Bizottság dönt a motorvonattenderről

Ma tárgyalja a Közbeszerzési Döntőbizottság a MÁV-pályázaton vesztes Bombardier beadványát az elővárosi motorvonattenderről. A vasúttársaság a pályázat közben is könnyített a kiírás feltételein, hogy több pályázó is versenyben maradjon.

Putsay Gábor
2005. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs szándékában a győztes Stadler Bussang AG-nek viszszalépni az elővárosi motorvonattenderen, s ezt a híresztelésekkel ellentétben a MÁV Rt. sem ajánlotta fel. A svájci cég konzorciumi társa, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezetői tegnap közölték: a Stadler Bussang a MÁV kiírásának megfelelő, hiteles és pontos adatokkal pályázott.
Annyi bizonyos, hogy a közbeszerzési pályázat egy éve alatt közel sem volt annyi kifogás a MÁV Rt. tenderével kapcsolatban, mint az utóbbi egy hónapban, miután a vasúttársaság a svájci–magyar Stadler–Ganz Transelektro konzorciumot hirdette ki győztesként a kanadai székhelyű Bombardier-vel szemben. Utóbbi ugyanis a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD) támadta meg a MÁV határozatát: a beadványt a mai napon tárgyalják, a hatóság várhatóan májusban hoz határozatot. A Bombardier szerint a társaság olcsóbban szállítaná a harminc motorvonatot, mint versenytársa, másrészt nem értenek egyet azzal, hogy a Stadler Flirtök energiafelhasználása kedvezőbb lenne a Talent fantázianevű járművükénél. Ennél is nagyobb nyilvánosságot kapott – a KD hatáskörétől függetlenül –, hogy a Stadler melyik pénzügyi beszámolót nyújtotta be a MÁV-hoz: a pályázó Stadler Bussang AG-ét vagy a Stadler Rail AG-ét, amely a százszázalékos tulajdonos. A MÁV tenderén viszont konszolidált, azaz csoportszintű mérleget is beadhattak a pályázók: a vasúttársaság az ajánlattevőktől három lezárt pénzügyi év auditált mérlegét kérte, ami lehetett egyszerűsített, illetve csoportszintű beszámoló is.
A MÁV adatai szerint a Bombardier olcsóbban szállítaná a járműveket, a Stadler–Ganz viszont jóval kedvezőbb ajánlatot adott a harmincéves karbantartásra. A Bombardier 129 millió euróért, a Stadler 148,8 millió euróért szállítaná a négyrészes motorvonatokat, a karbantartási és tisztítási költségek 219,1 millió eurót, illetve 171,9 millió eurót tesznek ki. A MÁV a tendert megelőzően és közben is módosított a pályázati feltételeken. Lapunk információi szerint eredetileg a kétszáz helyett háromszáz ülő utas befogadására alkalmas motorvonatokra írtak volna ki tendert, a szintet azért szállították le, hogy minél több cég nyújthasson be ajánlatot. Az eredeti terveknek leginkább az emeletes vonatokat gyártó francia Alstom és a Stadler tudott volna megfelelni, hiszen a járművek teljesítménye lehetővé teszi, hogy egy-egy önálló szerelvényhez újabb vagonokat építsenek. A pénzügyi feltételeken viszont éppen a Stadler kérésére változtatott a MÁV. A Ganz Transelektro Rt. tegnap közölte: a Bombardier magatartását minősíthetetlennek tartják, a Stadler Rail AG üzleti jó hírnevét sértő, hamis állításai és a KD előtt lévő belső anyagok kiszivárogtatása miatt az ügyet jogi útra tereli.

*****
Új vezető. Mándoki Zoltán vezérigazgató Devecz Miklóst nevezte ki a MÁV Rt. Személyszállítási Üzletág új vezetőjének.



MÁV-érdeklődés a szlovák privatizációban. A német államvasutak azt fontolgatja, hogy megvásárolja a 2005 végéig privatizálandó szlovák vasúti teherfuvarozót, a ZSSK Cargót. A vállalat megvásárlása iránt az osztrák államvasutak, a MÁV Rt. és az amerikai Rail World befektetői csoport is érdeklődik. A szlovák kormány átszámítva 514 millió euró bevételt remél az eladásból. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.