Újabb megszorító kormányintézkedések

Tízmilliárd forintot von el a kormányzat az önkormányzati szférától – ismerte el tegnap Lamperth Mónika belügyminiszter. A Draskovics-csomag tehát a szocialisták korábbi nyilatkozataival ellentétben nem kerüli el a helyhatóságokat sem, sőt a csőd szélén lévő BKV-nak is újabb milliárdokkal növeli adósságát.

2004. 02. 18. 18:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szigorítás egy különösen érzékeny területet is érint, mégpedig a nagyvárosi tömegközlekedést. Ennek támogatására korábban tízmilliárd forintot különített el az állam a költségvetésben, s a legnagyobb mértékben a BKV részesült volna ebből a pénzből.
Lamperth Mónika az Országgyűlés önkormányzati bizottságának tegnapi ülésén úgy tájékoztatott: a költségvetési megszorítások következtében csak a fejlesztési forrásokból von el a kormány. A pénzmegvonás érinti a címzett támogatásokat, csökken a kistérségi fejlesztésekre szánt összeg, valamint a közforgalmú közlekedés normatívája. Utóbbi kettő három-három, míg az első fejezet négymilliárd forintot veszít. Konkrétumokat egyelőre nem hozott nyilvánosságra a belügyminiszter, ám úgy vélte, hogy az önkormányzatok zavartalanul készíthetik költségvetésüket, az elvonások nem érintik mindennapi működésüket, az uniós társfinanszírozás forrásait, a szociálpolitikai és esélyegyenlőségi juttatásokat, valamint a metróberuházást.
A Fidesz önkormányzati tagozata felháborítónak tartja, hogy a korábbi százmilliárdos elvonás után még tízmilliárd forintot vesznek el az önkormányzatoktól. A kormány nemhogy béremelésekre, de a bérek kifizetésére sem biztosítja a szükséges pénzt – állítja Szita Károly, a tagozat elnöke.
*
Atkári János (SZDSZ) főpolgármester-helyettes kifejtette: eredetileg arról volt szó, hogy a nagyvárosok 25–30 milliárd forintos keretösszegben részesülnek a tömegközlekedésük finanszírozására. Ez az összeg nem lett volna elegendő az ágazat stabilizációjára, de a tömegközlekedés csődhelyzete elkerülhető lett volna – mondta. Szerinte a tízmilliárd forintos normatíva fővárosnak juttatandó részével csak azt tudták volna elérni, hogy az idei évet „kihúzza a BKV” egy nagyarányú hitelfelvétellel. Ennek az összegnek a megnyirbálása viszont arra jó, hogy romoljon a közlekedési társaság hitelképessége, s újabb milliárdokkal növekedjen a BKV vesztesége – jegyezte meg.
Ismert, csak az év második felében juthatnak hozzá az önkormányzatok a tömegközlekedési normatíva összegéhez. A BKV-nak ez a pénz és a főváros hatmilliárd forintos támogatása nem elegendő a stabil működéshez. Legutóbb 15 milliárd forintos hitelfelvételt engedélyezett a fővárosi önkormányzat a BKV-nak, ám további hitelek szükségesek a működés finanszírozásához. A BKV tartozásállománya meghaladhatja azt a szintet (38 milliárd forint), amelyen 2002 végén az állam konszolidálta a céget. Atkári János szerint 2004 végén az államnak újra át kell vállalnia a BKV adósságát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.