Újabb forduló a vonattenderen

Az elővárosi motorvonattenderen részt vevő négy pályázó közül három ajánlatát tartotta elfogadhatónak a MÁV Rt. műszaki-gazdasági bizottsága. Mándoki Zoltán vezérigazgató utasítására azonban a vasúttársaság újabb ajánlatot kért a pályázóktól, mielőtt megkezdenék a kereskedelmi tárgyalásokat – értesült lapunk.

Putsay Gábor
2004. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sincs döntés a MÁV Rt. által meghirdetett elővárosi motorvonattenderen, bár információink szerint a társaság szakemberei a benyújtott műszaki ajánlatok alapján már kialakították az álláspontjukat arról, hogy mely cégek járművei közlekedhetnének a hazai pályákon. Mint arról beszámoltunk, a MÁV Rt. harminc elővárosi villamos motorvonat beszerzésére, illetve karbantartására hirdetett tendert, amelyen a magyar–svájci Ganz Transelektro–Stadler konzorcium, a francia Alstom, a kanadai Bombardier Transportation, valamint a német Siemens vesz részt. Értesüléseink szerint a MÁV Rt. feltételeinek a Siemens ajánlata felelt meg legkevésbé, erre alapozva a pályázatokat elbíráló műszaki-gazdasági bizottság azt javasolta a vezérigazgatónak, hogy a konzorcium és két önálló cég maradjon versenyben. Mándoki Zoltán, a MÁV Rt. vezérigazgatója a bizottság állásfoglalását követően arról döntött, hogy újabb műszaki fordulót hirdetnek – immáron a harmadikat –, amelynek során a motorvonatokat gyártó cégek pontosíthatják ajánlataikat. Így a kereskedelmi tárgyalásokat egyelőre nem tudják megkezdeni, az eredeti tervekhez képest egy hónappal később zárhatják le a tendert, azaz idén vélhetően nem hirdetnek eredményt. Információink szerint a vezérigazgató azzal indokolta döntését, hogy négy pályázó bent maradása esetén jobb pozíciót érhet el a MÁV az ártárgyalásokon. A MÁV Rt.-nél megkeresésünkre közölték: ebben a témában a tender alatt hivatalos választ nem adnak.
Szakértők szerint a verseny azért ennyire éles, mert a cégeknek nem elsősorban a motorvonatok gyártása, hanem azok karbantartása jelent igazán nagy üzletet. A győztes szállító harminc évig vállalja a járművek karbantartását és tisztítását, ezért a futamidő alatt a MÁV mint megrendelő fizet. Egy-egy motorvonat ára 1,3–1,5 milliárd forint.
Mivel a vasúttársaságnak nem áll rendelkezésére saját forrás sem a beszerzésre, sem a karbantartásra, a MÁV Rt. bankhitelből valósítja meg a fejlesztéseket. A vasúttársaság legkorábban 2006-ban helyezi forgalomba az első motorvonatot. A harminc korszerű, légkondicionált jármű a tervek szerint Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár és Budapest–Tatabánya között közlekedik.



Felújított dízelmozdonyok. Negyedannyiba kerül a MÁV Rt.-nek a dízelmozdonyok teljes felújítása, mintha vadonatúj járműveket helyeznének forgalomba, így egy-egy mozdony további tizenöt évig alkalmas vontatásra. A MÁV a magyar megrendeléseken kívül korábban nagyrészt a volt Szovjetuniótól és Romániától vásárolta dízelmozdonyait, ezek közül a napokban helyezte forgalomba az ötvenedik olyan járművet, amelyet felújítottak. A vasút kilencvenkét dízelmozdony felújítását rendelte meg a szolnoki és a szombathelyi járműjavítóktól. A felújított mozdonyok az eredetihez képest negyven százalékkal kevesebb üzemanyagot és hetven százalékkal kevesebb kenőolajat fogyasztanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.