Jóváhagyták a 4-es metró szerződését

A miniszterek előtt is megerősítette tegnap a kabinet ülésén Medgyessy Péter kormányfő, hogy a Draskovics Tibor leendő pénzügyminiszter által bejelentett kiadáscsökkentő csomagot támogatja. A kormány tárgyalt a megszorítással párhuzamos jóléti rendszerváltás megvalósításáról is. A kabinet elfogadta a 4-es metró finanszírozási szerződését.

2004. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Medgyessy Péter miniszterelnök tegnap a kormányülésen is megerősítette, hogy támogatja azt a 120 milliárdos kiadáscsökkentést, amelyet Draskovics Tibor leendő pénzügyminiszter jelentett be – közölte a kabinet ülését követően Gál J. Zoltán kormányszóvivő. Kérdésre válaszolva azt is elmondta: Draskovicsnak február végéig az egyes tárcavezetőkkel egyeztetve kell elkészítenie a tervet. A szóvivő elmondta azt is: a megtakarítás nem érinti a fejlesztéseket, beruházásokat.
A kormány első olvasatban megtárgyalta tegnap a 2004. évi első féléves programját – tájékoztatott Gál J. Zoltán. Ez több mint 300 feladatot tartalmaz, mint például a jóléti rendszerváltás megvalósítása, illetve a modern európai köztársaság megteremtése – fejtette ki a szóvivő. Gál J. szerint a programot olyan fogalmak köré lehet csoportosítani, mint építés, esélyteremtés, igazságosság, reform, valamint fenntartható fejlődés.
A szóvivő bejelentette: a kormány jóváhagyta a 4-es metró finanszírozási szerződését. Ha csütörtökön ezt a Fővárosi Közgyűlés is megerősíti, akkor a kormány nevében László Csaba pénzügyminiszter írja majd alá a megállapodást. Eszerint a beruházás 2002-es árakon számolt 195 milliárdos költségéből 154 milliárd forintot áll majd a költségvetés, melyet a Belügyminisztérium fejezetében különítenek majd el. Ismert: az állam garanciát vállal a főváros metró célú hitelfelvételére.
Két agrártárgyú kérdésről is döntött tegnap a kabinet. Gál J. Zoltán tájékoztatott arról: február 1-jétől jelenik meg az a kormányrendelet, amely szabályozza a múlt heti kormányülésen eldöntött százmilliárd forintos mezőgazdasági hitelkeret felhasználásának feltételeit. Döntöttek arról is, hogy egységes szerkezetbe foglalják az idei agrárcélú támogatásokat. A rendelet a határozatok tárában jelenik majd meg, és hétfőn tájékoztat róla Németh Imre mezőgazdasági miniszter.
A kabinet tegnap döntött arról is, hogy öt évig nem kell nyereségadót fizetnie a távol-keleti Foxconn cég komáromi, több mint tízmilliárd forintos beruházása után.
*
A Fidesz elképesztőnek tartja, hogy a kormány nem foglalkozott a 120 milliárdos megszorító csomaggal. Halász János frakciószóvivő hangsúlyozta: tovább növeli a bizonytalanságot, hogy senki nem tudja, honnan kívánják elvenni ezt a pénzt. – Folytatódik a szemfényvesztés, hiszen az építkezés évéről beszél a miniszterelnök, miközben 120 milliárdot akar elvonni – tette hozzá Halász. A Fidesz fontosnak tartja, hogy a parlament költségvetési bizottsága előtt a kormányfő válaszoljon arra, hogy miként kívánja megakadályozni az ország eladósodását, illetve milyen tervei vannak a gazdaság élénkítésére. Várhatóan hétfőre hívja össze a bizottságot Varga Mihály, a testület fideszes elnöke. A kormánypárti képviselők részt vesznek az ülésen – közölte Szabó Lajos (MSZP).
***
Fővárosi igen engedélyek hiányában?

Csütörtökön, még a vasúthatósági engedély megszerzése előtt várhatóan jóváhagyja a Fővárosi Közgyűlés a kormány, az önkormányzat, az Államkincstár és a BKV közti metrószerződés tervezetét. A közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alelnöke szerint az engedély hiányában korai a tárgyalás. Szálka Miklós (Fidesz) elfogadhatatlannak tartja azt is, hogy a felszíni munkálatok esetében nem a beruházás egészére érvényes 79-21 százalékos finanszírozási arányt veszik figyelembe, hanem felezik a költségeket. Szintén elképesztőnek tartja, hogy a felmerülő pluszmunkák költségeit teljes egészében a főváros fizeti.
– A 4-es metró 35 milliárd forinttal kerül többe a fővárosnak, mint az a metrótörvényben szerepel – közölte Katona Kálmán (MDF). Elmondta: ennyi pénzt kell elköltenie az önkormányzatnak a hátralévő felszíni beruházásokra, vagyis a fővárosnak valójában 76 milliárd forintjába kerül a 4-es metró 2002-es árakon. A metrótörvényben azonban 40 milliárd forintnyi fővárosi kiadás szerepel.
Nem kerül 35 milliárd forinttal többe a fővárosnak a 4-es metró beruházása – reagált Atkári János főpolgármester-helyettes. A felszíni beruházások ugyanis nem részei a metróépítés költségvetésének, így ennek az összegnek nem kell szerepelnie a metrótörvényben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.