Mozgalmi hídavató

Hatvan évvel ezelőtt, a második világháború vége felé a magyar főváros valamennyi hídját felrobbantották a viszszavonuló német csapatok utászai. Köztük volt a Széchenyi-féle Lánchíd is. A megmaradt képek őrzik a szívbemarkoló látványt. A Lánchíd, Magyarország első állandó Duna-hídja, amely nemcsak Pest, Buda és Óbuda között teremtett tartós, integráló kapcsolatot, de a két országrész között is, a hullámsírban fekszik. Még a zajló jégnek sincs a romok között szabad útja, ezért aztán a folyó árad, és elönti azt, ami a rekvirálásból megmaradt. Lesz-e feltámadás? Ez fogalmazódott meg hatvan éve.

Kő András
2005. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Faber Gusztáv mérnök, akinek a budapesti Duna-hidak, köztük a Lánchíd újjáépítésének tervezése és irányítása volt a feladata, így beszélt egy kis község életben maradt polgárai előtt 1945. december 31-én: „Majd jött a felszabadulás és ránk szabadult a vesztett háború minden nyomorúsága. Most is dolgozunk és most is küszködünk. 52 hidat csináltunk az oroszoknak, igaz ebből 12 itthon maradt. Befejeztünk két 70 méteres hidat Tiszafüred részére. Elkészült a Ferenc József híd felerésze… Tehát dolgoztunk és alkottunk keservesebb viszonyok között, mint bármikor. De úgy látszik, még mindig nem tanultunk, még mindig nem akarunk csak magyarok lenni: van, aki a nagy orosz barát után szalad, van, aki az angoltól várja, hogy kedvünkért új háborút kezdjen. És a régi, pislákoló fények ma is csak ama picike tüzek, amelyek nem tudnak összefogni egy nagy-nagy máglyába, hogy benne égjen minden idegen rongy.”
Az elmúlt hat évtized történéseinek ismeretében mondhatjuk, hogy Faber mérnök megsejtett valamit a ránk váró diktatúrák természetrajzából. Mindenesetre 1949. november 20-ára, az újjáépített Lánchíd átadásának napjára már eldőlt minden. Elég csak egy, abból az időből származó meghívó belső oldalára tekintenünk. Íme:
„Az ünnepség műsora:
1. Köztársasági induló. Játssza a MÁV Zenekar, vezényel: Pécsi József
2. Fa György hídépítő munkás beszéde
3. Palotás László dr. kiváló munkás mérnök beszéde
4. Ünnepi beszéd, tartja: Bebrits Lajos közlekedés- és postaügyi miniszter
5. Pongrácz Kálmán polgármester Budapest főváros nevében átveszi a hidat
6. Internacionálé. Játssza a MÁV Zenekar.”
Ötágú csillag alatt, kisebb betűkkel: „Felhívjuk figyelmét, hogy az ünnepség befejeztéig a gépkocsik a Lánchíd budai hídfőjénél, a Lánchíd utcában parkírozhatnak.”
Az olvasó rögtön észreveszi, hogy a Himnuszt és a Szózatot a Köztársasági induló és az Internacionálé helyettesíti. „A politikai tudománynak – ha így mondhatni – katekizmusa három főszabályon alapul – írta Széchenyi István –: „ki mit mond és ki mit tesz, az időt ehhez miképp választja, és végbevitelére mily módokhoz nyúl…” A kor politikai vezetői mit törődnek azzal, hogy Széchenyi forgott a sírjában. Vajon mit érezhetett Kodály Zoltán, amikor a meghívót a kezébe vette? A zeneműveket tartalmazó füzetekben a szóban forgó induló így szerepel: A köztársaság dala. Etienne Méhul zenéje. A XVIII., illetve XIX. századi francia zeneszerző alkalmi kantátái és kórusai között például a Chant du départ (1897) egy időben a második Marseillaise-nek számított. Az idősebbeknek elég felidézni az első szavakat, máris „beugrik” a dallam. Hallották sokszor, énekeltették velük eleget Rákosiék idején a Raics István fordította szöveget: „El-nyo-más, szol-ga-sors, / Ez volt a rend e-zer é-vig, / Seny-vedt a nép leg-jobb e-re-je; (…) Mil-li-ók, aj-ka zen-gi bí-zón, hogy él-jen a Köz-tár-sa-ság! …”
Nem ez volt az egyetlen dal, amit adaptáltak a magyar viszonyokra, miközben Magyarországot a kommunista hatalom alatt nem tekintették köztársaság államformájú országnak. Csak a nevében szerepelt a szó. Az Internacionálé (Pierre Daygeter zenéje, a magyar szöveget Bretovszky Ernő írta) – amelyet az MSZMP utódpártjának tagjai ma is fújnak, ha az összetartozás érzését akarják kelteni önmagukban és másokban –, a proletáriátus nemzetközi forradalmi himnusza sem illett az 1949-es alkalomhoz, mégis ezt játszotta a MÁV Zenekar. Pusztai Ferenc, az 1945. május 1-jén alakult MÁV Szimfonikus Zenekar egykori tagja azonban nem emlékezett arra, hogy valaha is játszott volna a Lánchíd lábánál. Véleménye szerint az 1949. november 20-i ünnepségen a Vasutas Szakszervezet fúvószenekarának jutott ez a „megtiszteltetés”.
Mind a tervezést, mind a kivitelezést a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium hídosztálya részéről többek között Palotás László irányította. Palotás több nagyszerű könyvet írt a hidakról, de sajnos már elhunyt. Bebrits Lajos sem él már, aki a munkásmozgalom és a párt „hű katonája” volt hosszú éveken át itthon és külföldön. A tárgyalt időben, ahogy a meghívóból is kiderül, egészen pontosan 1949 és 1956 között közlekedés- és postaügyi miniszter. Ebben az időben Varga László, a Magyar Államvasutak egykori elnöke (1945–1949) kilenc társával egyetemben, 1949 februárjától börtönben van. A koncepciós per végén négyüket, köztük Vargát halálra ítélik, és 1950. február 4-én ki is végzik. Fia, ifjabb Varga László így emlékezett a történtekre, illetve Bebritsre:
„…a kommunisták már 1945-ben Czipszer (magyarosítás után Csanádi) Györgyöt akarták megtenni MÁV-elnöknek (1949-ben első ember is lett; vezérigazgató), és Bebrits Lajos államtitkár (Gerő Ernő minisztersége idején) – Lovas Gyula soproni vasúttörténész szerint – apámhoz való viszonya a gyűlöletig fokozódott, mindenekelőtt a kisebbrendűségi érzés miatt. De ezért még nem végeznek ki valakit.”
A Szabad Nép 1949. november 22-i, keddi számában olvashatjuk a lánchídi ünnepségről: „Bebrits elvtárs (…) ismertette az új híd építésének történetét. (…) A legnagyobb erőfeszítés árán sikerült húsz hónap alatt újjáteremteni a hidat. Ez az újjáépítés nagy szervezőjének, a Kommunista Pártnak és vezérének, Rákosi Mátyásnak volt köszönhető. Annak köszönhető ez, hogy Gerő elvtárs, a hídverő két évvel ezelőtt megjelölte a leghelyesebb műszaki megoldást…” „Nagy szégyen – áll még a tudósításban –, hogy az első, aki a hídon átvonult, Haynau volt, a Habsburg-császár hóhérsegédje.”
Nagy szégyen – írhatjuk ma –, hogy az elsők, akik 1949. november 20-án a hídon átvonultak, a kommunisták voltak. A Szabad Nép-fotók aláírása szerint: „Rákosi elvtárstól jobbra Gerő, Bebrits, Kovács István és Kádár elvtársak, balra Dobi István és Vas Zoltán elvtárs.” Meg Pongrácz Kálmán, aki a párt évkönyveiben ekképpen szerepel: „Budapest első munkáspolgármestere volt. 1950-től nyugdíjaztatásáig, 1958-ig a Fővárosi Tanács elnöke.”
A hídon persze átvonultak futballválogatottunk akkori legjobbjai is, de hát valószínűleg kivezényelték őket, délután aztán az újpesti stadionban a csapat 5:0-ra legyőzte a svédeket.
Ott volt az ünneplők között a már említett Faber Gusztáv is, aki négy nappal élte túl a nyugdíjaztatását. „Klerikális beállítottságú” – mondták, és 1969. április 19-én nyugállományba küldték. 23-án meghalt… Faber 1945 és 1947 között a Mávag hídosztályának a vezetője volt. Ismeretes, hogy az újjáépített Lánchíd acélszerkezete a Mávagban készült. Fabernek tervezőként és kivitelezőként is köze volt a Lánchíd újjáépítéséhez. Nagy Széchenyi-rajongó hírében állt. Gyakran hangoztatta a „legnagyobb magyar” egyik mondását: „Minden ember legyen különb ember, és különb magyar, mint az apja volt.” Egyetemi tanár is volt 1951-től. A Lánchíd újjáépítésében szerzett érdemeiért a Magyar Köztársasági Érdemrend arany fokozatát vehette át, mégis még abban az évben eltávolították a Mávagból, és az Állami Mélyépítés-tudományi Intézetbe került. Élete legnehezebb pillanata – fia szerint – 1952. december 21-éhez, Sztálin születésnapjához fűződik, amikor a Budapesti Műszaki Egyetem villamosmérnöki karának mechanikai tanszékén a rektor körlevelével hallgatóihoz fordult.
„Meg kell emlékeznünk – mondta – Sztálin… – kereste a szavakat, mert az elvtárs szót életében nem ejtette ki; másodpercek múltak el gyöngyöző verejtékkel, míg végül isteni sugallatra eszébe jutott egy szó: – generalisszimusz nagy ünnepéről. Átadom tehát a szót a DISZ-titkárnak…” 1956. október 23-án akkor fejezte be az előadást, amikor a hallgatók kérték. Így búcsúzott a Bem-szoborhoz indulóktól: „Az Isten legyen magukkal, fiúk!” Születésnapján és karácsonykor többgenerációs családjának tagjai kezet csókoltak neki.
A hatvan évvel ezelőtti roncsok nyomán messzire jutottunk.
Márai Sándor írta 1945-ben, miután átment az egyik póthídon, amely a Margitszigeten át vezetett: „Az emberek tárulkozók, hajótörés után mindenki óbégat és ölelget. S ugyanakkor a szemekben a kérdés: nem vághatnám át a torkodot?”
Hamarosan ennek is itt lesz az ideje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.