MÁV-megrendelés motorvonatokra

Putsay Gábor
2005. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma dönt a MÁV Rt. igazgatósága, hogy a két versenyben maradt pályázó közül melyikkel írnák alá a harminc elővárosi motorvonat gyártására, illetve karbantartására a szerződést. A magyar–svájci Ganz Transelektro–Stadler konzorcium és a kanadai Bombardier Transportation közül csak az egyikkel kezdi meg a MÁV a tárgyalásokat a szerződés megkötése érdekében, ugyanakkor a másik pályázónak sem kell lemondania teljesen a megrendelésről: a közbeszerzési pályázatot akkor zárják le, ha a győztes céggel sikerül megállapodni. Az igazán nagy üzletet azonban nem a járművek gyártása, hanem azok harmincéves üzemeltetése és karbantartása jelenti: a futamidő alatt ugyanis a vasúttársaság rendelkezésre állási díj formájában téríti meg a szállító költségeit, aki egyben a hazai piac biztos résztvevője lesz, s a költséghatékony üzemeltetés miatt nagyobb eséllyel indul a későbbi tendereken. Ez lesz az első olyan beruházás a magyar vasutaknál, amikor a vonatok teljes karbantartását ugyanaz a szállító biztosítja. Eredetileg négy pályázó adta be ajánlatát a MÁV közbeszerzési tenderén: a Ganz-Stadleren, valamint a Bombardieren kívül a francia Alstom és a német Siemens. Utóbbi esett ki elsőként, bár azt a döntést nagyon nehezen hozták meg a MÁV vezetői.
Az igazgatóság döntését követően további tárgyalások várhatók, mert a beszerzés finanszírozására külön pályázatot hirdetett a vasúttársaság. Saját forrás híján ugyanis teljes egészében hitelből valósítja meg a MÁV az ügyletet, így a tenderen érdekelt bankokat is versenyezteti a megrendelésért. Újdonságot jelent, hogy maguk a szállítók is ajánlhatnak olyan pénzintézetet, amely finanszírozná az ügyletet. A vonatokat 2006–2007-re szállítja a gyártó. A MÁV 2007– 2008-re újabb harminc, a 2008 és 2012 közötti időszakra pedig kilencven villamos motorvonat beszerzését tervezi.



Menesztik a vezérigazgatót? A csőd szélére sodródott MÁV-nál nem tudják, nyáron miből fizetik ki a dolgozók bérét, a vonatok által elhasznált gázolaj és villanyáram árát. A cég már 180 milliárd forintos adósságállományt görget maga előtt. A társaság pénzügyi összeomlása – a hírek szerint – akár az egyik MÁV-vezérigazgató székébe is kerülhet. (Hír TV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.