Államilag becsomagolt sarc

Mélyen belenyúlt az állam a csomagolóipari cégek zsebébe: ez évtől azoknak is meg kell fizetniük a termékdíj húsz százalékát, akik egyébként teljesítik a hasznosítási követelményeket. A vállalatok problémája a bizonytalanság és kiszámíthatatlanság, a jogszabályok állandóan változnak, s az energiaadó és a környezetterhelési díj miatt nőttek a költségeik. A májustól kötelező termékdíjtörvény módosítása késve jelent meg, a végrehajtási rendelet pedig ésszerűtlenül módosítja a számlán való megjelenítés követelményeit. A szakmai szövetség szerint diszkriminatív a törvény azon része, amely előírja: a települési szilárd hulladék elkülönített begyűjtését csak közszolgáltató végezheti, ezért az Alkotmánybírósához fordulnak.

Csákó Attila
2004. 08. 05. 16:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik „rákfenéje” a hazai csomagolóiparnak a termékdíjas szabályozás. Eddig, aki nem teljesítette a hasznosítási követelményeket, annak termékdíjat kellett fizetnie, aki teljesített annak viszont csak hasznosítási díjat. Ez évtől annak is le kell rónia a termékdíj húsz százalékát, aki egyébként teljesítette a kritériumokat – nyilatkozta lapunknak Kertész Béla, a Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (Csaosz) főtitkára. Hozzátette: a szaktárca elképzelése szerint jövőre az italcsomagoló eszközökre a termékdíjat már nem kilogramm, hanem darabok után kell megfizetni. Ez pedig újabb jelentős terhet ró a gyártókra, s közvetve a fogyasztókra.
Nyolcszoros drágulás
A drágulás ugyanis több mint nyolcszoros lesz. A főtitkár kifejtette: egy 1,5 literes ásványvizes palack súlya 40 gramm, így egy kilogrammból 25 palack készül. Eddig, aki nem teljesítette a hasznosítási kritériumot, egy kilogramm után 29 forintot kellett lerónia, míg a jövő évtől a termékdíj palackonként tíz forint lesz, azaz egy kilogramm után 250 forint. A csomagolási termékdíjból az állami költségvetés bevétele az utóbbi években öt-hat milliárd forintot tett ki, az elmúlt nyolc esztendőben közel 30 milliárdot.
A szakember kifejtette: a cégek az elmúlt időszakban évi több száz millió forint állami támogatást kaptak, ám ez a szubvenció az uniós csatlakozással megszűnt. A jövőben az uniós szabályozás szerint csak a begyűjtött hulladék mennyiségének növelése esetén jár a támogatás. Hogy mennyi, azt nem tudni, ugyanis ez államilag még nincs kidolgozva, holott a pályázatot augusztusban ki kell írni.
A főtitkár megdöbbentőnek tartja, hogy a termékdíjtörvény módosítása április 28-án jelent meg, így a törvény szabta 45 napos tájékozódás és felkészülés nem állt a cégek rendelkezésére. Ráadásul a végrehajtási rendelet ésszerűtlenül módosítja a számlán való megjelenítés követelményeit. Például részletezni kell, hogy a csomagolás környezetvédelmi termékdíja alól hány százalékban mentes a termék, s az ezenfelül maradó termékdíj a bruttó árból hány forint.
Növekvő követelmények
A hasznosítási követelmények évről évre nőnek. Tavaly az eladott mennyiség 40, idén 45, jövőre 50 százalékát kell újrahasznosítani. Utóbbi kritériumot az EU-ban már 2001-ben teljesíteni kellett. Anyagában 2003–2005 között minimum 25 százalékot kell hasznosítani, míg anyagfajtánként tavaly 9, idén 12, jövőre 15 százalékot. Vagyis: ha egy cég 100 tonna PET-palackot gyárt, akkor az idén 45 tonnát kell újból hasznosítania. Ez nemcsak granulálást követő újrafeldolgozást jelent, hanem hasznosításnak számít az elégetés is, amikor energiát termelnek belőle.
A lakossági szelektív gyűjtés arányának el kell érni idén a nyolc, jövőre a húsz százalékot, bár utóbbi arányt a szakma tiltakozása miatt a szaktárca visszavonta. Igaz, ma sem tudni a kritérium mértékét – húzta alá a szakember. Hozzáfűzte: ebben lemaradásunk jelentős, hiszen hazánkban egy évben csupán négy-öt kilogramm a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége személyenként, ami messze az uniós átlag alatt marad. Kertész szerint hosszú idő fog eltelni, mire az emberek ilyen irányú gondolkodása átalakul. Ráadásul a kisebb méretű lakásokban nehezebb megoldani a szelektálást, amelynek már a lakáson belül el kellene kezdődnie.
A többször használatos – újratölthető – csomagolás mellett érvelők azt mondják, ezeket a termékeket többször lehet használni, így olcsóbbak és környezetkímélőbbek. Ezzel kapcsolatban a főtitkár megjegyezte: ez nem teljesen igaz, hiszen ezeket a termékeket vissza kell venni, szállítani, raktározni és mosni kell. Strapabíróbbnak kell lenniük a többszöri felhasználás miatt, ezért több, vastagabb anyagból készülnek. Mivel ezek egy része nem „tér” vissza – általában a kibocsátott mennyiség maximum 80 százaléka „fordul meg” –, így nagyobb mértékben szennyezi a környezetet. Az eldobható csomagolás viszont évről évre vékonyodik. A 0,33-as dobozos sör 19 grammos súlya ma már csupán 14 gramm. A magyar szabályozás téves, mert azt mondja, a visszaváltható mindig jobb, mint az „egyutas”, ez pedig nem igaz – mutatott rá a főtitkár.
Diszkriminatív jogszabály
A szakmai szövetség szerint alkotmánysértő és diszkriminatív a törvény azon részre, amely előírja, a települési szilárd hulladék egyes összetevőinek az újrafeldolgozás, a visszanyerés vagy az energetikai hasznosítás érdekében végzett elkülönített begyűjtését csak közszolgáltató végezheti. Ugyanis a törvényalkotó nem számol az iskolák, a hajléktalanok által elvégzett, vagy például a Pepsi-szigeti begyűjtőakciókkal. Ezért a szakszövetségek a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével közösen az Alkotmánybírósághoz fordul, s kéri e passzus eltörlését. A főtitkár szerint a szakma komoly problémája a bizonytalanság és kiszámíthatatlanság, mivel a jogszabályok állandóan változnak. Terheiket pedig tovább növelték az olyan új költségek, mint az energiadó és a környezetterhelési díj. Kertész úgy látja, az sem igazán pozitív, hogy a hulladékhasznosító szervezetek egymással harcolnak. Hazánkban három ilyen működik, míg a legtöbb európai államban csupán egy-egy szervezet végzi a feladatot. Ahhoz viszont, hogy a társaságok ne egymás elől „kukázzák” el a szemetet, állami szabályozásra lett volna szükség.
Múlt évi adat nincs még a csomagolóipar teljesítményéről, hiszen a KSH csak őszre készíti el tanulmányát, a szövetség – mivel nem minden cég tagja – így nem rendelkezik teljes adatbázissal – ismertette meg lapunkkal a terület teljesítményét a főtitkár. Hozzátette: a csomagolóipar a 2001. évi 268 milliárd után egy évvel később már 301 milliárd forint forgalmat ért el. Ennek egyharmadát a papír, közel egyharmadát a műanyag, húsz százalékát a fém és mintegy tíz százalékát az üveg értékesítése tette ki, míg a fennmaradó részt a fa és a textil csomagolószer értékesítés jelentette. A hazai gyártás értéke 257 milliárdos volt. A termelésből 80 milliárd értékű áru került külföldre, míg az import 122 milliárd forint volt, vagyis jelentős a passzívum. A bővülés hazánkban évente átlag öt-tíz százalékos. Az elmúlt években a csomagolóeszköz-gyártás jelentős része a multik kezébe került, s az ide települők többnyire nem zöldmezős beruházásokat hajtottak végre, hanem felvásárolták a hazai nagyvállalatokat, gyakran piacszerzési céllal. Tevékenységük azonban hasznos volt, hiszen komoly szakmai és technológiai fejlődést hoztak az országba. A magyar nagyvállalatok pedig feldarabolódtak, s csupán a középméretű cégek maradtak meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.