Tragikus közúti balesettel kezdődött tegnap reggel a hét vége. Az M1-es autópálya Győrből Mosonmagyaróvár felé vezető oldalán Lébénynél egy román rendszámú Dacia belerohant az útra felhajtó teherautó pótkocsijába – tájékoztatta lapunkat Gálik Viktória, az autópálya-rendőrség szóvivője. Nyolcan ültek a személykocsiban, amely az ütközéstől a szalagkorlátnak csapódott. Ekkor egy ukrán kisbusz hajtott bele a Daciába, majd mindkét jármű az árokba fordult. A román autóban ülő két nő és két férfi azonnal meghalt, három gyermeket és egy asszonyt, valamint az ukrán furgon három sérültjét a győri kórházba szállították. Értesüléseink szerint egy gyermek és egy felnőtt életveszélyes állapotban van, ketten viszont csak zúzódásokat szenvedtek.
Szintén egy ukrán kisbusz karambolozott kamionnal tegnap az M3-as autópálya Budapest felé vezető oldalán Gyöngyös határában. Itt hárman sérültek meg súlyosan. Feltételezések szerint a mikrobusz vezetője elaludt a volánnál. A szóvivő megjegyezte: a legtöbb balesetet az autópályákon a sebesség helytelen megválasztása okozza, de gyakran a járművek műszaki állapota sem megfelelő.
A hideg évszak beálltakor három jellemző oka lehet a baleseteknek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Kemenes Miklós, az Országos Baleset-megelőzési Bizottság elemzője. Elmondta: rosszul hat az emberi szervezetre a borongós idő, a rövidebb nappalok, ősszel és télen fáradékonyabbak a vezetők. Ezért azt javasolják, hogy csak azok induljanak útnak autóval esős, havas, illetve fagyos időben, akiknek feltétlenül szükséges. Ilyenkor a látási viszonyok is lényegesen rosszabbak, mint nyáron. A harmadik fontos elem a járművek felkészültsége. A bizottság nemcsak a futóművek, a fékek, a világítás, az irányjelzők és a páramentesítő berendezések állapotának ellenőrzését, valamint a fagyálló ablakmosó használatát tartja fontosnak, hanem a téli gumik felszerelését is. A Gumiabroncsgyártók Magyarországi Egyesületének tavalyi statisztikája szerint hazánkban az évi összes autógumi-eladás 43 százalékát tették ki a téli abroncsok. Az idén ez már 49 százalékra nőtt. Ugyanez az adat ebben az évben Ausztriában 57, Csehországban 51, Szlovákiában 49 százalék. Viszont a magyaroknak csupán 38, míg az osztrákok 94, a németek 61 százaléka cseréli le ilyentájt a kerekeit a jeges utakon biztonságot nyújtó típusokra.
Az Európai Unió elvárása, hogy 2010-ig felére csökkentsék a közlekedési balesetek számát a tagországokban – hangzott el a közelmúltban egy budapesti konferencián. Ezzel szemben az idei első tíz hónap statisztikái alapján Magyarországon az év végéig várhatóan 1400 ember hal meg az utakon, százzal többen, mint négy évvel ezelőtt. A balesetekből eredő veszteség hazánkban évi kétszázmilliárd forint. Ebből csaknem 100 kilométernyi új autópályát lehetne építeni.
Szánthó Miklós: Charlie Kirk kapta a Trumpnak szánt golyót
