Valamennyi hazai autópályát matricával vehetnek igénybe az autósok március 12-től, a Budapest és Kiskunfélegyháza között megépült M5-ös autópálya fizetős kapuinál is megállás nélkül lehet áthaladni. Medgyessy Péter miniszterelnök tegnap az autópálya újhartyáni főkapujánál kijelentette: azok az emberek is birtokba vehetik az utat, akik eddig elképesztő árat fizettek a használatért. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter szerint a nagy tavaszi hadjárat ezzel megkezdődött, idén nyolc helyszínen kezdenek új autópálya építésébe az „okos Magyarország” városai felé. Ismert: a magyar állam negyvenszázalékos tulajdonrészt vásárolt az AKA-ban, a matrica bevezetéséért úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizet, ami egyben biztosítja a társaság teljes bevételét, a tulajdonosok elvárt tőkemegtérülését és a társaság nyereségét. A díj már idén is lényegesen meghaladja az AKA éves bevételét, az autópályát közbeszerzés nélkül a jelenlegi tulajdonosok cégei építik Szegedig. Az AKA-nak hitelező bankok jóváhagyták a részvényátadást és az autópálya továbbépítését, a szerződéseket a héten megkötik a felek, ám ezek tartalmáról csak később tájékoztatják a közvéleményt.
Haladéktalanul hozza nyilvánosságra a gazdasági tárca az M5-ös autópálya kivásárlásáról megkötött szerződést, valamint az öszszes beérkezett ajánlatot – ismertette a Fidesz kérését a minisztérium épülete előtt tegnap Szijjártó Péter. Az országgyűlési képviselő átadta a szakminiszternek címzett levelet, majd elmondta: az emberek nem lehetnek biztosak abban, hogy a kormány a kivásárlásnál a legkedvezőbb megoldást választotta. Senki nem tudja, hogy mire költötték a Postabank privatizációjából származó 101 milliárd forintot, amelyet a kormányfői ígéret szerint az M5-ös kivásárlására kellett volna fordítani – mondta Szijjártó. Hozzátette: az emberek azt sem értik, hogy miért csak a kisebbségi tulajdonrészt vette meg a kormány az üzemeltető társaságban. Azt is elfogadhatatlannak nevezte, hogy a szocialisták az autópálya kérdését pártígéretté, kongresszusi felajánlássá silányították, ezzel pedig beláthatatlanul kedvezőtlen tárgyalási helyzetbe hozták a kormányt. Szijjártó Péter úgy véli, Csillag Istvánnak válaszolnia kell arra, miért kellett annyira sietni a szerződés megkötésével, hogy nem várták meg az ügyben a parlamenti vizsgálóbizottság létrejöttét, valamint az állami számvevőszéki ellenőrzést.
Csillag István miniszter lapunk kérdésére közölte: az üvegzsebtörvény rendelkezéseinek megfelelően hatvan napon belül hozzák nyilvánosságra a szerződések tartalmát.

Magyar Péter nem vette észre, hogy saját magát ássa el