Horgászat: népszerű, de stagnál a piac

2004. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába népszerű még mindig Magyarországon a horgászat, az elmúlt néhány évben stagnálás tapasztalható a kereskedelemben. Ennek okai többek között a viszonylagos magyarországi halszegénységben, a Balaton állapotában és az egyre emelkedő engedélyárakban keresendők. A legnagyobb hazai kereskedelmi cég ennek ellenére őrzi pozícióit a hazai piacon, sőt a magyar etetőanyagokat sikerrel forgalmazza keleti szomszédainknál is.
Pozitív változás a horgászok számára, hogy hatalmas mennyiségű árutömeg van az országban, ami persze a kereskedőnek megnehezíti az értékesítést – mondta Markóczy József, az Energofish Kft., a legjelentősebb hazai horgászcikk-nagykereskedés tulajdonosa, aki a bőség ellenére úgy látja, hogy a horgászat népszerűsége visszaesőben van Magyarországon. Ez a tendencia szerinte összefüggésben van a Tisza és a Balaton állapotával, de főleg a hazai vizek egyre gyérebb halállományával. Tizenöt évvel ezelőtt nem volt annyi áru, amit ne lehetett volna eladni, ma viszont hiába korszerűbbek a horgászfelszerelések, érezhetően visszaesett a forgalom – tette hozzá Markóczy József.
A szakember szerint a piacon nincs túl sok újdonság, az elmúlt másfél évtized legnagyobb slágere a tviszter volt, ami forradalmasította a ragadozóhal-horgászatot. Ezt annak ellenére látja így, hogy időközben megjelent a piacon a hagyományos damiloknál sokkal erősebb fonott zsinór, és népszerű lett a költséges boilis horgászat is. Ennek a horgászmódszernek a költségességét érzékeltetve elmondta, hogy egy közelmúltban megrendezett moszkvai kiállításon a komplett boilis felszerelés mellé tettek egy egyenlőségjelet is, feltüntetve, hogy annak árából egy Zsigulit lehetne venni. Itthon enynyire nem drámai a helyzet, de egy alacsonyabb kategóriájú szett is jó néhány tízezer forintba kerül.
A magyar horgászatnak az sem vált előnyére, hogy nem fejlődött együtt a versenysporttal, és elsődleges célja továbbra is az élelemszerzés maradt – utalt a magyar horgászok zömének pontycentrikusságára és a magyar horgászválogatott tavalyi világelsőségére Markóczy József. Ezen a felfogáson változtatni kellene, és nem a horgászat élelmiszerszerző, hanem sportjellegét kellene hangsúlyozni, bár ennek a horgászengedélyek és a napijegyek egyre magasabb ára gátat szab. Ugyanígy nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a jelentősen visszaesett balatoni horgászturizmusra, amely korábban az öt-hat milliárd forintos hazai horgászcikk-kereskedelem harminc százalékát adta, ám aránya mára tíz százalékra esett vissza. Ez is azt mutatja – mondta Markóczy József –, hogy az elmúlt két-három évben stagnált a kereskedelem, ami a ’94–95-ös csúcshoz képest szintén visszaesést jelent. A piac telítettségét és a korábbi sikereket jelzi, hogy csak a fővárosban száz horgászbolt van, országosan pedig több mint 1300 üzemel.
A belföldi forgalomból jelentős aránnyal részesedő Energofish Kft. aprócikkekben nagyon erős, a cég által forgalmazott mintegy nyolcezer termék kilencven százaléka ebbe a kategóriába tartozik. E termékek zömét Markóczy József Kínában gyártatja, követve a világtendenciát. A horgászcikkek gyártása ugyanis az elmúlt tíz évben Japánból és Dél-Koreából fokozatosan áttevődött Kínába, az anyaországok csak az egyes márkák csúcskategóriáinak gyártását őrizték meg. A hazai kereskedő cég nemcsak itthon képvisel jelentős erőt, hanem külföldön is, bevételének fele keleti – orosz, román, szlovák, ukrán – exportból származik. Ezeken a piacokon azonban elsősorban magyar termékeket, azok közül is főleg etetőanyagokat és más csalikat árusítunk, komoly sikerrel – mondta Markóczy József.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.