Az idei útfelújítások zömét júliusban és augusztusban végzik, de a munkálatok a legtöbb helyszínen szeptemberig és októberig is elhúzódnak – tájékoztatta lapunkat Kántorné Volter Erzsébet, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési ügyosztályának illetékese. Mint mondta, a beruházás összköltsége csaknem 4,7 milliárd forint.
A napokban Budán, a II. kerületi Törökvész úton, a Gábor Áron utca és a Kapy út között, a III. kerületben a Virág Benedek utcában, a Szépvölgyi úti BKV-megálló körül, a XII. kerület, Stromfeld Aurél úton a Németvölgyi út és az Orbánhegyi út között, illetve az Agancs utcai hídon, a XI. kerületben a Kamaraerdei úton látnak munkához. A pesti oldalon a VIII. kerületi Orczy úton az Orczy tér és a Nagyvárad tér között, illetve a Baross utcában az Illés utca és a József körút között, a X. kerületi Vaspálya utcában a Román utca és a Kőér utca között, a XVII. kerületi Ferihegyi úton a Pesti út és az Akácvirág utca között, valamint a XIX. kerületi Határ úton a Gyorsforgalmi út és az Ady Endre út között dolgoznak majd. Három helyszínen, a XIII. kerületben a Váci úti felüljárón, a XI. kerületből a XXII. kerületbe átvezető felüljárón és a XXI. kerületi Szabadkikötő úton július elejétől zajlanak a munkálatok, továbbá az Erzsébet hídon is folyamatosan halad a szint alatti korrózióvédelem, amely szintén fennakadásokkal, időszakonként a 2-es villamos forgalmának a leállításával jár.
Wintermantel Zsolt, a Fidesz fővárosi frakcióvezető-helyettese szerint az útfelújítások okozta közlekedési káosznak elsősorban a szervezetlenség az oka. Szerinte a Főpolgármesteri Hivatal illetékesei alternatív útvonalak készítésével, a közlekedők szakszerű tájékoztatásával elejét vehetnék a közlekedési káosznak. – A másik nagy gond, hogy a 2004-es költségvetés elfogadása előtt nem került a képviselők elé a koncepció, így csak a büdzsé elfogadása után, márciust követően lehetett tervezni a munkálatokat – szögezte le a frakcióvezető-helyettes, megjegyezve: a város útvagyona 30 ezer milliárd forint, ehhez képest a 4,7 milliárdos felújítási keret édeskevés.
– Elkerülhetetlen, hogy ezek a beruházások torlódásokkal járnak, hiszen a budapesti közúti forgalom 80 százaléka a fővároshoz tartozó 10 160 kilométernyi főútvonalon halad át, ez naponta 1,1 millió autó mozgását jelenti. A nyilvántartások szerint csak Budapesten 600 ezer személygépkocsi, 70 ezer teherautó, 4 ezer autóbusz és 15 ezer motorkerékpár van forgalomban. A fővároson sokan csak áthaladnak, de például az agglomerációból naponta több mint 200 ezer gépjármű érkezik – emelte ki Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes. Szerinte csak galibát okozna, ha alternatív útvonalakat gyártanának, ugyanis akkor azok dugulnának be. Lapunk kérdésére elismerte, hogy az idei felújítások valóban csúsznak amiatt, hogy a tervezéshez csak márciusban, a költségvetés elfogadása után foghattak hozzá, azonban úgy véli: ez jövőre másként lesz. Háromszor ennyi kormánytámogatás érkezik majd a fővároshoz, így 2005-ben 200 ezer négyzetméternyi utat javíthatnak meg. Emlékeztetett: Medgyessy Péter miniszterelnök ígérete szerint minden egyes útfelújításra fordított forinthoz ugyanannyit ad majd a kormány. Azért, hogy korábban elkezdődhessenek majd a munkálatok, már augusztusban a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti a jövő évi terveket.
Indul a vízcsőprogram. Mától kezdve várhatóan október végéig tart az a vízcső-rekonstrukciós program, amelynek során mintegy 8500 méter csőszakaszt újíttat fel Budapesten a Fővárosi Vízművek Rt. Bár – az útfelújításokhoz hasonlóan – ezek a munkák is a város több pontján tartanak majd, a nemrég bevezetett, csak minimális útfelbontással járó technológia alkalmazásával csupán részleges lezárásokkal kell számolni.