Továbbra sincs döntés a MÁV Rt. által meghirdetett elővárosi motorvonattenderen, bár információink szerint a társaság szakemberei a benyújtott műszaki ajánlatok alapján már kialakították az álláspontjukat arról, hogy mely cégek járművei közlekedhetnének a hazai pályákon. Mint arról beszámoltunk, a MÁV Rt. harminc elővárosi villamos motorvonat beszerzésére, illetve karbantartására hirdetett tendert, amelyen a magyar–svájci Ganz Transelektro–Stadler konzorcium, a francia Alstom, a kanadai Bombardier Transportation, valamint a német Siemens vesz részt. Értesüléseink szerint a MÁV Rt. feltételeinek a Siemens ajánlata felelt meg legkevésbé, erre alapozva a pályázatokat elbíráló műszaki-gazdasági bizottság azt javasolta a vezérigazgatónak, hogy a konzorcium és két önálló cég maradjon versenyben. Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója a bizottság állásfoglalását követően arról döntött, hogy újabb műszaki fordulót hirdetnek – immáron a harmadikat –, amelynek során a motorvonatokat gyártó cégek pontosíthatják ajánlataikat. Így a kereskedelmi tárgyalásokat egyelőre nem tudják megkezdeni, az eredeti tervekhez képest egy hónappal később zárhatják le a tendert, azaz idén vélhetően nem hirdetnek eredményt. Információink szerint a vezérigazgató azzal indokolta döntését, hogy négy pályázó bent maradása esetén jobb pozíciót érhet el a MÁV az ártárgyalásokon. A MÁV Rt.-nél megkeresésünkre közölték: ebben a témában a tender alatt hivatalos választ nem adnak.
Szakértők szerint a verseny azért ennyire éles, mert a cégeknek nem elsősorban a motorvonatok gyártása, hanem azok karbantartása jelent igazán nagy üzletet. A győztes szállító harminc évig vállalja a járművek karbantartását és tisztítását, ezért a futamidő alatt a MÁV mint megrendelő fizet. Egy-egy motorvonat ára 1,3–1,5 milliárd forint.
Mivel a vasúttársaságnak nem áll rendelkezésére saját forrás sem a beszerzésre, sem a karbantartásra, a MÁV Rt. bankhitelből valósítja meg a fejlesztéseket. A vasúttársaság legkorábban 2006-ban helyezi forgalomba az első motorvonatot. A harminc korszerű, légkondicionált jármű a tervek szerint Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár és Budapest–Tatabánya között közlekedik.
Felújított dízelmozdonyok. Negyedannyiba kerül a MÁV Rt.-nek a dízelmozdonyok teljes felújítása, mintha vadonatúj járműveket helyeznének forgalomba, így egy-egy mozdony további tizenöt évig alkalmas vontatásra. A MÁV a magyar megrendeléseken kívül korábban nagyrészt a volt Szovjetuniótól és Romániától vásárolta dízelmozdonyait, ezek közül a napokban helyezte forgalomba az ötvenedik olyan járművet, amelyet felújítottak. A vasút kilencvenkét dízelmozdony felújítását rendelte meg a szolnoki és a szombathelyi járműjavítóktól. A felújított mozdonyok az eredetihez képest negyven százalékkal kevesebb üzemanyagot és hetven százalékkal kevesebb kenőolajat fogyasztanak.