Mélyen őrzött titkát áldja minden anya

Tiszta szívvel dörmögöd, hogy „nincsen apám, se anyám” – rácsok mögött, ártatlanul vágysz az áruló anyára; s bár felnevelt az állam, hazád sincsen, csak a magzat a szíved alatt. Szaporán verő szívét mégis béranyára bíznád, mert már születésed pillanatában keresztülgázolt rajtad a sors. A Mélyen őrzött titkok azt sugalmazza: végül meg kell tanulni szeretni, hinni és anyának lenni.

Eõry Karolina
2004. 03. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megérte a többéves elutasítás, kitartás és vajúdás: Böszörményi Zsuzsa dolgozatát méltó elismeréssel fogadta az idei filmszemle zsűrije; a legjobb női főszereplő, a legjobb férfi mellékszereplő, a legjobb rendezés és a legjobb producer díját elnyert alkotás rendezőnőjét hosszú taps kísérte a film Uránia-beli díszbemutatója után. A Mélyen őrzött titkok szerdai premierjén részt vettek a film alkotói, többek között a meglepően fiatal Bagaméri Eszter is, aki rászolgált a rangos díjra: az leendő anya anyátlanságával szembenézni kényszerülő állami gondozott szerepét korát megszégyenítő érettséggel és átéléssel hozta. Mert Böszörményi Zsuzsa a szülei – a Böszörményi– Gyarmathy házaspár – nyomdokait követve nem szabott pihekönnyű gúnyát a főszereplőre. A társadalom ugyanis kíméletlen. Leginkább önmagához. Látja jól ezt, akinek szeme van hozzá.
A filmbeli nagykamasz lányt nem az otthon melege érleli meg, azaz éppen az otthoné, az intézeté, ahol rács mögött festi a lábkörmét a gondozott, akit tizennyolc esztendeje a szülőszobán felejtett a köddé vált anya. Az ilyen lányra nem vár süteményekkel kacérkodó nagymama a bejáratnál, csak tetovált vállú lánykereskedők, akiknek annyit ér a koszos laboratóriumban „kitenyésztett” leánygyermek, amit testével esetleg kitermel valahol a nagyváros útvesztőiben.
Vessen keresztet, ki nem ártatlan fogoly többé.
Az emberi arcra koncentráló fényképezés, a szereplők zaklatott lelkivilágát és sodródását tükröző vágás érzékenyen rekonstruálja a főhős belső utazását. A csendes fiú (Nagy Ervin) iránt érzett, el sem hitt szerelem mellett leginkább béranyahálózat és csecsemődíler (Kati Outinen) vár a lányra, hogy magzatát tárgyként adja tovább egy álomvilágba; meglelt, ám hamis anya (Györgyi Anna) vár rá, aki csak a nevét bitorolja; karrierért a lelkét is eladó, megtört nagyapa (Garas Dezső), és végül a Kanadába szakadt édesanya, aki egy nyomorult civilizáció peremén szédelegve cigarettától rekedt hangon, kócosan suttogja: az emberek jók.
A sodródásnak vége: a lány megérzi, hogy az élete anyja sorsára rímel. A film egyik legmegkapóbb jelenete: Torontó szegénynegyedében, egy ház odavetülő árnyékában áll a tizennyolc esztendeje áhított, s most visszakapott, összeaszott szülőanya (Fullajtár Andrea játéka lenyűgöző). Gyermeket váró, mindeddig árva lánya kivonja magát az öleléséből, kilép az árnyékból a fényre. A napos út mellett dönt.
A napos út pedig a végtelenül emberi, egyszerű szerelem felé vezet, ahol eltűnhetnek a rácsok, a stricik, a béranyák, az árulók és a pénzért lelkekkel kereskedő nagyapák. Nincs szükség ünnepélyességre és fennköltségre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.