Beszélő viszonyban

A tisztségétől „önszántából” nem kíván megválni Atkári János budapesti főpolgármester-helyettes, holott lényegében nincs már jogköre, s mindkét koalíciós párt kihátrált mögüle. Mint mondta, nem szereti az iszapbirkózást. Megpróbál inkább élni a lehetőségeivel, s az adóügyekkel foglalkozva bármilyen fórumon elmondja véleményét az adóügyeket érintő lényegi kérdésekről.

2005. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Amennyiben jogilag lehetőség lenne rá, az SZDSZ is, Demszky Gáborral az élen, kezdeményezné a leváltását. Továbbra sem kíván lemondani?
– Szó sincs róla, hogy lemondjak. Ezzel maradéktalanul lemondanék annak a képviseletéről, amelyet eddig is képviselni kívántam.
– Beszélő viszonyban van még az SZDSZ-frakció tagjaival?
– Beszélek velük, a frakcióüléseken részt veszek, a véleményemet megfogalmazom, adott esetben bárkivel szemben.
– Ugyanakkor a szabad demokraták azért nem tudják kinevezni Ikvai Szabó Imrét főpolgármester-helyettesnek, mert ön nem mond le tisztségéről.
– Ez nem azért van, mert én ott ülök még a székemben. A jog lehetővé teszi, hogy a 67 tagú közgyűlésben akár 66 főpolgármester-helyettes üljön. Teljesen nyilvánvaló, hogy ez a koalíciós társ akarata és érdekérvényesítő képességének függvénye.
– Összefüggésben állhat ez Molnár Gyula fővárosi kormánybiztossá való kinevezésével? Az MSZP-s politikussal tárgyalt korábban Demszky Gábor is.
– Már korábban megmondtam a főpolgármesternek, hogy nem lenne szabad bíznia Molnár Gyulában. Egyfelől a képességei okán, másfelől mert nem teljes körűen elfogadott személy a saját pártjában sem, tehát nem biztos, hogy rá tudja erőltetni az akaratát a városházi MSZP-frakcióra. Azóta két alkalommal is bebizonyosodott, hogy igazam van, az egyik ügy a forrásmegosztás korrekciója volt, a másik pedig Ikvai Szabó Imre kinevezése.
– Úgy érti, hogy mind a két ügyben előzőleg megegyezés született a főpolgármester és Molnár Gyula, tehát az MSZP között, s mégsem ennek megfelelően történtek a dolgok?
– Éppen ez az, hogy csak a főpolgármester és Molnár Gyula állapodott meg, ám ő az akaratát már nem tudta ráerőltetni az MSZP-frakcióra.
– Miért nem kíván megválni önszántából tisztségétől, amikor lényegében nincs már jogköre, s már mindkét koalíciós párt kihátrált ön mögül?
– Formálisan csak az adóügyek tartoznak hozzám. Ezenkívül azonban megpróbálok a lehető legtisztábban, legtárgyszerűbben élni a közvetettebb lehetőségeimmel, s bármilyen fórumon elmondani véleményem a lényegi kérdésekről. Az iszapbirkózást kihagyom. Elmondom a véleményem olyan esetben is, amikor figyelmeztetni kell, és akkor is, amikor szakmai tanáccsal tudok szolgálni bizonyos ügyekben.
– Demszky Gábor azt nyilatkozta, hogy az ön leváltására nincs jogi lehetőség, kikényszeríthetőség. Úgy tűnik, hogy az önnel szembeni bizalomvesztés a főpolgármester esetében is fennáll.
– Nem hiszem, hogy a bizalomvesztés helyes kifejezés lenne, hiszen akkor meg kellene nevezni azt az okot, ami a bizalomvesztéshez vezet. Az ismert körülmények között egyébként sem gondolom, hogy a köztem és Demszky Gábor közötti viszonyban a főpolgármester részéről volna felvethető bizalomvesztés. Abszolút nyilvánvaló, hogy a történtek mögött teljesen más motiváció húzódik.
– Talán egy politikai sakkjátszma?
– Egészen biztos, hogy egyfajta üzleti számításnak meghatározó szerepe volt.
– Nem magyarázható ez az SZDSZ népszerűségi mutatóinak csökkenésével is?
– Épeszű összefüggést nem látok, ezért inkább attól kellene ezt megkérdezni, aki eltávolításommal kapcsolatos lépéseket kezdeményezett. Sem előttem, sem pedig a frakció előtt semmiféle magyarázat nem hangzott el erre vonatkozólag.
– Emberileg és politikailag meg tudja érteni a főpolgármester döntését a hatáskörelvonásról?
– Ha lehet, mellőzném az „emberi” mozzanatok firtatását. Ismétlem, nem szeretnék sem iszapbirkózásba, sem egy valóságshow-ba belemenni. Maradjunk tehát a politikai megítélésnél. Bárkiről legyen is szó, én nem tudok még hallgatással sem támogatni olyan politikát, amely meggyengült pozíciót szakrális áldozatokkal igyekszik stabilizálni.
– Kiábrándult az SZDSZ politikájából, stílusából?
– Ezt miért kérdezi tőlem? Az SZDSZ felkérésére, az SZDSZ listáján választottak meg fővárosi képviselőnek, de nem vagyok és nem is voltam az SZDSZ tagja.
– Talán mégsem olyan idegen öntől ez a párt, hiszen több cikluson keresztül is SZDSZ-es főpolgármester-helyettes volt.
– Természetesen. Vannak olyan pártformációk, amelyeknek nem fogadtam volna el a felkérését. Azonban nem szeretnék pártpolitikai szereplőként megjelenni azáltal, hogy az SZDSZ-ről nyilatkozom. Valamit elmondhat a képről az, hogy nem kezdeményeztem ugyan, de támogattam a főpolgármestert, amikor az SZDSZ-elnöki tisztségért sorompóba lépett. Azt gondoltam, ezen az úton lehet majd úgy formálni a pártot, hogy valamelyest rokonszenvesebbé tetszi a magyar belpolitikai életet. Sajnos, végül kudarc volt minden tekintetben, de ennél többet nem szeretnék szólni erről a kérdésről.
– Sokan úgy ismerik önt, hogy egy nehéz, következetes egyéniség, aki mindig kitart elhatározásai mellett. Következetes pártnak tartja az SZDSZ-t?
– Nem hiszem, hogy a XXI. század küszöbén Magyarországon az általam mindenképpen támogatandó klasszikus liberális ideológiának hatalmas tábora lehetne. De azt gondolom, hogy 12-13 százalékos lehetne, amelynek nagy részét az SZDSZ elveszítette.
– Egyáltalán miben bízik még főpolgármester-helyettesként?
– A liberális „diófaültetés” igenelhető kezdeményei jó esetben is tizenöt-húsz év múlva fordulhatnak termőre. Abban bízom viszont, hogy valamelyest addig is hozzá tudok járulni a prudens fővárosi gazdálkodás továbbviteléhez. Hogy ennek feladása ne történjen meg. Azok az érvek, amiket eddig is elmondtam, nyilvánvalóan felértékelték a szerepemet, és nagyobb nyomatékkal esnek latba. Úgy veszem észre ugyanis, hogy megpróbálják ellenőrizni, vajon igazat beszélek-e. Ha mondjuk a főváros adósminősítését megváltoztatják, mert felelőtlen költségvetést fogadnak el a városházán, annak komoly következményei lesznek az ország adósminősítésére is, hiszen óriási többletkiadásokat igényel a magyar államkasszából. Úgy hiszem, gazdaságpolitikai érveim visszaigazolása már megtörtént, mint ahogy az ebből fakadó keserű kijózanodás jeleit is észlelem. A jelenlegi szerepemből is meg tudom tenni, és meg is teszem a város és ország érdekében az észrevételeimet.
– A politikai-gazdasági körökben az a szokás, ha valakit nagyon el akarnak távolítani egy magasabb pozícióból, felkínálnak neki egy nem túl látványosat, de jobban fizetőt.
– Tudnék erről is mesélni, de nem teszem.
– Hogyan vélekedik arról, hogy a kormány által ígért tömegközlekedési és útfelújítási támogatás (minden fővárosi egy forinthoz egy állami forint jár) a költségvetés már nem az eredeti terveknek megfelelően tartalmazza. Persze nem arról van szó, hogy a beígért pénz növekedett volna…
– Nagy problémák vannak, de ezek nem kizárólag új keletűek. 2002-ben a BKV adósságállománya 38 milliárd forint volt. Akkor a konszolidáció során az amúgy nagyvonalú állami adósságátvállalás egyszerű tüneti kezelés volt. Az igazi okot nem kezelték. A 2004-es állami költségvetésbe országosan kilencmilliárd forintos városi tömegközlekedési támogatást sikerült csak beépíttetni, a tavaszi Medgyessy–Demszky- találkozó eredményeképpen ezt idén megemelték 15 milliárdra. Megváltozott az elosztási elv is, a BKV már jóval nagyobb arányban részesül a normatívából, mint 2004-ben. Nagyon helyesen, EU-konform módon a teljesítményfinanszírozásból a veszteségfinanszírozás felé történt egy jelentős elmozdulás. Ettől még azonban a BKV bajban van, ugyanakkor a kormányzat legalább realizálta, hogy a fővárosi önkormányzat nem képes megmenteni a közlekedési társaságot. Magyarul, többé-kevésbé elismerte az állam, hogy az ő felelőssége is a BKV-nál kialakult pénzügyi helyzet. Az útfelújítás tekintetében 15 milliárdos országos keret áll rendelkezésre az idén, amit régiókra osztottak le. A közép-magyarországi térség 4,8 milliárd forintban részesül, amelyből 4,1 milliárdra számíthat Budapest egésze, vagyis a 24 fővárosi önkormányzat, viszont ez a keret 30 százalékkal túlléphető. Vagyis összességében 5,4-5,5 milliárdos tételről lehet beszélni. Ha valóban érvényesülne az egy forint plusz egy forint elv, akkor csak az útfelújításokra 6,5 milliárd forint jutna egyedül a fővárosi önkormányzatnak, hiszen egy 13 milliárd forintos csomagról döntött már ősszel a kezdeményezésemre a közgyűlés. És akkor még nem beszéltünk a felüljárók és a hidak felújításáról, amihez egyedül a fővárosi önkormányzat esetében további kétmilliárd forintnyi állami pénz hiányzik. Jelenleg többpárti erőfeszítések történnek azért, hogy ez a helyzet az eredeti szándékoknak megfelelően változzon meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.