Nehéz anyag

Igazodik-e a megváltozott társadalmi igényekhez az anyanyelvtanítás? Milyen ma a magyartanárok és az anyanyelvoktatás helyzete Magyarországon? Antalné dr. Szabó Ágnes, az Eötvös Loránd Tudományegyetem egyetemi docense, a Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport pedagógiai vezetője válaszol kérdéseinkre.

Hanthy Kinga
2005. 01. 21. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostoha, ám mégis reményteli a helyzet. A pedagógusokat elbizonytalanítják a gyakran változó tantervek, és kedvezőtlen körülmények között dolgoznak, mert napjainkban nem divatos az anyanyelvi nevelés fontosságát hangsúlyozni. Sokkal többet foglalkoznak az idegennyelv-tanulással, mint az anyanyelvi készségek, képességek fejlesztésével. Ez utóbbiak közül mostanság csupán a szövegértést szokás kiemelni, amely valóban minden tantárgy tanulásának az alapja, és az Európai Unió által meghirdetett élethosszig tartó tanulásnak is a feltétele. Ám ugyanekkora figyelmet érdemelne az is, hogy a diákok tanuljanak anyanyelvükön fogalmazni mind szóban, mind pedig írásban. És nem mondhatunk le az anyanyelvi ismeretek minimális szintjéről sem. Az anyanyelvi műveltség, a kommunikáció képessége meghatározza a diákok későbbi tanulmányait, az életben való boldogulásukat is.
– Az iskola azonban mintha ez ellen dolgozna. A diákoknak alig kell megszólalniuk a tanórákon, teszteket töltenek ki, amelyek még írásbeli fogalmazásra sem kényszerítik őket. És egyre kevesebb a nyelvtanóra is.
– Az egyik legnagyobb probléma valóban az igen alacsony óraszám. Hiába hirdetjük, hogy kiemelt cél a kommunikáció fejlesztése, ha nem biztosítjuk a szükséges feltételeket. A legutóbbi tantervi változtatások is mostohán bántak az anyanyelvtanítással: tovább csökkentették az anyanyelvi órák számát. Nem csökkentek viszont az osztálylétszámok, pedig a készség- és a képességfejlesztés differenciált óraszervezést igényelne, ez sok időt és kis osztálylétszámot kíván. Ha a jövőben komolyan gondoljuk, hogy az anyanyelvi nevelés fejlesztésközpontú legyen, akkor több tanórát, csoportbontási lehetőséget, korszerű tankönyveket, a tanároknak pedig sok-sok módszertani továbbképzést kell biztosítanunk. Ők ugyanis szívesen tanulnak, tanulnának és alkalmaznának új tanítási módszereket. Éppen ezért reményteli is a helyzet. A kollégák a mostoha körülmények között is igyekeznek a lehető legtöbbet megtenni a cél érdekében. A pedagógusok végre nem tantervírással foglalkoznak, inkább módszertani továbbképzésekre járnak. Belátják, hogy a megváltozott világban a gyerekeket nem lehet a régi módon tanítani. De ez a folyamat még csak elkezdődött, hosszú időre van szükség a valódi szemléletváltáshoz.
– Mi a magyarázata annak, hogy a magyar nyelvi órákat a gyerekek többsége nem szereti, és a magyar nyelvet, vagyis az anyanyelvét nehéz tantárgynak tartja?
– Ma már a tanterv is megengedi, és a tankönyvek is többé-kevésbé segítik, hogy a gyerekeknek hasznos gyakorlati tudnivalókat tanítsunk: önéletrajzírást, kérvényt, pályázati levelet, retorikát. A pedagógusok a szűkre szabott idő és a tanítási hagyományok miatt azonban még mindig inkább elsősorban tanárközpontú módszereket alkalmaznak, elméletet tanítanak. Nem mernek eléggé építeni a gyerekek meglevő gyakorlati anyanyelvi tudására. Túlságosan sok az órákon a tanítói, tanári előadás, kevés a valóban időigényes kreatív, alkotó jellegű gyakorlat, pedig ezekkel nemcsak eredményesebben lehet fejleszteni, tanítani, hanem a gyerekeket is jobban lehet motiválni. És a tankönyvekből sem kell mindent megtanítani, válogatni kell a gyerekek képességeinek megfelelően. Nincs nehéz tananyag, csak meg kell találnunk a megfelelő tanítási módszereket, munkaformákat és gyakorlattípusokat. Egy tavalyi, minden tantárgyra kiterjedő vizsgálatnak a szomorú tanulsága éppen az volt, hogy tantárgytól függetlenül átlagosan 78 százalékban a tanítók, illetve a tanárok beszélnek az órán. A kérdés az, hogy így kinek a kommunikációját fejlesztjük. Az órákon ritkán alkalmazzák a pedagógusok a páros munkát, a csoportmunkát, a differenciált egyéni munkát, pedig ezekben sokkal nagyobb szerep jut a diákok önálló tevékenységének. Szomorúan tapasztalom azt is, hogy hiába tartalmaznak a legújabb tankönyvek kommunikációs fejezeteket, ha a gyakorlatok megoldására nincs elég idő. Az idén bevezetendő új típusú, középszintű érettségin például választható feladat lesz érvelő fogalmazás írása, ám ehhez szükséges retorikai gyakorlatokat alig végeztek a végzős diákok. Megértem, hogy nehéz helyzetben vannak a kollégák. Egyrészt azért, mert a gimnáziumokban csupán heti egy órában tanítják, taníthatják az anyanyelvet, másrészt azért, mert az érveléstechnikákat annak idején az egyetemen és a főiskolán ők maguk sem tanulták. A retorikát éppen gyakorlati jellege miatt egyik napról a másikra nem lehet önképzéssel elsajátítani. Ezért kell segíteni a pedagógusokat gyakorlatközpontú módszertani továbbképzésekkel, jó tankönyvekkel.
– Milyen a jó nyelvtankönyv?
– Mindenképpen örvendetes, hogy gazdag a kínálat, és szeretném remélni, hogy a tankönyvek kiválasztásában mindig a minőség játssza a főszerepet. Hiszem, hogy hosszú távon még agresszív marketinggel sem lehet rossz tankönyveket eladni. Bár nem a tankönyv az igazán fontos a nevelésben, hanem a pedagógus, rajta múlik minden, mégis nagy a tankönyvszerzők és a -kiadók felelőssége. Csak korszerű, életkoruknak megfelelő, szakmailag hiteles, pedagógiailag kimunkált, ízléses tankönyveket szabad a gyerekek kezébe adni.
– Milyen szervezetek, intézmények segítik az anyanyelvtanítás tartalmi és módszerbeli megújulását?
– A Magyar Tudományos Akadémia Magyar Nyelvtudományi Társasága keretein belül már több mint két éve működik a Szemere Gyula anyanyelv-pedagógiai kutatócsoport. Kéthavonta rendszeresen találkozunk, dolgozunk az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A kutatócsoport tagjai olyan főiskolai és egyetemi oktatók, akik az ország felsőoktatási intézményeiben anyanyelvi szakmódszertant tanítanak. A jelenlegi közös munkánknak éppen az a célja, hogy minél hitelesebben tárjuk fel az anyanyelvtanítás helyzetét, problémáit, és ezek megoldásához stratégiákat, módszereket dolgozzunk ki. A kutatás részeként kérdőíves felmérést is végzünk a tanítók és a magyartanárok körében. A munka ugyan még folyik, de eddig is több mint háromszáz kérdőívet dolgoztunk fel. A magyartanárok többsége az anyanyelvtanítás helyzetét a szokásos ötös osztályozási skála alapján közepesnek vagy elégségesnek minősítette. Legfőbb problémának ők is az alacsony óraszámot, a magas osztálylétszámot és a magyartanítás negatív társadalmi megítélését tartják. Kiemelt kutatási téma ebben az esztendőben a szövegértés fejlesztése és a funkcionális szemléletű grammatika tanítása is.
– A jelenleginél reménytelibb-e az anyanyelvtanítás jövője?
– Ez részben az oktatáspolitikán, részben a pedagógusokon múlik. Azért, hogy az anyanyelvtanítás ügyét a jövőben határozottabban és eredményesebben képviseljük, illetőleg szakmai segítséget nyújtsunk az anyanyelvet tanító kollégáknak, megalakítottuk a Magyar Nyelvtudományi Társaság keretein belül a magyartanári tagozatot. Tagjaink sorába várunk minden olyan tanítót és magyar szakos tanárt, aki elkötelezettséget érez az anyanyelvtanítás és anyanyelvünk ápolása iránt. Tehát a magunk részéről igyekszünk megtenni mindent azért, hogy ez a jövő ne csak reményteli legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.