Otthonok, bérlők, remények

Az Európai Unióban ma még nem központi kérdés a lakásügy, de tíz ország, köztük hazánk csatlakozásával ez megváltozik.A nemrégiben létrehozott Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal többek között új jogszabályok megalkotásától, a bérlakásállomány növelésétől, rehabilitációs programok beindításától várja, hogy mielőbb elérjük az uniós színvonalat, ám ehhez egyelőre sok száz milliárd forint hiányzik.A Lakásbérlők Egyesülete szerint a jelenlegi kaotikus helyzet akkor javulhat, ha májustól az EU-ban előre sorolják a lakhatás közép- és kelet-európai roblémahalmazának megoldását.

2003. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lakásügyben Magyarország tíz-tizenöt év alatt elérheti az európai színvonalat – jelentette ki lapunknak Fegyverneky Sándor, a kormányrendelettel 2003. augusztus végén létrehozott Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal elnöke. Elmondta: a napokban kerül a kormány elé a tizenöt évre szóló Nemzeti lakásprogram, amelynek részleteit annak elfogadása után ismertetik. Annyit azonban elárult, hogy a program kitűzi a hosszú távú stratégiai célokat, amelyek megvalósítása elsősorban a hivatal feladata lesz.
Fegyverneky szerint az új hivatalban nagyobb hangsúlyt kapott a lakásügy, amellyel a rendszerváltozás óta számos tárca és szervezet foglalkozott. (A területnek még a választások előtt önálló minisztériumot ígért a jelenleg kormányzó MSZP. – A szerk.)
– Hazánkban lakásból nincs mennyiségi hiány, hiszen a legfrissebb adatok szerint száz szobára átlagosan 96 ember jut, inkább a minőséggel vannak gondok – állítja az elnök, aki Magyarországot képviselte az olaszországi Padovában múlt héten tartott európai lakásügyi miniszterek tanácskozásán. Hozzátette: bár az Európai Unióban nem egységes a gyakorlat, a lakásügy azonban több országban külön tárcát kapott.
Fegyverneky Sándor, aki kinevezését megelőzően a főváros XIII. kerületének főépítésze volt, úgy véli, hogy az építésügy rendkívül fontos, mert az épített környezet jelentősen befolyásolja életünket, és magát a lakásügyet is. Ezért már javában dolgoznak az építési törvény átfogó módosításán, amelynek nyomán a települési építési szabályzatok szintén megváltoznak majd. Mindez főként az öt hónap múlva bekövetkező EU-csatlakozás miatt szükséges, ugyanis a normákat, a szabványokat össze kell „csiszolni” – tette hozzá.
A közeljövő teendőit számba véve kifejtette: az Országgyűlés már tárgyalja az új társasházi törvényt, amely megkönnyítheti a tulajdonosi közösségek döntéseit, elsősorban a felújításoknál és a rehabilitációnál. Hamarosan a parlamenti képviselők asztalára kerül a lakásszövetkezeti törvény tervezete is.
– Határozott szándékunk, hogy a lakásprivatizáció nyomán 8 százalékosra csökkent bérlakásállományt hosszú távon jelentősen növeljük, hiszen az Európai Unióban ez az arány 30-35 százalék. Ezért a soron következő munka, a már általunk előkészített jogszabály a lakbér-támogatásról szól. Ezzel a még mindig nagy bérlakás-fenntartó önkormányzatok mellett megjelenhetnek a piacon a magánbefektetők, és új forrás vonható be a lakásszektorba – hangsúlyozta a hivatal elnöke. Kísérleti jelleggel már jövőre bevezetnék a rendszert, amelyre milliárdos nagyságrendű összeget szánnak. Ennek lényege, hogy a beruházók által felépített új házak lakásait külön-külön nem adnák el, hanem maguk a vállalkozások vagy az épületeket egyben megvásárolók lennének a bérbeadók. A magánbefektetések megtérülése érdekében piaci lakbéreket állapítanak majd meg, az állam pedig a bérlőket támogatná az önkormányzatokon keresztül.
Fegyverneky szerint így lassan visszaállhat a háború előtt bevált lakásbérlet, magas színvonalú szolgáltatásokkal, de a támogatás révén a bérlők által megfizethetően. A régi önkormányzati lakásokban maradók, a bérleti díj tartalmának pontos meghatározása, valamint az arányosság érdekében egy lakbértörvény kialakításának a feltételeit is vizsgálják.
A hivatal elnöke elismerte, hogy a fenti tervek megvalósításán túlmenően elengedhetetlen az évtizedek óta pusztuló százéves belvárosi házak és a panelépületek gondjainak megoldása: a rehabilitációs programok finanszírozásához uniós pénzeket is remélnek. Az előző kormányzat által létrehozott Széchenyi-tervben szereplő lakásprogramok szerinte tovább folytatódnak. Az idén is lehetett jelentkezni panelház-felújításra, utólagos hőszigetelésre, miközben épülhetnek a romalakások a lakhatásra méltatlan épületek helyett – szögezte le.
A panelrengetegek egyidejű, vagy legalábbis tömbösített felújítása ugyanakkor országos szinten megoldásra vár. Néhány településen, így Budapest XVIII. kerületében az önkormányzat tárgyalásokat kezdett a lakókkal egy ilyen program megvalósítása érdekében. Néhány lakás, egy-egy lépcsőház tatarozása ugyanis csupán csepp a tengerben a nem ritkán városméretű lakótelepeken. A felújítások terheit az egyre nehezebb gazdasági helyzetű önkormányzatok sem tudják egyedül magukra vállalni, miközben a családoknak már gyakran a fenntartásra sincs pénzük. Ebben a helyzetben kellene átfogó megoldást kínálni. Ezért a hivatal az ingatlanok jogi rendezését, például a lakótelepi úszótelkek megszüntetését, a lakótelepi közterületek tulajdonba adásának a lehetőségeit keresi.
Fegyverneky Sándor végezetül azt is elmondta: tisztában van vele, hogy a lakásügyre, a terület gondjainak megoldására sok száz milliárd forint kellene, mégis bízik a sikerben. – Ki képzelte volna, mondjuk tíz évvel ezelőtt, hogy ennyi autót, mobiltelefont, számítógépet vesznek az emberek, mint ma? Ebben a tekintetben Budapest nem marad le például Bécs mögött. Ha kihasználjuk a magyar lakásállomány sokszínűségét, e téren is hamar előbbre juthatunk – fogalmazott. Ezzel szemben Battha Pál, a Lakásbérlők Egyesülete (Labe) elnöke – bár, mint mondta, nagy várakozással tekint az új hivatal tevékenysége elé – egyelőre nem osztja Fegyverneky Sándor derűlátását.
– Amíg nem ismerik fel az elmúlt évtized valamennyi kormányzatának lakáspolitikai tévedéseit és hibáit, addig nincs esély valós fordulatra – állítja Battha, aki szerint csaknem négy évvel ezelőtt az előző kormányzat lakáspolitikai felelőse, Hegedűs Éva is a bérlakásállomány növelését ígérte meg.
– Ám három év alatt harmincezerrel csökkent a bérlakások száma, miközben az állami költségvetés több tíz milliárd forintjából ennek töredéke, csupán néhány ezer épült.
A KSH 2002-es adatai szerint az önkormányzati bérlakások száma már 160 ezer alatt van, ez az összes lakások számának nem nyolc, hanem csupán négy százaléka. Ugyanakkor a magántulajdonú és a bérbeadással hasznosított lakások száma – használható adatok híján – szinte megbecsülhetetlen.
Battha Pál úgy véli, a lakásügyben minden szinten káosz uralkodik. A bérlők kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, a bérleti feltételek kiszámíthatatlanok, a fiatalok lakáshoz jutási kilátásai a Széchenyi-terv elsorvasztásával tovább romlottak. Könnyen belátható ugyanis, hogy az idei, mintegy 10 milliárd forintos keret országosan nagyon kevés, főként, hogy nem csak a bérlakásépítést támogatják belőle. Az önkormányzatok akár a csillagos égig is emelhetik a lakbéreket, mert a hatályos jogszabályok szerint csak az Alkotmánybíróság semmisíthetné meg az erről szóló rendeleteket, ám a taláros testület régebbi elvi határozata szerint azokat csak törvényességi szempontokból vizsgálják, számszerűségi oldalról nem. A jelenlegi kormányzat – korábbi ígéretei ellenére – sem egyeztet a civil szervezetekkel, így a lakásbérlők, illetve a bérlakások helyzetével foglalkozó Labe véleményét sem kérték ki a beharangozott Nemzeti lakásprogram elkészítésekor – fűzte hozzá Battha Pál. Szerinte az EU-csatlakozás önmagában még nem oldja meg belátható időn belül a gondokat. Ezért a stockholmi székhelyű Nemzetközi Lakásbérlők Egyesületének (IUT) közép- és kelet-európai (Magyarország, Csehország, Lengyelország, Litvánia, Horvátország, Szerbia, Bosznia és Macedónia) tagszervezetei október 6-án Zágrábban elfogadtak egy nyilatkozatot, amelyet az uniós lakásügyi miniszterek minapi tanácskozására – a következő tíz évben „csatlakozó”, összességében mintegy 150 millió polgár nevében tett felhívásként – valamennyi érintett politikusnak megküldtek. Ebben többek között leszögezik: a lakásügyi helyzet a rendszerváltó országok többségében aggasztóvá vált. A tömeges privatizáció következtében a szegényebbek, a nagycsaládosok és az idősek súlyos lakásfenntartási gondokkal küszködnek. A lakhatásra vonatkozó, EU-tagállamok által is aláírt nemzetközi dokumentumok érvényesítése érdekében az IUT öt pontban foglalta össze javaslatait. Többek között azt szeretnék, hogy azokban az országokban, ahol még nincs, vezessék be a lakásügyi ombudsman intézményét. Javasolják, hogy az unión belül erősítsék meg a civil szervezetek, így a lakásbérlők érdekérvényesítési lehetőségeit. Felhívják a figyelmet a lakásprivatizáció nyomán kialakult szociális nehézségekre. Céljuk az is, hogy az uniós fejlesztési alapokból a legkirekesztettebb rétegek is támogatáshoz juthassanak valamilyen módon, akár felújításokhoz, rehabilitációhoz, akár új lakások építéséhez.
Battha Pál ezzel kapcsolatban kifejtette: az Európai Unióban jelenleg nincs „lakáskérdés”, a témakör nem prioritás. Jövő májustól azonban ezen változtatni kell, különösen a várható munkaerő-piaci és szociális összefüggések miatt. Egy illúzióval azonban mindenkinek le kell számolnia: jelentős állami támogatásokra – ellentétben például az egykori NDK-ban történt folyamatokkal – egyik csatlakozó országban sem számíthatnak a lakásbérlők – tette hozzá.
***
Nem lesz lakástámogatási alap.
Tizenötödik alkalommal tartották informális találkozójukat az Európai Unió, valamint a leendő tagállamok lakásügyi miniszterei és államtitkárai 2003. november 26. és 28. között Padovában. A résztvevők megállapították: a lakhatáshoz való jog ugyan szerepel a legtöbb uniós ország jogszabályaiban, értelmezése azonban mindenütt eltérő. A legtöbb aggodalmat az állami segítségnyújtás kérdése veti fel, és az országok véleménye különbözik a strukturális alapok felhasználásáról is. A tanácskozók egyetértettek abban, hogy lakásügyi szabályozások maradjanak a tagállamok hatáskörében, ám a vezérelveknek összhangban kell lenniük az EU céljaival. Végül nem támogatták egy újabb lakástámogatási alap létrehozását, csak a már meglévő, úgynevezett monitoringrendszer továbbfejlesztését. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.