n Putsay Gábor
Jegyzett tőkéjének kétharmada alá csökkent a Malév saját tőkéje – egy év alatt két alkalommal –, a gazdasági társaságokról szóló törvény értelmében azonban ez az állapot nem tartható fenn.
Mint ismert, a Malév Rt. a 2004. üzleti évet rekordszintű, 13,5 milliárd forint üzleti veszteséggel zárta, a tulajdonos tízmilliárd forint azonnali tőkejuttatásról döntött, ebből hétmilliárd forintot kapott meg a társaság. Sándor László elnök-vezérigazgató lapunknak elmondta: a Malév idei üzleti tervében számoltak a hárommilliárd forint tulajdonosi juttatással is, ami rendezné a tőkehelyzetet.
Az üzleti évet mérleg szerint a nullszaldó és egymilliárd forint veszteség közötti eredménnyel zárhatja a Malév, ami viszont az utolsó két hónap forgalmától és a piaci körülményektől is függ – tette hozzá a Malév vezetője. Az ünnepi forgalom alakulása mellett döntő lehet, hogy év végéig milyen szinten változnak a kerozinárak. Sándor László elmondta: ebben az évben hétmilliárd forint költséghatékonyság-javulást ért el a légitársaság, így teljesítették a tulajdonos feltételeit.
A Malév helyzetét ismertetve azonban szólt arról, hogy rendkívül alultőkésített a társaság, a tőke nagysága össze sem hasonlítható az éves árbevétellel vagy az általuk használt géppark értékével. A Malév-flotta értéke 600 millió dollár, igaz, a géppark gerincét képező Boeingokat és Fokkereket bérlik.
Mint arról beszámoltunk, az ÁPV Rt. igazgatósága csütörtökön érvénytelennek nyilvánította a Malév megvételére benyújtott pályázatot. A 99,95 százalékos tulajdont képező részvénycsomagra egyedül az Aviation Solution International konzorcium adott ajánlatot az ÁPV Rt.-nek, ám a pályázat a kiíró által megszabott feltételeknek – adósság átvállalása, tőkeemelés, nemzeti jelleg megtartása, munkavállalók továbbfoglalkoztatása – nem felelt meg. Az állami privatizációs szervezet várhatóan még az idén módosított feltételekkel ír ki új pályázatot.
A szeptemberben megkezdett privatizációs tender során a nemzeti légitársaság iránt korábban érdeklődő társaságok és befektető cégek sorra visszaléptek, elsősorban a hatalmas adósságállomány miatt. Szakmai körök véleménye szerint a pályázati feltételek nem nyújtottak garanciát arra vonatkozólag, hogy a Malév Rt. hosszú távon tovább működik, amennyiben megszűnik az állami tulajdon.
Az ASK vitatja pályázata érvénytelenítését. Az Aviation Solutions Konzorcium (ASK) ismét versenybe száll a Malév új privatizációs pályázatán – áll a cég közleményében. Ebben leszögezte: miután az ÁPV Rt. a Malév pályázatát érvénytelennek, az eljárást eredménytelennek ítélte, az erről szóló értesítés kézhez vételét követően az ASK meg fogja vizsgálni a jogorvoslati lehetőségeket, hogy igazolja az érvényességgel kapcsolatos álláspontját. Az ASK azt hangoztatja: pályázata minden szempontból érvényesnek tekinthető. (MTI)