Multimédiás, emelt díjas szolgáltatásoké a jövő

Néhány éve örültünk, ha egyáltalán hozzá tudtunk jutni telefonvonalhoz, és azt a lakásunkba telepítette az akkori szolgáltató, a posta. A kilencvenes évek eleje Magyarországon is a technológiai boom jegyében telt el, és onnan kezdve szinte átalakultak mindennapjaink. Először vonalas telefonhoz jutott az ország nagy része, majd elkezdődött a mobiltelefonok terjedése; előbb a 450 MHz-es, nagyméretű készülékeké, majd a kisebb és kisebb, egyre több szolgáltatást nyújtó, 900 MHz-es készülékek kezdtek hódítani.

2003. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára a telefonnak van külső dizájnja és multimédiás használati értéke, ez igaz a városi vezetékes vonalaknál használt készülékekre is. A vezetékes, fix telefonkészülékek esetében a külső mellett megjelentek cordless (vezeték nélküli) eszközök is, sőt az egymáshoz kapcsolható vezetéket nem használó termékek is. A mobiltelefonok esetében nagy ugrás volt a 750-ről a 900 MHz-ra való átállás, már csak azért is, mert a készülékek mérete nagyban csökkent.

Milyen szempontok vezérlik a vásárlókat akkor, amikor telefonkészüléket akarnak venni? – tette fel a kérdést a svájci Swiss Media Group (SMG). A válasz igen összetett, hiszen meg kellett vizsgálni, hogy vezetékes vagy mobil telefont akarnak-e vásárolni, majd a készülék vásárlásának a célját, és végül a legfontosabbat, hogy kinek, illetve ki veszi a készüléket. Ha a három lényeges kérdésre választ kaptunk akkor be tudjuk azonosítani, hogy milyen távközlési készüléket fog megvásárolni a megkérdezett delikvens – állítja az SMG. Magyarországon a telefon a nyolcvanas évek végéig szinte luxuscikknek számított, csak a kivételezettek vagy a szerencsések juthattak városi vonalhoz, és azt egy esetleges lakhelyváltozás esetében elveszthették. A kilencvenes években hazánkba is betört a telefónia, előbb a vonalas telefonok száma és a hozzájuk rendelt távközlési, elsősorban hangtovábbításra használt szolgáltatások jelentek meg, és elérhetők lettek bárki számára, majd a mobiltelefonok terén történt gyökeres változás. A helyhez nem kötött Westel 450 MHz-es mobil készülékek sokáig csak a menedzserrétegek telefonjai voltak, az akkori szolgáltatási díjak és készülékek árai nagyban meghatározták azoknak a felhasználóknak a számát, akik igénybe tudták venni a mobilszolgáltatást. A sokszor leárnyékolt, vidéken nem teljesen lefedett hálózattal bíró analóg rendszerre csatlakozó készülékeknek sajátságos nevük volt, az Ericsson közel két kilogrammos készülékét „vasalónak” becézték, míg a Motorola termékét „radiátornak”, de sokak szerint csupán „bunkófon” volt a nevük.

A vállon hordható vagy kisebb kézitáska méretű szerkezeteket 1993–94-ben váltotta fel a 900 MHz-es rendszer, valamint az ahhoz kapcsolódó, marokméretű készülékek. Az Ericsson „tégla” modelljeit követték a Motorola MicroTac flippes termékei, a nagy kártyásból kis kártyás telefonok lettek, majd mára a multimédia kiszolgálóivá váltak. A készülékeket gyártó cégek első célja az volt, hogy a külsőt valamilyen módon vonzóvá tegyék, majd azt követte a súly és a méret lecsökkentése. Azért, hogy egy női retikülben kényelmesen elférjen egy készülék, és a táska se húzza használója vállát, a gyártók az akkumulátorok méretével kezdtek foglalkozni. Mint ismert, az akkumulátorok energiatároló kapacitását nagyban meghatározza méretük és felhasznált anyaguk, így súlycsökkentésük érdekében a cégek más és más technológiákat kerestek. Míg a „bunkófonokat” jobbára menedzserek vásárolták, addig 2000-ben a felhasználók köre már jobbára fiatalokból, tinédzserekből állt. Ennek következtében újabb kihívás elé nézett a távközlési szakma. Olyan szolgáltatásokkal kellett előrukkolni, amelyek egyre több fiatalt vonzanak, és számukra érdekes lehetőségeket biztosítanak. Ilyen volt először az sms (Short Message Services – rövid szöveges üzenet), majd a wap (Wireless Application Protocol – mobiltelefonra továbbítható internetes adatok), a rádióval kombinált készülékek és az MP3 lejátszóval rendelkezők. A későbbiekben következett az mms (Multi Media Services – multimédiás szolgáltatás), ezáltal már képeket, mozgófilmet is küldhetünk és kaphatunk mobilkészülékünkre.
Jelenleg a magyar szolgáltatók arra törekednek, hogy az emelt díjas, többek között az mms-szolgáltatások legteljesebb körét nyújthassák a felhasználóknak, de ehhez szükség van úgynevezett GPRS- (gyors adatátviteli) és mms-szolgáltatásra képes készülékekre. A verseny nagy – a készülékgyártók körében is. A piac telített, de az újabb és újabb szolgáltatások miatt a felhasználók minimum kétévente kicserélik készülékeiket – áll az SMG tanulmányában.

A hazai Alcatel, Motorola, Nokia, Panasonic, Siemens, SonyEricsson készülékek mellett az extra szolgáltatást nyújtók is megjelentek. Bár Magyarországon nem kaphatók a Vertu készülékei, de Ausztriában hatezer eurótól egészen 24 ezer euróig választhatunk a platinából is készült telefonokból, korlátot csupán pénztárcánk és igényünk szabhat. Hasonlóan kevesen vásárolnak a Haier gyártó által forgalmazott, tollméretű készülékekből is. Magyarországon az SMG mérései szerint főként a 100 ezer forint körüli kategóriájú mobilok iránt nagy a kereslet, egy-egy új termék friss formája és szolgáltatásainak nóvum jellege némileg megdobja a piaci forgalmat. A szolgáltatók körében kapható készülékek árát tekintve szinte teljesen mindegy, hogy a Westelnél, a Pannon GSM-nél vagy a Vodafone-nál vásároljuk meg telefonunkat. Ami az egyiknél drágább, az a másiknál olcsóbb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.