Magányosabb az angyaloknál

Álmomban fa voltam – tűnődő hang idézi a költő verssorát. A játéktér bal oldali, lejtős lankáján kopár, göcsörtös ágaikat ég felé meresztő fák törnek fölfelé. Ritkás erdőszél. Itt-ott kiszáradt, ferdén megdöntött fatörzsek. A zsinórpadlásra átlósan felfüggesztett zsákvászon drapériák metszik a hátteret. Az előtérben fatönkök – ülőhelyek (díszlet: Mezei Kinga, szcenika: Tanyi László, jelmez: Janovics Erika m. v.). A színen moccanatlan szereplők, miközben egyikőjük az előadás címadó költeményének sorait mormolja: Fabula.

Metz Katalin
2005. 04. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lassan mozduló színészek lakják be a teret. A mozdulat, a játék komótos, a gesztusok szavakra kihegyezettek.
A fa nyers színét viseletükben mimikriként magára öltő férfiak, nők. Favágók. Erdei emberek. Lények a társadalom dzsungelében. Mi, mindannyian. Akik a tisztaszívű farkast – magasabbrendűségünk tudatában – ok nélkül, bestiálisan legyilkoljuk. Csak azért, mert farkasordító magányából, kíváncsiságból és szeretetvágyból egy kunyhóba lépett, s aztán a szoba közepén moccanatlanul, „nyitott szemmel állt egész éjszaka, / s reggel is, mikor agyonverték”. Holott „magányosabb (volt) az angyaloknál” (is). Pilinszky a közhiedelem visszájára fordított agressziójával vádolja a XX. század vadállatoknál vadabbnak bizonyult emberiségét.
A favágók némajátéka nem illusztrál, pusztán a versfoszlányok atmoszféráját, sűrített filozofikumát sugallja.
Gyarmati Kata és Mezei Kinga színpadi adaptációját – ez utóbbi művésznő rendezésében – jórészt az Újvidékről és a Felvidékről ez évadban a Bárka Színházhoz szerződött fiatal gárda adja elő. Kellőképp fogékonyak a határon túli színjátszásnak a testi kifejező erőt kamatoztató változata iránt. A rendezőnő Mezei Kinga régebbi, irodalmi szövegeket atmoszférájában, mozgásvilágában újjáteremtő előadásait budapesti vendégjátékaik során már megismerhettük.
A Fabula című költemény adja a produkció atmoszferikus keretét, lírán átszűrt, áttételes történetét. A színpadi cselekmény során – ha ezt a különös rekviemlibrettót annak lehet egyáltalán nevezni – más Pilinszky-versfoszlányok is beúsznak a színre; a szereplők különös cselekedetek, belsejükre figyelő megtorpanások közepette idézik a költő univerzumának sorait. Mintha mágneses pólus rántaná össze a metaforikus képeket, gondolatokat. Nagypál Gábor újra és újra ismétli a Félmúlt akár vezérgondolatként is egyre nyomatékosabbá veretesülő sorait: „… Összetöri az utakat, / Összetöri a hold sütése. / És ketté tépi a falat. / Fehér zuhog a feketére. // Villámlik és villámlik és / Villámlik a fekete nappal. / Fehér zuhog és fekete / …” Zuhog, zuhog a síró-rívó fehér dallam és fekete ritmus a négytagú élő zenekar játékában, akik az előadás dramaturgiailag is szerves részeként indítják hallatlanul expresszív, helyenként intenzív közjátékukat vagy fojtottabb kíséretüket. Hamisítatlan Pilinszky-hangulat kelt Mezei Szilárd m. v. zeneszerző kompozíciója nyomán (zenei vezető: Márkos Albert m. v.).
„Csukott ajtókon zörgetek…” („Sötét szobád, akár az akna / A falakon hideg lobog. / Sírásom mázolom a falra” – Introitus). Különös egyensúlya van az előadásnak: Pilinszky bensőséges harmóniáját igyekszik követni, a bölcseleti paradoxonokat kiélezni. Szorcsik Kriszta, Kardos Róbert, Ollé Erik, Puskás Zoltán m. v., Varga Anikó, Szabó Gábor és Hajós Eszter időnként egyik szerepből a másikba lép át. Szövegmondásuk kidolgozott, óvakodnak a pátosztól, olykor egyenesen szikár-szaggatott szótagolással idézik a sorokat. Játékuk fegyelmezett, érezni, partitúra szerint játszanak, akár egy zenekar tagjai.
„Olykor elfog a szeretet tériszonya és kicsinyes aggodalma.” Micsoda vizionáló költői képek! A keresztényi alázat, a mindent átölelő humánum, a megváltatlanság rémülete lappang e semmihez sem fogható, mérhető lírai univerzumban. Néha ugyan az a benyomásom támadt, egy-egy verssort kísérő jelenet öncélú, mesterkélt ötlet szülötte, megbicsaklott a rendező képzelőereje. De hát ellensúlyozza a nagy Egész, a fenyegető világunkra oly vészjósló Jelenés példázatát idéző Pilinszky János szellemisége.
(Fabula. Pilinszky János művei alapján. Bárka Színház. Rendező: Mezei Kinga.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.