Ma dönt a MÁV Rt. igazgatósága, hogy a két versenyben maradt pályázó közül melyikkel írnák alá a harminc elővárosi motorvonat gyártására, illetve karbantartására a szerződést. A magyar–svájci Ganz Transelektro–Stadler konzorcium és a kanadai Bombardier Transportation közül csak az egyikkel kezdi meg a MÁV a tárgyalásokat a szerződés megkötése érdekében, ugyanakkor a másik pályázónak sem kell lemondania teljesen a megrendelésről: a közbeszerzési pályázatot akkor zárják le, ha a győztes céggel sikerül megállapodni. Az igazán nagy üzletet azonban nem a járművek gyártása, hanem azok harmincéves üzemeltetése és karbantartása jelenti: a futamidő alatt ugyanis a vasúttársaság rendelkezésre állási díj formájában téríti meg a szállító költségeit, aki egyben a hazai piac biztos résztvevője lesz, s a költséghatékony üzemeltetés miatt nagyobb eséllyel indul a későbbi tendereken. Ez lesz az első olyan beruházás a magyar vasutaknál, amikor a vonatok teljes karbantartását ugyanaz a szállító biztosítja. Eredetileg négy pályázó adta be ajánlatát a MÁV közbeszerzési tenderén: a Ganz-Stadleren, valamint a Bombardieren kívül a francia Alstom és a német Siemens. Utóbbi esett ki elsőként, bár azt a döntést nagyon nehezen hozták meg a MÁV vezetői.
Az igazgatóság döntését követően további tárgyalások várhatók, mert a beszerzés finanszírozására külön pályázatot hirdetett a vasúttársaság. Saját forrás híján ugyanis teljes egészében hitelből valósítja meg a MÁV az ügyletet, így a tenderen érdekelt bankokat is versenyezteti a megrendelésért. Újdonságot jelent, hogy maguk a szállítók is ajánlhatnak olyan pénzintézetet, amely finanszírozná az ügyletet. A vonatokat 2006–2007-re szállítja a gyártó. A MÁV 2007– 2008-re újabb harminc, a 2008 és 2012 közötti időszakra pedig kilencven villamos motorvonat beszerzését tervezi.
Menesztik a vezérigazgatót? A csőd szélére sodródott MÁV-nál nem tudják, nyáron miből fizetik ki a dolgozók bérét, a vonatok által elhasznált gázolaj és villanyáram árát. A cég már 180 milliárd forintos adósságállományt görget maga előtt. A társaság pénzügyi összeomlása – a hírek szerint – akár az egyik MÁV-vezérigazgató székébe is kerülhet. (Hír TV)