Jövedelmező reptér eladó

A forgalom dinamikus növekedésével együtt a Ferihegyi repülőtér fejlesztésére is költeni kell – indokolta hazánk egyetlen nemzetközi repterének küszöbönálló privatizációját a Budapest Airport (BA) Rt. vezérigazgatója. Hárskuti Jánost arról faggattuk, hogy folyamatos bővülésük és tavalyi tízmilliárd forintos nyereségük mellett mi indokolja a társaság magánosítását, illetve az értékesítési stratégia kidolgozásáért járó nettó 624 millió forintos tanácsadói díjat.

2005. 03. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legfrissebb sajtóhírek szerint tolonganak a vevőjelöltek az ön által vezetett Budapest Airport Rt. privatizációjánál. Mi indokolja a BA értékesítését, különösen annak fényében, hogy a Ferihegyi reptér az egyik legnagyobb hasznot hozó állami vállalat, amely növekvő nyereséggel és folyamatos bővüléssel számol a következő években is?
– A BA privatizációjával kapcsolatos nyilatkozat jelenleg nem az én feladatom, így az érdeklődő cégek szándékait sem kívánom kommentálni. Általánosságban azonban elmondható, hogy egyes fejlesztéseket és azok finanszírozását mindenképpen elősegíti a privatizáció, amely ezáltal kedvezően befolyásolhatja az értékesített társaság bővülését. A repülőtér-bővítések esetében értelemszerűen igen jelentős tőkeigénnyel kell számolni. Márpedig nekünk a forgalom dinamikus bővülésével együtt fejlesztenünk is kell.
– Tavalyi összesített forgalma alapján Ferihegy volt a régió leggyorsabban fejlődő reptere. Sőt hasonló ütemű bővülést várnak a következő években is. Ilyen kiváló adatok mellett mégis mi magyarázza azt, hogy el kell adni hazánk egyetlen nemzetközi repterét?
– Nem tudom kommentálni a tulajdonos ÁPV Rt. privatizációval kapcsolatos indokait.
– Azért arra mégis kíváncsi lennék, hogy ön mint a BA vezérigazgatója, nem tartja-e magasnak a reptér privatizációs koncepcióját kidolgozó Credit Suisse First Boston nettó 624 millió forintos tanácsadási díját? Főleg akkor, amikor a tanácsadói pályázaton szintén részt vevő KPMG erre a feladatra jóval olcsóbb, 290 millió forintos ajánlatot adott, ám mégsem tudta megszerezni a megbízást?
– Ez a kérdés sem tartozik a feladataim közé. Én a reptér eredményes üzemeltetésére, stratégiánk végigvitelére fókuszálok. Természetesen együttműködöm a tulajdonos által kiválasztott tanácsadóval a privatizáció előkészítésében.
– Az ÁPV Rt. tájékoztatása szerint a Credit Suisse április közepére befejezi a repülőtér privatizációs koncepciójának kidolgozását. Ezzel véget is ért a munkájuk, vagy április közepe után is segítenek az idei év legnagyobb privatizációs tranzakciójának tartott ügyben?
– Nem ismerem a részleteket, és nem is tartozik a kompetenciámba a tulajdonos által kiválasztott tanácsadó együttműködési megállapodásának ismerete.
– Más. Van-e összefüggés aközött, hogy a reptéri szakszervezet legendásan jó kapcsolatot ápol a BA vezetésével – gondolok itt az önök döntéseit helyeslő szakszervezeti szimpátiatüntetésekre –, és aközött, hogy most a szakszervezeti vezető érdekeltségébe tartozó cég is pályázik a minibuszok privatizációjára? Nem furcsa, hogy korábban épp ez a szakszervezet ellenezte a minibusz-szolgáltatás értékesítését?
– A minibusz-privatizáció korábbi pályázatánál a BA egy olyan feltételt határozott meg, amely szerint munkavállalók nem vehetnek részt a versenyben. 2003 végén ebből valóban érdekellentét jött létre a szakszervezetek és a bírálóbizottság között. A minibusz sehol a világon nem tartozik a fő üzemeltetői tevékenységek közé, ezért kiszervezése megalapozott szakmai döntés. Arra pedig semmilyen ok nincs, hogy a dolgozók ne szerezhessék meg a szolgáltatás üzemeltetésének jogát. E tekintetben mindenki egyenlő esélyekkel indul.
– A minibuszrészleg nyereséges volt tavaly?
– A reptér nagyságrendjéhez képest alacsony veszteséggel, mínuszszal zárta a tavalyi évet.
– Térjünk rá az idei év eddig legnagyobb botrányának számító, 4,7 milliárd forintos telekvásárlási ügyre. Most, hogy a Pénzügyminisztérium tulajdonképpen felbontatta az ecseri földterületre vonatkozó adásvételi szerződést, nem lesz késésben a cargobázis megépítése?
– Amikor 2003 végén elkezdtük a cargobázissal kapcsolatos stratégia összerakását, már világosan látszódott, hogy a BA-nak a cargobázis megépülése jelenti az igazi kitörési pontot. Az infrastruktúra fejlesztése és a logisztikai központ minél előbbi megteremtése a stratégia meghatározó elemévé vált. A földrajzi régiónkban lévő többi reptér, valamint a Malév helyzetét figyelembe véve jelenleg igen kicsi az esély arra, hogy Budapest egy igazi utasforgalmi központtá váljon. Bécs és Prága a versenyben előrébb tart, mint mi, éppen ezért van ekkora jelentősége a logisztikai bázis létrehozásának. Megjegyzem, a központ megépítése már három-négy évvel ezelőtt is aktuális volt, most pedig alapvető szükségletté vált, másképp ugyanis a növekedési ütemet nem tudjuk tartani. Késlekedés esetén 15-20 évet veszítünk el a régiós versenyben. Azok a cégek pedig, amelyek Közép-Európában helyeznék el elosztóközpontjukat, saját maguk hozzák majd létre beruházásaikat.
– A korábbi reptéri rendezési tervekben ez a központ nem Ecseren, hanem a több szempontból is előnyösebb elhelyezkedésű Vecsésen szerepelt. A vecsési telkek tulajdonosait képviselő ügyvédi irodák ugyanakkor határozottan állítják, hogy a BA részéről senki nem kereste meg őket. Hogyan lehetséges ez?
– A vecsési terület 85 százalékára opciós jogokkal bíró Glob Development céggel többször tárgyaltunk, ám a szerződéskötést lehetetlenné tette, hogy a területet évek óta elhúzódó perek terhelik, a beruházás pedig, ahogy az előbb említettem, nem tűr halasztást. Csupán elméleti kérdés marad tehát, hogy Vecsés jobb lenne-e a cargobázis szempontjából. A Hungarocontrol szakvéleménye összehasonlította a beruházás lehetséges területeit, és egyértelműen az ecseri területet jelölte meg a legalkalmasabbnak.
– Noha Draskovics Tibor pénzügyminiszter a szerződés felbontását jelentette be március elején, az ellentmondó nyilatkozatok miatt meg kell kérdeznem: érvényben van-e a szerződés vagy sem?
– Nyilván az az autentikus, amit erről a PM és az ÁPV Rt. mondott.
– Ezek szerint akkor érvénytelen a szerződés?
– Ismétlem: nyilván az az autentikus, amit erről a Pénzügyminisztérium és az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. mondott.
– Egyébként nem érzi úgy, hogy elvesztette Draskovics Tibor bizalmát azzal, hogy a PM az ön által aláírt szerződés felbontását kérte?
– A BA az egyik legeredményesebb állami vállalat. Ehhez valóban kell bizalmi tőke és még több szakmai tőke is. Úgy érzem, mindkettőből van annyi, amennyi segíthet elgördíteni az esetleges akadályokat a további növekedés útjából.
– A telekvásárlási botrány kipattanásakor önök közleményt adtak ki, amelyben hangsúlyozták: a szerződést az ÁPV Rt. érvényes jóváhagyásával kötötték meg. Az ÁPV Rt. viszont azt közölte, hogy a Pénzügyminisztérium meghívót és előterjesztést is kap üléseikre. A PM miért kért be utólag tájékoztató jelentést a szerződésről? Mi történt a szerződés megkötése után, hogy újra meg kellett vizsgálni ezt az ügyet?
– E kérdésben a Pénzügyminisztérium és az ÁPV Rt. az illetékes.
– Miért nem nyilvános a telekügyről készült ÁPV-jelentés?
– Számunkra sosem létezett telekügy. Ma egy korábban menekültek befogadására épült hangár a cargobázisunk, ezzel töltünk be vezető szerepet a régióban. Minket csak az érdekel, hogy miként léphetnénk végre tovább.
– Múlt hónap elejéig a BA felügyelőbizottságának (fb) elnöke volt az a Bálint Tamás – Keller László volt közpénzügyi államtitkár kabinetfőnöke –, akit az ügyészség tavaly szeptemberben hivatalos személy által kötelességszegéssel elkövetett vesztegetés bűntettével gyanúsított meg a Kulcsár-ügyben. Bálint Tamás távozásában mennyire játszott szerepet ez az ügy?
– Erről Bálint Tamást kellene megkérdezni.
– Mégis, nem gondolták, hogy az ügyészség gyanúsítása előbb-utóbb az fb-elnöki posztjába fog kerülni?
– Ez Bálint úr döntése volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.