Száműzött reggeli italok?

A reggeli italok ellen indított „keresztes hadjárat” könnyen a kormányzati figyelemelterelő akciók egyikévé válhat. A sok vitát kiváltó készítmények visszaszorítása indokolt, ám a gazdák helyzetében nem hoz majd érdemi változásokat. A tejimport a válság egyik fő oka.

Nánási Tamás
2004. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai tejfogyasztás tízszázalékos növekedését ígérte a demonstráló gazdáknak a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium politikai államtitkára, mikor a maratoni tárgyalások után a szaktárca aláírta a tüntetéseket lezáró megállapodást. Szanyi Tibor arra alapozta bejelentését, hogy négy kereskedelmi lánccal – a Metróval, az Auchannal, a Sparral és a CBA-val – egyezségre jutott: a cégek felfüggesztik a gazdák által csak műtejnek nevezett készítmények forgalmazását.
A megállapodás óta eltelt bő hétben a piacon nem történt érdemi változás. Ami bizonyosnak tűnik, hogy a reggeli italok áfája emelkedik, emiatt ezek a termékek a közeljövőben drágulnak. A hazai tejfelesleg mennyisége azonban ettől különösebben nem változik, és az államtitkár ígérete sem válik valóra. A tej fogyasztói ára az utóbbi esztendőkben gyorsabban emelkedett, mint az infláció. A gyártók tartottak attól, hogy a kevésbé tehetős vásárlók körében visszaesik a tejfogyasztás, ezért „dobták piacra” a reggeli italokat – tárja fel érdeklődésünkre a készítmény eredetét Nagygyörgy Éva, a feldolgozókat képviselő Magyar Tejipari Egyesülés szóvivője. Felerészben tejből, felerészben tejipari melléktermékből készített élelmiszerről van szó. A melléktermék a tej ultraszűrésekor keletkező folyadék, az úgynevezett permeátum, mely fehérjét nem tartalmaz, de cukrot, vitaminokat, ásványi anyagokat igen. A reggeli italok általában 25-30 százalékkal olcsóbbak, mint az ultrapasztőrözött dobozos tejek, ez is oka kedveltségüknek.
Márpedig a tejpótlók népszerűsége az utóbbi két esztendőben meredeken emelkedett, legalábbis erről tanúskodik a GfK Piackutató Intézet felmérése. A legszembetűnőbb adat, hogy miközben a tejfogyasztás a háztartásokban 2002-ről 2003-ra lényegében nem változott, a „tiszta” tejtermékek mennyisége ezen belül mintegy húszezer literrel csökkent. A reggeli italoké pedig ugyanennyivel gyarapodott – 74 ezerről 94 ezer literre –, ezáltal elmondható, hogy a tavaly megvásárolt tejalapú termékek negyede már az imitátum volt. A tejpótlók 2002-ben 9,4 milliárdos „bizniszt” jelentettek, ez az összeg egy év alatt kerek kétmilliárd forinttal növekedett. A reggeli ital nagyon jó üzlet a feldolgozóknak – erősítette meg a fenti adatsort Marosi József, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) alelnöke, aki a Tej Terméktanács elnökségében is képviseli a mozgalmat. E minőségében osztja meg lapunkkal azt az információt, hogy a gyártóknak annak ellenére megéri a tejpótló készítmény piaci felfuttatása, hogy a terméktanács egyfajta „bírságként” tavaly félmilliárd forint befizetésére kötelezte a feldolgozókat. Az alelnök szívesen venné, ha a reggeli italok eltűnnének a boltok polcairól. Az OFE minap kiadott közleményében egyébként arra hívta fel a figyelmet, hogy a reggeli italból éppen azok az építőelemek hiányoznak, amelyek egészségessé teszik a tejet. Ugyanakkor az egyesület szóvivője, Újlaki-Vátz László azt is kiemeli, hogy hivatalosan engedélyezett élelmiszerről van szó, tehát betiltása nem indokolt. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség napirendjén is szerepel a reggeli italok kérdése. Mint ahogy Csajági Éva, az élelmiszer-biztonsági osztály vezetője egy televíziós fórumon kifejtette, „egy déli megyében” működő feldolgozót bírságoltak meg ötmillió forintra, mert tejitalként forgalmazta az imitátumokat. A bírság összege még ma sem érkezett meg a főfelügyelőség pénztárába, mert a cég a határozat ellen fellebbezést nyújtott be. A fogyasztóvédelmi hatóságnak egyébként szintén nem az a gondja, hogy a reggeli italok jelen vannak a boltokban. A főfelügyelőség amiatt emelt kifogást, hogy az imitátumokat a tejekkel azonos csomagolásban, azok mellett árulják, ezért a vásárlók könnyen azt hihetik, valódi tejet raknak a kosarukba. Ez a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársainak véleménye szerint a fogyasztók megtévesztésének számít. Információink szerint a külön csomagolást és árusítást az élelmiszertörvény már egy esztendeje előírja, ugyanakkor ez a paszszus láthatóan nincs különösebb hatással a kereskedelmi gyakorlatra.
A helyzet rendezését szeretnék azok a kereskedelmi vállalkozások is, amelyek az agrártárca kérésére igent mondtak, és határozatlan időre felfüggesztették a reggeli italok rendelését. Neubauer Katalin, a magyar tulajdonban lévő CBA-hálózat kereskedelmi igazgatója a szokatlan vállalást azzal indokolta, hogy a lánc segíteni szeretne a magyar gazdákon. Ugyanakkor nem tudni, hogy ez a jótékonyság meddig gyakorolható, hiszen a konkurencia továbbra is forgalmazza a reggeli italokat. A CBA-nál úgy tervezik, hogy két hónapig állják a sarat, utána előfordulhat, hogy ismét rendelnek tejpótlót a feldolgozóktól. Jaross Tamás, a Metro Holding Hungary Rt. vezérigazgatója szintén a rendelések leállításáról számolt be, ami havonta akár 8,5 millió forint forgalomkiesést is okozhat a társaságnak. A cég egy hónap után értékeli a tapasztalatokat, és dönt a folytatásról.
Igazán kézzelfogható következménye annak lehet, ha a kormány döntése nyomán a jelenlegi 12 százalékról 25 százalékra emelkedik a reggeli italok után fizetendő áfa. Emiatt biztosan drágulnak ezek a termékek, és közel annyiba kerülnek majd, mint a dobozos tejek. A tejpótlók ezzel csakugyan elveszíthetik fő vonzerejüket, hiszen a kereskedelmi felmérések szerint az elsősorban kis üzletekben vásárolt tejeknél is az ár a magyar vásárlók számára a meghatározó. Ugyanakkor Szanyi Tibor ígérete a hazai tejfogyasztás tízszázalékos növekedéséről csak akkor válhatna valóra, ha a reggeli italok vásárlói a jövőben – legalább ugyanolyan mennyiségben – csak „rendes” tejet innának. A kormányzat sem erre számít, legalábbis erről árulkodik az tény, hogy az áfaemelésből a pénzügyi tárca kétmilliárd forint többletbevételre számít.
Az ügy kipattanásának másnapján mindjárt híre terjedt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hamar véget vet a tejpótlók elleni fellépésnek. A hírek szerint kartellvád gyanújával kezdett vizsgálódni a hatóság. Szolnoky Péter, a GVH kartellcsoportjának irodavezetője elmondta: a hivatalnak minden esemény kapcsán kötelessége az információgyűjtés, most is csak ez történt. Kartellre utaló tények nem kerültek a birtokukba, mert az agrártárca és az üzletláncok között nem született írásos megállapodás, és a bejelentett négy társaságból három a napokban még árulta a reggeli italt.
Úgy tűnik tehát, hogy bár a kormányzat háborút indított a reggeli italok ellen, különösebb nem történt, legalábbis a tejválság az imitátumok elleni fellépéstől még nem oldódott meg. A gondot a 300-400 millió literre becsült hazai tejfelesleg okozza, aminek legfeljebb tizedét érintheti a reggeli ital. Ezzel szemben tavaly már – a terméktanács adatai szerint – 181 millió literre rúgott az importtej mennyisége, ami sokkal inkább eredője lehet a problémáknak. Nagygyörgy Éva szerint nem számíthatunk arra, hogy az uniós csatlakozás után csökken majd a behozatal, sőt növekedése várható, mert a vámkorlátok megszűnésével a nyugati cégek még inkább be akarnak törni majd a magyar piacra. De nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy felleljük az igazi veszélyforrásokat. A szomszédos Szlovákiában idén 57 forintért vásárolták fel a tejet, ami legalább tíz forinttal olcsóbb, mint a hazai alapanyag. Lengyelországban 37–40 forint az ár, igaz, ez jóval kifogásolhatóbb minőséget takar.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.