Karddal és pajzzsal

A L Á M E R Ü L T A T L A N T I S Z O M

Móser Zoltán
2004. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az akvamanile – magyarul víztartó vagy vízöntő edény – jellegzetesen középkori tárgy. „Nem mintha az antik világból nem ismernénk emberfej vagy állat alakú edényeket, de a középkor minden különösség iránt fogékony szelleme éltette igazán ezeket a különleges tárgyakat – írja Lovag Zsuzsa egyik ismertetőjében. – Nem tudjuk, egyházi célra vagy világi használatra készültek-e eredetileg, valószínű, hogy – mint a középkor annyi más emlékénél – itt sem lehet éles határt vonni a kettő között.
Az akvamaniléknek az a formája, amellyel ma a leggyakrabban találkozunk, a bronzból öntött állatok változatos sorozata, az iszlám világ teremtménye. Perzsiában, az arabok által megszállt Egyiptomban, Szicíliában és Spanyolországban a VIII–IX. század óta készültek a szarvast, griffet, oroszlánt és különféle madarakat ábrázoló bronzedények. Európa többi részén az állat formájú edények virágkora a keresztes hadjáratokkal, a keresztény Nyugat és a mesés Kelet első nagy találkozásával kezdődött. A hazatérő keresztesek a Kelet művészetét hozták magukkal, Európa-szerte divattá váltak a keleti szőnyegek, edények, kristályfaragások és egyéb iparművészeti alkotások. Nemsokára a Nyugat ötvösei is egyre-másra készítik az állat alakú edényeket, elsősorban madarakat, oroszlánokat, majd lovakat, szarvasokat és különféle, csupán a fantázia szülte teremtményeket.
Lovon ülő vadászt ábrázoló bronzedényeket az iszlám művészetből nem ismerünk. Annál többször találkozunk azonban a lovon vadászó fejedelem alakjával a szasszanida hagyományokat folytató perzsiai iszlám ezüsttálak domborművein, majd a mázas agyagtáblákon. A téma tehát ismerős, sőt igen kedvelt motívum a keleti iszlám művészetben. Igaz, azok a fejedelmek nagyvadra, oroszlánra, leopárdra vadásztak karddal és pajzzsal.” De itt valami egyedi ábrázolással találkozhatunk. „A mi vadászaink lovának nyakán nyulat mintázott az ötvös. Nyúl ellen viszont nem használtak pajzsot – ez csak valami régi tradíció maradványa, visszacsengése lehet! A csoport másik jellemző sajátossága, amelyik minden tagján előfordul, a ló farán álló kis kutyafigura. Nyilvánvalóan a kutya ráállítása a lóra ugyanabban a hagyománykörben fogant, mint a nyúl rámintázása.
De a nyúl figurája mást is elárul. Világosan látható, hogy a kis állatot élve, futás közben örökítették meg, tehát nem az elejtett és a nyeregkápára kötözött vadászzsákmány realista ábrázolásáról van szó. Egyik állat testére rámintázott másik állat a középkori nyugati művészetben nemigen fordul elő. Ez a sztyeppi nomád művészetek hagyománya.”
Azt hiszem, egyetérthetünk a régész-művészettörténész Lovag Zsuzsával abban, hogy az egész vadászatot itt egyetlen mozzanatba sűrítve ábrázolta az ötvös, példázva a nomád művészet hallatlan tömörítőképességét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.