Ölés kívánságra

K ö n y v e s h á z

Stefka István
2005. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán a legjobb időpontban jelent meg Jobbágyi Gábor egyetemi tanár könyve, amely a jogi, történelmi, szakmai magyarázatok mellett nem nélkülözi a szerző személyes, olykor indulatos véleményét az ember élethez való jogáról. Akkor került ez a könyv a könyvesboltokba, amikor társadalmunkban egyre nagyobb szerepet kap a haszonszerzés, az önzés, amikor több százezer fiatal az előtt a válaszút előtt áll, hogy családot teremtsen-e vagy megélhetést.
A kötet részletesen taglalja a magzat jogi védelmét az ó-, illetve a középkorban és korunk jogállamaiban. De képet kapunk a magzatölés, az abortusz demográfiai-szociális összefüggéseiről és a hazai születéskorlátozó politikáról is. Jobbágyi Gábor már évtizedekkel ezelőtt felhívta a figyelmet a drasztikus népességfogyásra, a népesség elöregedésére, amely egyre drámaibb méreteket ölt. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magánjogi Intézetének vezetője a születés jogi kérdéseit is olvasmányosan írja meg. A ma embere számára is tanulságos Hammurapi törvénykönyvéből vett idézete a méhmagzat védelméről: „Ha egy awélum [ember] szabad nemes awélum lányát megütötte és méhmagzatát elvetéltette vele, 10 siglum ezüstöt fizessen a méhmagzatért. Ha ez a nő meghalt, a megütő lányát öljék meg.” A professzor nemcsak kutatóként, de a Pacem in Utero Életvédő Egyesület elnökeként is elítéli az abortuszt. Éppen ezért foglalkozik könyvében az Alkotmánybíróságnak a magzati élet védelméről szóló törvényével. Szerinte a jog az élethez a legfontosabb alapjog. Ez azt jelenti, hogy a méhmagzatnak fogamzásától kezdve joga van megszületni, s a jogrendszernek védelmet kell nyújtania ezen jog oltalmára. A terhességet semmiféleképpen nem lehet „szabadon” megszakítani, mivel „emberi élet” pusztul el a terhesség megszakításánál, s erre az állam csak nagyon súlyos „ok” esetében adhat lehetőséget.
Az élet joga című könyv izgalmas fejezete az eutanázia, azaz a kívánatra ölés kérdése. A szó egyébként görög eredetű: „jó” vagy „szép” halált jelent. Az orvos-beteg kapcsolatban a kifejezés értelme először Senecánál bukkan fel: „Aki már nem képes jól élni, tudjon legalább jól meghalni.” Viszont a hippokratészi orvosi eskü az eutanázia szót nem használva elutasítja a beteg halálának gyorsítását. Jobbágyi Gábor a téma taglalásánál leszögezi, hogy számára az eutanázia, a beteg életének szándékos kioltása – akár a beteg saját kérésére, akár a közvetlen hozzátartozók kérésére – etikátlan. A fejezet foglalkozik az aktív és a passzív, az önkéntes és az indirekt eutanáziával. Tanulságos a zsidó és a keresztény vallás véleménye az eutanáziáról. A zsidóság szent könyvei, törvényei (Halacha, Tóra, Talmud) határozott állásfoglalást tartalmaznak az élet abszolút védelmére az élet végén is. A keresztény vallás szerint az emberi élet feletti hatalom, jogosultság kizárólag Istené: ebből ered a „ne ölj!” tilalom. Jézus mondja: „Hallottátok, hogy régiek ezt mondták: Ne ölj. Aki öl, állítsátok törvényszék elé!”
Az élet joga című könyvvel nemcsak alapvető jogi szakkönyvet tart kezében az olvasó, hanem emberöltők tapasztalatának összességét is.
(Jobbágyi Gábor: Az élet joga. Szent István Társulat, Budapest, 2004. Ára: 3200 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.