Karácsonyi ajándékként sláger lehet a házi mozi

Karácsony előtt jelentős forgalombővüléssel számolhatnak a szórakoztató elektronikai termékeket forgalmazó cégek. Ugyanakkor a komplett rendszerek értékesítése már nemcsak az ünnepekhez kötődik, hanem inkább a lakásfelújítás, házépítés idejéhez. Az igények és elképzelések megvalósításának ma már csak a pénztárca szab határt. A családi házakban kiépíthető többszobás rendszerek ára pár százezertől indul, ám elérheti a 20–25 millió forintot is.

2003. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A televíziók, házi mozik, DVD-k esetében jellemző, hogy a forgalom 35-40 százaléka az utolsó negyedévben realizálódik. A teljes rendszerek esetében az értékesítés volumene egyenletesen oszlik el az év során, s a vásárlás inkább lakásfelújításhoz, házépítéshez kötődik, mintsem az ünnepekhez – mondta lapunknak Sütő István, az Annex Kereskedelmi Rt. menedzsere. Novák Imre Panasonic-márkakereskedő elmondta, hogy a karácsony előtti 2-3 hétben jelentősen megugrik a forgalmuk, s akár háromszor-négyszer több érdeklődővel és vevővel találkoznak mint máskor ennyi idő alatt.
A szakosodott cégeknél általában gyakoribb a készpénzes fizetés, mint a hitel. Hogy ebben mennyire játszanak közre a magas kamatok és magas teljes hiteldíjmutatók (THM), Sütő az alábbiakat felelte: nem nagy üzlet hitelre vásárolni. Erre leginkább a hipermarketekben, az alacsonyabb kategóriájú termékek esetében kerül sor. Akik ezekbe a konstrukciókba beleugranak, nem létező anyagi tartalék híján kénytelenek elfogadni a nem mindig kedvező feltételeket. Sütő István negatívan szólt az olcsó termékekről, s megjegyezte, a készülék gyakran már nem is működik, amikor a törlesztőrészletet a vevőknek még mindig fizetniük kell. Hozzátette: minél olcsóbb egy termék, annál több „feszültséget” okozhat a használat során. És ez nem a film miatt alakul ki, hanem a hangok, a zajok nem tökéletes megjelenítése következtében. A nem megfelelő berendezéseket úgy lehet felismerni, hogy azok tulajdonosai a használat során akár többször is kimennek a szobából, olvasgatnak, más tevékenységet végeznek, vagyis a moziérzés nem érinti meg őket. A film alkotójának mondandója így nem jön át, s elfárad az ember. De lehet olyan, mint a rossz bor, a negatív hatás sokszor csak később jön elő, s azt érzik az emberek, hogy elfáradtak a filmtől – tette hozzá a szakember.
A televíziókkal kapcsolatban Sütő megjegyezte: a 16:9-es képernyőméretet a gyártók és forgalmazók erősen szorgalmazzák, bár ma még az adások inkább 4:3-as képernyőre készülnek. Szinte minden gyártónak vannak már olyan szoftvereik, amelyek az utóbbi képernyőméretre sugárzott adást átalakítják a téglalap alakú 16:9-es képernyőméretre. Akik sok DVD-filmet néznek, azoknak érdemesebb ezt a formátumot választani, mert látványosabb, s az emberi szem is szívesebben alkalmazkodik az ilyen képernyőmérethez. Akik viszont döntően inkább tévéznek, azoknak célszerűbb a 4:3-as képarányt preferálni. Az igazsághoz tartozik, hogy a jövőben a 16:9-es méret terjed majd el. Például az USA-ban a szabványok alapján már csak az utóbbi méretben sugároznak az adók. A jövő az LCD-é és a plazmatévéké, s akadnak olyan gyártók is, amelyek már a közeljövőben sem gyártanak képcsöves tévéket. Sütő szerint a „küzdelem” nyertese hosszú távon az LCD lesz. Sikeres elterjedésének ma még az ára szab gátat, ám ha később a nagy tömegű sorozatgyártás miatt olcsóbb lesz, szinte mindenki ezt választja majd – tette hozzá a szakember, majd ismertette: ezek elkészítésére távol-keleti vállalkozások már ma is ráálltak, ám termékeik többsége nem jó minőségű. A nagy világmárkák is gyártatnak a Távol-Keleten, ám ezen LCD-termékeiket szigorú kontroll alá veszik. Novák Imre szerint a közeljövőben a fejlődés gyorsasága beláthatatlan eredményeket és technikai fejlesztéseket hozhat a szórakoztató elektronikában. A televíziókban a digitalizálásé a jövő. Már napjainkban is léteznek olyan készülékek, amelyekkel például egy autóversenyt a kép a képben rendszerrel több – akár tíz – kameraállásból is követni lehet.
Sütő István kiemelte: a kínaiak önálló DVD-szabványt akarnak bevezetni, ami az európai és japán gyártóknak akár veszteséget is okozhat. Ma már Kínában bármit le lehet gyártani, s minden csak pénz kérdése. Ráadásul rendkívül alacsony bérért dolgoznak, s ha az ottani átlag felett fizetik meg az alkalmazottakat, akkor igen precízen és jól végzik munkájukat. Nincs messze a realitástól, hogy ennek következtében akár meg is szűnhet az európai összeszerelés.
A televíziók vásárlásakor sokan nem tudják eldönteni, hogy a 100 vagy az 50 Hz-es készüléket vegyék meg. Sütő ismertette, hogy a 100-as dupla frekvenciával közvetíti a képet, ezáltal kisebb rajta a villódzás, ugyanakkor inkább képeslap jellegű a képe. Sütő István aláhúzta: a tévézés élvezetéhez rendkívül fontos a szabványos, jó minőségű antennarendszer használata. Aranyszabály, hogy rossz antennával bármely frekvencián dolgozó tévével csak kevésbé jó minőségű kép érhető el.
A menedzser kiemelte: nagyon fontos, hogy a vásárlás előtt az emberek kipróbálják a termékeket. A döntést a vevő hozza meg, bár az eladó komoly segítséget adhat. Tanácsként annyit javasolt, hogy a majdan megvásárolandó termékek körét érdemes leszűkíteni, s akár többször is visszamenni az üzletbe. Ha már a bemutatóteremben a készülékkel kapcsolatban valami zavarja az embert érdemes meggondolni a vásárlást, hiszen a zavaró jelenség otthon még inkább problémaként jelenik meg.
Sütő szerint a televíziózás és a házimozi-rendszer 10–15 éven belül egyetlen „dobozban” fog összeolvadni. Ez azért is érdekes, mert jelenleg még sokan jobbnak tartják, ha a DVD és a rádióerősítő külön-külön egységben van. Igaz, ma már vannak kiváló egybeépített termékek is. Arra a kérdésre, hogy a házi mozik esetében az egybeépített vagy a különálló egységekből összerakott berendezés a jobb, Novák Imre az alábbiakat felelte: az utóbbiak árban általában drágábbak. Az egybeépítettek esztétikusabbak, sok közülük már ma is felveszi a versenyt bármely különálló egységgel. Az átlagos rendszerek házimozi-hangon szólnak, míg az árban és minőségben magasabb kategóriájú berendezések hi-fi minőségben.
A menedzser véleménye szerint az ideális házi mozi kiválasztásánál rendkívül fontos a megfelelő hangfal megválasztása, s az igazi klasszikus hangdoboz fából készül. Érdemes odafigyelni a méretre is, hiszen kis méretű szobában a nagy hangfal rendkívül rossz, míg a nagy szobában a kis hangfal lehet akár jó is, de trükközni kell. Ma már léteznek festhető hangfalak is, amelyek az adott környezet színére festhetők – tette hozzá.
Az igényeknek és az álmoknak ma már csak a pénztárca szab határt. A különleges rendszerekről Sütő példaként az alábbiakat mesélte el: léteznek már a családi házakban kiépíthető, többszobás rendszerek, amelyekben a központi egységet egy helyen, a hangszórókat és a lekicsinyített kezelőegységet valamennyi szobába elhelyezik. Egy ilyen rendszer kiépítése pár százezertől indul, de ára elérheti a 20–25 millió forintot is. Vannak olyan cégek, amelyek a fürdőszobatükör mögé rejtik el a tévét, s az egy gombnyomásra előjön. Ennek ára elérheti a 3-4 millió forintot. Ma már az sem számít extrának, ha a projektor vetítővászna eltűnik a mennyezetben, s gombnyomásra jön elő.
A szakember szerint a mozi-érzést leginkább a projektor adja vissza, s a VHS-filmtől a DVD-ig mindent le lehet rajta vetíteni. A vetítő sok esetben olcsóbb, mint a plazmatévé, ráadásul négyszer akkora képet lehet vele elérni. A jó minőségű projektorok ára 1,5 millió, a vásznaké 500 ezer forint körül van. Más vélemények szerint ugyanakkor a plazmatévé lakberendezési tárgy – igaz, egyeseknél státusszimbólum is. A technikát ma már mindenre lehet használni. Sütő István ezzel kapcsolatban elmesélte: volt rá példa, hogy egy tengerparti ház nappaliján a tenger felé nem volt ablak, ezért a háztulajdonos felszereltetett egy hatalmas plazmatévét és egy kültéri kamerát, amely folyamatosan közvetíti a tengerparti panorámát a nappalijába.

Akik hibáznak
Sokan követnek el hibát, amikor úgy vásárolnak házi mozit, hogy a berendezést ki sem próbálják, vagy pedig azt a polc előtt állva veszik górcső alá. A hangzás ugyanis így nem jön ki. Szakemberek szerint a választékot érdemes leszűkíteni, s akár többször is visszamenni az üzletekbe. Az olyan „impulzusvásárlók”, akik berohannak a boltokba, s szinte futva választanak, gyakran csak gyenge minőségű termékhez jutnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.