Döntsd a működő tőkét!

2004. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Radikálisan csökkent a hazánkba beáramló működő tőke aránya az utóbbi két esztendő alatt, pontosabban: a múlt év végére már másfél milliárd eurós kiáramlás volt ezen a téren kimutatható. Úgy fest, a folyamat sajnos megállíthatatlan: a nagy nemzetközi vállalatok már inkább preferálják az egyébként szürkének titulált Szlovákiát, a feltörekvő piacnak számító Horvátországot és az elmaradott, viszont 2007-es uniós tagságra áhítozó Romániát a térség egykori éltanulójával, azaz Magyarországgal szemben, amikor kelet-közép-európai beruházásaik színhelyéről kell dönteniük.
Leszámítva tehát a Medgyessy-kormány tankönyvekbe illő gazdasági bravúrjait – a magas államadósságot, a pénzügyi káoszt; vagyis a nemzeti fizetőeszköz mesterséges leértékelésében való, amúgy szakmai idiotizmussal felérő közreműködését, az euró bevezetése körüli hercehurcát, továbbá a 7-7,5 százalékosra jósolt 2004-es inflációt, a kelleténél jóval gyengébb magyar GDP-t, no és a költségvetési deficit tavalyi, esetleg idei (?) rekordját –, az MSZP–SZDSZ alkotta kabinet hatalomra jutása óta a legaggasztóbb tendencia a hazánkba be- és onnan kiáramló működő tőke egyenlegének alakulása volt.
Felettébb beszédes a témában készült statisztika: miközben a nettó működőtőke-áramlás 2000-ben – igaz, a régi szerkezetű folyó fizetési mérleg szerint – még kétmilliárd eurós szufficitet mutatott, addig a tavalyi esztendő végére már másfél milliárd eurós kiáramlás volt tapasztalható. Magyarán: a nemzetközi cégek nemhogy nem helyezik ki ide a vállalati forrásokat, még az itteni tőke is kezd az országból elmenekülni.
Hogy is van ez? A baloldali politikusok, valamint a köréjük szerveződő pénzügyi elit által csak a multinacionális nagyvállalatok ellenségének definiált Orbán-kormány idején dőlt a pénz az országba, most pedig a szakértői kabinet alatt nem sikerül becsalogatni, sőt itt tartani a magyar gazdaság számára amúgy kívánatos forrásokat. A folyamat, vagyis a romlás közgazdasági okai persze több okra vezethetők vissza. Részint a korábban felvett tulajdonosi hitelek visszafizetéséhez is kapcsolódik a negatív trend, amelyet többek között az európai recesszió miatt visszaesett hazai beruházási hitelkereslet váltott ki.
Másrészt a tulajdonosi részesedés formájában megvalósuló nettó tőkebeáramlás is csökkent, éppen akkor, amikor a gazdaságpolitika miatt elszaladó belföldi kereslet következményeként a folyó fizetési mérleg sokkal nagyobb finanszírozási igényt támasztott.
Létezik egy gyakorlatiasabb magyarázat is, erről majd lentebb, ám szögezzük le, hogy egy korszerű gazdaságnak nem feltétlenül erénye a tőkevonzás. Ausztria például megengedheti magának, hogy távol tartsa magától az olasz és a német tőkét – máskülönben rég felvásárolták volna már nyugati szomszédunkat Burgenlandtól Voralbergig. Ám ne feledjük, hogy az osztrákok egy pozitív külső szaldóval rendelkező költségvetést képesek felmutatni, így a felhatalmazott vállalati megtakarítások sorsa esetükben nem különösen érdekes.
Magyarország gazdasága viszont ezt nem engedheti meg magának. Alacsonyak a megtakarítások, továbbá a félretervezett büdzsé kitágult lyukait is a működő tőkéből kell finanszíroznunk, így az országimázs elvileg nem lehet(ne) más, mint a térségben mindenkinél magasabb hozadékot, megtérülő befektetést ígérő állam képe. Ennél a pontnál jutunk el Szlovákiába, Csehországba, Horvátországba vagy Romániába. Ha esetleg valaki nem emlékezne rá, a közelmúltban beruházásának színhelyül választott, magyarországi üzemek helyett más, a környékbeli államokban új telephelyet a BMW, az MG Rover, a Peugeot-Citroën, a Hyundai és a Toyota. Miért? Szlovákiában például alacsonyabb az adókulcs, továbbá az élőmunka költsége, arról nem is beszélve, hogy az állam részben átvállalja az infrastrukturális fejlesztések finanszírozását a befektetőktől, s jelentős számban áll rendelkezésre szakképzett munkaerő. A jelek szerint a szlovák kormány kiválóan szót ért a külföldi befektetőkkel, nyitott és vonzó befektetésösztönző csomagot állít össze. Szlovákiát azonban nem csak a gyártásukat Közép-Európába telepíteni kívánó multik választják mostanában szívesebben. A legnagyobb magyar cégek közül három is jelentős leányvállalatot hozott létre az utóbbi években a szomszédos országban. A magyar és külföldi cégek motivációi talán eltérők, de úgy tűnik, ma már Szlovákia strukturális átalakulása visszafordíthatatlan, ami Magyarország számára intő jel lehet.
Regénybe kívánkozik az is, hogy Magyarország vezetése – immár évek óta – füle botját sem mozgatja, ha a svájci Davosban Világgazdasági Fórumot tartanak nemzetközi bankárok, befektetők és politikusok részvételével. Sajnos már nemcsak a helvét köztársaság esik túl meszszire, hanem a császárváros is. Például az ugyancsak nemzetközi Euromoney konferencián Bécsben sem képviseltette hazánk magát hivatalosan. Ami tehát a nyugati kormányok pénzügyminisztereinek fontos, nálunk nem ügy.
S ha visszaemlékezünk a tavalyi esztendő látványos nagyvállalati kivonulásaira, úgy azt kell megállapítanunk, hazánk elveszítette korábbi versenyképességét. Pedig a világszerte tapasztalható visszaeséssel szemben Közép-Európában továbbra is stabilan nő a beáramló működő tőke összege. Ide kívánkozik az UNCTAD, az ENSZ szakosított szervének 2002-es adatok alapján készült tanulmánya is. Eszerint csak Csehország tudta megőrizni kiemelkedő pozícióját a közép-európai országok közül, noha korábban hagyományosan Cseh-, Lengyel- és Oroszország számított a befektetők kedvelt célpontjának, illetve hazánk. Ám 2002-re Magyarországra mintegy másfél milliárd dollárral kevesebb működő tőke érkezett, mint a megelőző évben. Ez a mintegy 850 millió dolláros eredmény Horvátország vagy Románia hasonló mutatójánál is gyengébb. Öszszességében egyébként 29 milliárd dollár működő tőke érkezett az említett időszakban ebben a térségbe, szemben a 2001-ben regisztrált 25 milliárddal. Az UNCTAD szerint 2002 végéig Lengyelországba 45, Csehországba 38,5, míg Magyarországra 24,5 milliárd dollárnyi beruházás érkezett.
Magyarországra tehát egyre kevesebb tőke áramlik, így már csak a nyolcadik helyen állunk a regionális versenyben. Ha minden megy a maga útján, nem kevesebbtől, mint átlagosan évi kétmilliárd dollárnyi bevételtől búcsúzhatunk el.
Noha a tőkevonzó képesség nem feltétlenül erény, mégis egy adott ország legfőbb versenyképességi indikátora. A versenyképességet persze rengeteg mutatóval lehet jellemezni, mint például a munkaköltséggel, a nemzeti fizetőeszköz árfolyamának stabilitásával, a jogi szabályozás kultúrájával, a korrupciós rátával, a befektetési kedvezményekkel. Az a lényeg, hogy egy állam mire képes: tervezhetők-e itt a folyamatok, s ha igen, kiderül, hogy mennyi tőkét tud vonzani.
Döntsd a tőkét, ne siránkozz! – József Attila verse sajnos aligha aktuálisabb máskor, mint most. Tőkedöntés és siránkozás helyett persze hazánkat kellene versenyképesebbé tenni, hogy új munkahelyek létesüljenek, s a vállalatok által befizetett iparűzési adóból fejlődjön az infrastruktúra. Ehhez viszont alacsonyabb adókulcsokra s hiteles gazdaságpolitikára van szükség. De ezért ne menjünk már a szomszédba!
Rég bizonyított: ha az ország vonzó, előbb-utóbb az életszínvonal is nő. Vagyis: amennyiben versenyképes az ország, úgy jön a tőke, ha nem, elmegy. Ilyen egyszerű ez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.