Tragikus ütközések az autópályán

Rossz előjel lehet a hét végére a tegnapi baleset az M1-es autópályán. Ismeretes: a múlt héten huszonketten vesztették életüket három nap alatt az ország közútjain. Most négyen haltak meg, és heten súlyosan megsérültek egy hármas karambolban.

Sellei Andor
2004. 11. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tragikus közúti balesettel kezdődött tegnap reggel a hét vége. Az M1-es autópálya Győrből Mosonmagyaróvár felé vezető oldalán Lébénynél egy román rendszámú Dacia belerohant az útra felhajtó teherautó pótkocsijába – tájékoztatta lapunkat Gálik Viktória, az autópálya-rendőrség szóvivője. Nyolcan ültek a személykocsiban, amely az ütközéstől a szalagkorlátnak csapódott. Ekkor egy ukrán kisbusz hajtott bele a Daciába, majd mindkét jármű az árokba fordult. A román autóban ülő két nő és két férfi azonnal meghalt, három gyermeket és egy asszonyt, valamint az ukrán furgon három sérültjét a győri kórházba szállították. Értesüléseink szerint egy gyermek és egy felnőtt életveszélyes állapotban van, ketten viszont csak zúzódásokat szenvedtek.
Szintén egy ukrán kisbusz karambolozott kamionnal tegnap az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán Gyöngyös határában. Itt hárman sérültek meg súlyosan. Feltételezések szerint a mikrobusz vezetője elaludt a volánnál. A szóvivő megjegyezte: a legtöbb balesetet az autópályákon a sebesség helytelen megválasztása okozza, de gyakran a járművek műszaki állapota sem megfelelő.
A hideg évszak beálltakor három jellemző oka lehet a baleseteknek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kemenes Miklós, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elemzője. Elmondta: rosszul hat az emberi szervezetre a borongós idő, a rövidebb nappalok, ősszel és télen fáradékonyabbak a vezetők. Ezért azt javasolják, hogy csak azok induljanak útnak autóval esős, havas, illetve fagyos időben, akiknek feltétlenül szükséges. Ilyenkor a látási viszonyok is lényegesen rosszabbak, mint nyáron. A harmadik fontos elem a járművek felkészültsége. A bizottság nemcsak a futóművek, a fékek, a világítás, az irányjelzők és a páramentesítő berendezések állapotának ellenőrzését, valamint a fagyálló ablakmosó használatát tartja fontosnak, hanem a téli gumik felszerelését is. A Gumiabroncsgyártók Magyarországi Egyesületének tavalyi statisztikája szerint hazánkban az évi összes autógumi-eladás 43 százalékát tették ki a téli abroncsok. Az idén ez már 49 százalékra nőtt. Ugyanez az adat ebben az évben Ausztriában 57, Csehországban 51, Szlovákiában 49 százalék. Viszont a magyaroknak csupán 38, míg az osztrákok 94, a németek 61 százaléka cseréli le ilyentájt a kerekeit a jeges utakon biztonságot nyújtó típusokra.
Az Európai Unió elvárása, hogy 2010-ig felére csökkentsék a közlekedési balesetek számát a tagországokban – hangzott el a közelmúltban egy budapesti konferencián. Ezzel szemben az idei első tíz hónap statisztikái alapján Magyarországon az év végéig várhatóan 1400 ember hal meg az utakon, százzal többen, mint négy évvel ezelőtt. A balesetekből eredő veszteség hazánkban évi kétszázmilliárd forint. Ebből csaknem 100 kilométernyi új autópályát lehetne építeni.



Az idei áldozatok az M1-esen
Január 8.: Tatabányánál meghalt egy bolgár kisbusz vezetője, amikor járműve a korlátnak ütközött.
Március 19.: A Rába-hídnál egy kisbusz, két teherkocsi és két autó rohant egymásnak. Egy ember meghalt, egy súlyosan, négyen könnyebben sérültek.
Április 5.: Lébénynél ukrán kisbusz borult az árokba. Egy ember meghalt, nyolcan megsérültek.
Június 3.: A Budapest felé vezető pálya 29-es kilométerénél egy osztrák személykocsi belerohant az előtte haladó kamionba. Az autóban ketten meghaltak, ketten súlyosan megsérültek.
Július 30.: A 17-es kilométerszelvénynél egy Győr felé haladó német gépkocsi hátulról rohant bele egy teherautóba. A jármű egyik utasa életét vesztette, a másik kettő megsérült.
Augusztus 16.: Osztrák rendszámú kamion tartott Budapest felé, amikor darus kocsiba hajtott. A kamion vezetője életét vesztette. Tatabányán az újvárosi autópálya-felhajtónál egy török kamion vezetője későn vette észre a baleset helyszínelése miatt lelassult forgalmat, és belehajtott a kocsisorba. A vétlen járművekben ketten könnyebben megsérültek, a török kamionos a helyszínen meghalt.
Szeptember 3.: Lerobbant személykocsi miatt álló teherautóba rohant egy kamion Lébénynél. A sofőr elhunyt.
Október 24.: Győr előtt egy olasz és egy belga autó azonos sávban karambolozott. Az egyik jármű három utasa meghalt.
November 13.: Tatabánya és Bábolna között a Budapest felé vezető oldalon egy balesetben ketten életüket vesztették, hárman megsérültek. Forrás: MTI–SAB

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.