Nincs szándékában a győztes Stadler Bussang AG-nek viszszalépni az elővárosi motorvonattenderen, s ezt a híresztelésekkel ellentétben a MÁV Rt. sem ajánlotta fel. A svájci cég konzorciumi társa, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezetői tegnap közölték: a Stadler Bussang a MÁV kiírásának megfelelő, hiteles és pontos adatokkal pályázott.
Annyi bizonyos, hogy a közbeszerzési pályázat egy éve alatt közel sem volt annyi kifogás a MÁV Rt. tenderével kapcsolatban, mint az utóbbi egy hónapban, miután a vasúttársaság a svájci–magyar Stadler–Ganz Transelektro konzorciumot hirdette ki győztesként a kanadai székhelyű Bombardier-vel szemben. Utóbbi ugyanis a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD) támadta meg a MÁV határozatát: a beadványt a mai napon tárgyalják, a hatóság várhatóan májusban hoz határozatot. A Bombardier szerint a társaság olcsóbban szállítaná a harminc motorvonatot, mint versenytársa, másrészt nem értenek egyet azzal, hogy a Stadler Flirtök energiafelhasználása kedvezőbb lenne a Talent fantázianevű járművükénél. Ennél is nagyobb nyilvánosságot kapott – a KD hatáskörétől függetlenül –, hogy a Stadler melyik pénzügyi beszámolót nyújtotta be a MÁV-hoz: a pályázó Stadler Bussang AG-ét vagy a Stadler Rail AG-ét, amely a százszázalékos tulajdonos. A MÁV tenderén viszont konszolidált, azaz csoportszintű mérleget is beadhattak a pályázók: a vasúttársaság az ajánlattevőktől három lezárt pénzügyi év auditált mérlegét kérte, ami lehetett egyszerűsített, illetve csoportszintű beszámoló is.
A MÁV adatai szerint a Bombardier olcsóbban szállítaná a járműveket, a Stadler–Ganz viszont jóval kedvezőbb ajánlatot adott a harmincéves karbantartásra. A Bombardier 129 millió euróért, a Stadler 148,8 millió euróért szállítaná a négyrészes motorvonatokat, a karbantartási és tisztítási költségek 219,1 millió eurót, illetve 171,9 millió eurót tesznek ki. A MÁV a tendert megelőzően és közben is módosított a pályázati feltételeken. Lapunk információi szerint eredetileg a kétszáz helyett háromszáz ülő utas befogadására alkalmas motorvonatokra írtak volna ki tendert, a szintet azért szállították le, hogy minél több cég nyújthasson be ajánlatot. Az eredeti terveknek leginkább az emeletes vonatokat gyártó francia Alstom és a Stadler tudott volna megfelelni, hiszen a járművek teljesítménye lehetővé teszi, hogy egy-egy önálló szerelvényhez újabb vagonokat építsenek. A pénzügyi feltételeken viszont éppen a Stadler kérésére változtatott a MÁV. A Ganz Transelektro Rt. tegnap közölte: a Bombardier magatartását minősíthetetlennek tartják, a Stadler Rail AG üzleti jó hírnevét sértő, hamis állításai és a KD előtt lévő belső anyagok kiszivárogtatása miatt az ügyet jogi útra tereli.
*****
Új vezető. Mándoki Zoltán vezérigazgató Devecz Miklóst nevezte ki a MÁV Rt. Személyszállítási Üzletág új vezetőjének.
MÁV-érdeklődés a szlovák privatizációban. A német államvasutak azt fontolgatja, hogy megvásárolja a 2005 végéig privatizálandó szlovák vasúti teherfuvarozót, a ZSSK Cargót. A vállalat megvásárlása iránt az osztrák államvasutak, a MÁV Rt. és az amerikai Rail World befektetői csoport is érdeklődik. A szlovák kormány átszámítva 514 millió euró bevételt remél az eladásból. (MTI)