Felfüggesztették a Malév-közgyűlést

A főtulajdonos ÁPV Rt. kezdeményezésére felfüggesztették tegnap a Malév Rt. rendkívüli közgyűlését, amit a tervek szerint harminc napon belül újból összehívnak. Ennélfogva elmaradt a Malév tőkehelyzetének újbóli rendezése, a légitársaság egyelőre nem jut hozzá a hárommilliárd forintos tulajdonosi juttatáshoz, amire egyébként az idei működését tekintve is nagy szüksége lenne.

Putsay Gábor
2004. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

n Putsay Gábor
Jegyzett tőkéjének kétharmada alá csökkent a Malév saját tőkéje – egy év alatt két alkalommal –, a gazdasági társaságokról szóló törvény értelmében azonban ez az állapot nem tartható fenn.
Mint ismert, a Malév Rt. a 2004. üzleti évet rekordszintű, 13,5 milliárd forint üzleti veszteséggel zárta, a tulajdonos tízmilliárd forint azonnali tőkejuttatásról döntött, ebből hétmilliárd forintot kapott meg a társaság. Sándor László elnök-vezérigazgató lapunknak elmondta: a Malév idei üzleti tervében számoltak a hárommilliárd forint tulajdonosi juttatással is, ami rendezné a tőkehelyzetet.
Az üzleti évet mérleg szerint a nullszaldó és egymilliárd forint veszteség közötti eredménnyel zárhatja a Malév, ami viszont az utolsó két hónap forgalmától és a piaci körülményektől is függ – tette hozzá a Malév vezetője. Az ünnepi forgalom alakulása mellett döntő lehet, hogy év végéig milyen szinten változnak a kerozinárak. Sándor László elmondta: ebben az évben hétmilliárd forint költséghatékonyság-javulást ért el a légitársaság, így teljesítették a tulajdonos feltételeit.
A Malév helyzetét ismertetve azonban szólt arról, hogy rendkívül alultőkésített a társaság, a tőke nagysága össze sem hasonlítható az éves árbevétellel vagy az általuk használt géppark értékével. A Malév-flotta értéke 600 millió dollár, igaz, a géppark gerincét képező Boeingokat és Fokkereket bérlik.
Mint arról beszámoltunk, az ÁPV Rt. igazgatósága csütörtökön érvénytelennek nyilvánította a Malév megvételére benyújtott pályázatot. A 99,95 százalékos tulajdont képező részvénycsomagra egyedül az Aviation Solution International konzorcium adott ajánlatot az ÁPV Rt.-nek, ám a pályázat a kiíró által megszabott feltételeknek – adósság átvállalása, tőkeemelés, nemzeti jelleg megtartása, munkavállalók továbbfoglalkoztatása – nem felelt meg. Az állami privatizációs szervezet várhatóan még az idén módosított feltételekkel ír ki új pályázatot.
A szeptemberben megkezdett privatizációs tender során a nemzeti légitársaság iránt korábban érdeklődő társaságok és befektető cégek sorra visszaléptek, elsősorban a hatalmas adósságállomány miatt. Szakmai körök véleménye szerint a pályázati feltételek nem nyújtottak garanciát arra vonatkozólag, hogy a Malév Rt. hosszú távon tovább működik, amennyiben megszűnik az állami tulajdon.



Az ASK vitatja pályázata érvénytelenítését. Az Aviation Solutions Konzorcium (ASK) ismét versenybe száll a Malév új privatizációs pályázatán – áll a cég közleményében. Ebben leszögezte: miután az ÁPV Rt. a Malév pályázatát érvénytelennek, az eljárást eredménytelennek ítélte, az erről szóló értesítés kézhez vételét követően az ASK meg fogja vizsgálni a jogorvoslati lehetőségeket, hogy igazolja az érvényességgel kapcsolatos álláspontját. Az ASK azt hangoztatja: pályázata minden szempontból érvényesnek tekinthető. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.