzattal szerepelhetett, majd egy újabb változatban hármas osztályzatot tüntettek fel. Később azonban visszavonták a pontozási rendszert.

Korrupciós vádak
Répássy Róbert (Fidesz) parlamenti interpellációjában arról szólt, hogy Magyar Bálint oktatási miniszter közvetlen munkatársai, valamint a SuliNet programiroda vezetője egy kellemes hétvégét töltött el az iskolák számítógéprendszerének fejlesztését szolgáló program fővállalkozójának, az Elender Kft.-nek a vendégeként egy balatonkenesei luxusszállodában. Beszámolt arról is, hogy a hétvégi „kikapcsolódást” Hriczu Anita szervezte, illetve hogy idén januárban a Cisco nevű informatikai világcég fizette Magyar Bálint és államtitkárai amerikai és mexikói utazását. Ez csaknem százezer dollárba került az adófizetőknek, mert a „kirándulás” ideje alatt ekkora összegű közbeszerzés nélküli szerződést írt alá az Oktatási Minisztérium a meghívó magyarországi leányvállalatával. Magyar Bálint válaszában hangsúlyozta: az együttműködést az előző kormány ideje alatt kezdeményezték. Az Elender Kft. ügye esetében azzal védekezett, hogy az érintett tisztviselők nem vettek részt a közbeszerzési ajánlat elbírálásban.

n Czirják Imre

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.