Hamis adatokon alapul a fővárosi büdzsé is?

Hatmilliárd forint támogatást kap idén a BKV a fővárostól, miközben a vállalat adósságállománya év végére elérheti a 35 milliárdot. A tegnap elfogadott költségvetési koncepció értelmében a fővárosi intézményeknél hat százalékkal kell csökkenteni a személyi, tizenkét százalékkal a dologi kiadásokat. A főváros emellett várhatóan nem finanszírozza tovább az eddig ellátott kötelező feladatokat sem. Gergényi Péter rendőrfőkapitány bejelentette: a BRFK közlekedésrendészeti akcióba kezd, hogy megelőzze a gyorshajtás miatti baleseteket.

2004. 01. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hárommilliárd forintnyi működési és további hárommilliárd forintnyi felújítási támogatást kap a BKV a fővárosi önkormányzattól ebben az évben. A közlekedési vállalat támogatásának fejében a főváros intézményeinek hat százalékkal kell visszafogniuk a személyi és tizenkét százalékkal a dologi kiadásokat. Atkári János (SZDSZ) főpolgármester-helyettes szerint ez néhány esetben létszámleépítést jelent, több helyen azonban a szolgáltatás minőségét és mennyiségét kell visszafogni. A főpolgármester-helyettes közölte azt is, hogy várhatóan nem finanszírozzák tovább a nem kötelezően ellátott feladatok egy részét. Példaként a civil szervezeteket, a kulturális intézményeket említette, emellett utalt arra, hogy esetleg a BRFK sem kap anyagi támogatást idén a fővárostól.
Az ellenzék szerint nem lett volna szabad elfogadni a költségvetési koncepciót, mert az nem valós adatokra épül. Kupper András, a Fidesz–MKDSZ frakcióvezető-helyettese emlékeztetett: a koncepció szeptemberi adatok alapján készült, s novemberben terjesztették a közgyűlés elé, amikor a forint romlani kezdett. Azóta ráadásul leváltották a pénzügyminisztert is, s az új tárcavezető további megszigorításokat tervez – tette hozzá a városatya. Kupper szerint nem tudni, hogy a tervezett szigorítások mennyiben érintik a fővárost, mert a „koncepción nem futtatták át a Draskovics-függvényt”.
Gy. Németh Erzsébet, az MSZP frakcióvezetője lapunknak úgy nyilatkozott: a költségvetési koncepció azért fontos, mert végre elérték, hogy a BKV finanszírozása három lábon áll. – A menetdíjbevételek mellett a főváros és az állam is támogatja a közlekedési társaságot – mondta, hozzátéve: még mindig milliárdok hiányoznak a BKV büdzséjéből. Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes a Magyar Nemzet kérdésére közölte: az év végére elérheti a 35 milliárd forintot is a BKV adósságállománya. Ebből 15,6 milliárd forint még tavaly keletkezett.
A Fővárosi Közgyűlés meghallgatta tegnap Gergényi Pétert. A budapesti rendőrfőkapitány beszámolójában elmondta: hivatalba lépése óta Budapesten csökkent a betörések, a rablások és a zseblopások száma. Az emberöléseké emelkedett ugyan, ám ezen bűncselekmények felderítési mutatója javult – tette hozzá. Megjegyezte, hogy 31 százalékkal kevesebb kábítószerrel összefüggő bűncselekményt követtek el.
Juharos Róbert (Fidesz) a térfigyelő rendszer bővítését, a lakótelepi rendőrség felállítását és a kábítószerek elleni szigorúbb fellépést szorgalmazta. A politikus erre a célra 300 millió forint elkülönítését javasolta, ám a közgyűlés baloldali többsége ezen indítványát leszavazta. Marsi Péter Pál (MIÉP) pozitívumként említette a rendőrök kulturáltabb fellépését. A képviselő felhívta a figyelmet arra a – Gergényi Péter beszámolójában is említett – problémára, amely szerint a közoktatási törvény módosítása (a pedagógusok titoktartási kötelezettségére vonatkozó passzus) nem segítette a droggal összefüggő bűncselekmények felderítését.
Szálka Miklós (Fidesz) a gyorshajtók elleni szigorú fellépést hiányolta. Gergényi Péter válaszában bejelentette: a BRFK márciustól átfogó közlekedésrendészeti akcióba kezd, hogy megelőzze a gyorshajtás miatti baleseteket. Zsinka László (MIÉP) frakcióvezető arra hívta fel a figyelmet: az utóbbi időben az aluljárókba elkezdtek visszaszivárogni az illegális árusok, példaként az Örs vezér terei aluljárót említette. A főkapitány ígéretet tett arra: mától az Örs vezér térre két járőrt küld az eddigi egy helyett.
Áprilistól használati díjat kell fizetniük a budapesti taxisoknak a közterületi drosztokon a tegnap elfogadott rendelet értelmében. A díj pontos összegét azonban nem a közgyűlés, hanem a kereskedelmi bizottság határozza meg a későbbiekben. Az ellenzék és a taxisok képviselője a droszthasználati díj feleslegességét hangsúlyozta, s keveslik a drosztok számát is.

***

Atkári János (SZDSZ)
főpolgármester-helyettes

– Demszky Gábor szerint a 2003-as esztendő rosszabb volt Budapestnek, mint bármelyik „orbáni év”, 2004 pedig ennél is nehezebb lehet. Ön is így gondolja?
– Ez így igaz. Azt tudni kell azonban, hogy a Budapestet sújtó intézkedések döntő része az előző ciklusban született. A mostani kabinet ezek nagy hányadát nem orvosolta, sőt még újabb, számunkra hátrányos döntéseket hozott.
– A hitelképesség megőrzése miatt a fővárosnak jelentősen csökkentenie kell a személyi és a dologi kiadásokat. Miért kell enynyire ragaszkodni a kölcsönökhöz?
– A fejlesztési kiadások kilencven százalékát olyan beruházásokra fordítjuk, amelyek alapelemei a működőképességnek. Az ilyen beruházások finanszírozásához szükséges a kiadások visszafogása.
– A BKV adósságállománya év végére elérheti a 35 milliárd forintot. Mire elég a hatmilliárdos támogatás?
– Ez a pénz annyira jó, mint halottnak a csók. Az összeg csak arra elegendő, hogy a BKV fel tudjon venni egy húszmilliárd forintos hitelt. Előállhat év végére a csődközeli helyzet, és ennek következtében a főváros várhatóan az ideinél is magasabb mértékű tarifaemelésre kényszerülhet. Ezen változtatna, ha a kormány komolyan támogatná a nagyvárosi tömegközlekedést.
– A budapesti emberek számíthatnak-e idén életszínvonal-javulásra?
– 2004-ben nem várható javulás.

Kupper András (Fidesz–MKDSZ)
frakcióvezető

– A költségvetési koncepció vitájában többször is bírálták a nyolcszázalékos működési eredményt. Ez miért olyan fontos?
– Mert ehhez az eredményhez tulajdonképpen vissza kell fogni a kiadásokat, tehát az intézmények hat százalékkal kevesebbet költhetnek személyi és tizenkettővel kevesebbet a dologi kiadásokra. A városvezetés ezt ráadásul azért szorgalmazza, hogy az önkormányzat megőrizze a hitelképességét. A koncepció szerint azonban 2010-ben már húszszázalékos működési eredményre lesz szükség ehhez.
– Elegendőnek tartja a BKV-nak adott hatmilliárd forintos támogatást?
– Nem, és ugyanilyen kevés az a tízmilliárd forint is, amelyet az állam a nagyvárosi tömegközlekedésre fordít. Ebből alig több mint hétmilliárd jut a BKV-nak.
– Úgy gondolja, hogy nem változott a kormány Budapesttel szembeni politikája?
– Ezt nem én gondolom így. Demszky Gábor főpolgármester fogalmazott úgy: a 2003-as esztendő sokkal rosszabb volt, mint bármelyik „orbáni év”. Azt is Demszky Gábor mondta, hogy 2004-ben 30 milliárd forinttal jut kevesebb, mint tavaly.
– Az ellenzék miért nem szavazta meg a hétéves fejlesztési tervet?
– Mert csak az az egy nem látszik belőle, hogy Budapest fejlődik a terv következtében. A fővárosiak nem tudják meg belőle, hogy mitől lesz jobb az életük ebben a városban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.