Üres az árvízi kártalanítási kassza

Lényegében üres a Wesselényi Miklósról elnevezett állami pénzalap. Az alapot 2003-ban újdonságként hozták létre, hogy valamiféle közös kasszaként, az állam és az ingatlantulajdonosok pénzéből együttesen nyújtson fedezetet az ár- és a belvízkárok felszámolására. Eddig országszerte 200 magánszemély kötötte meg a szükséges szerződést, és mindössze másfél millió forintot fizetett be az alap számlájára. A beregi térségben húsz jelentkező akadt. Aki nem szerződik, az a jelenlegi elképzelés szerint ezentúl nem számíthat teljes kártalanításra. A biztosítók jórészt kivonulnak a veszélyeztetett területekről.

2005. 04. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsére nincs árvízveszély, és a belvíz sem árvízi eredetű, ám pénz sem lenne, hogy finanszírozzák a helyreállítást. Kérdés, hogy később lesz-e. Az Országgyűlés a 2003. június 23-án megszavazott törvénnyel létrehozta ugyan az ár- és a belvízkárok felszámolására hivatott Wesselényi Miklós Alapot, a pénzalap azonban gyakorlatilag üres. A központi költségvetés 2004-re százmillió forintot juttatott az árvízi hajósról elnevezett alapnak, az idén pedig kilencvenmilliót, ám az összeg csak a működési költségeket fedezi. Több állami pénz nincs. A szóba jöhető ingatlanok tulajdonosai pedig csupán 1,6 millió forintot fizettek be a múlt év végéig.
Az alap rendeltetése a törvény szerint az, hogy állami és magánpénzből közös kasszát hozzon létre – az államnak ne egyedül kelljen fedeznie a költségeket. A gyakran elöntött országrészek lakóinak ehhez szerződést kellene kötniük az alappal, s befizetést teljesíteniük. Az összeg az ingatlan értékéhez s az árvízveszély mértékéhez igazodik. A településeket három kategóriába sorolták attól függően, hogy a környéket milyen gyakran önti el az ár. A tulajdonosok viszonzásképpen elvárhatják, hogy az állam megfizesse a lakóépületeikben keletkezett kárt, legfeljebb 15 millió forintig.
Aki nem szerződik, nem tudni, mire számíthat. A jogbiztonság nagyobb dicsőségére, ezt hozzávetőleg sem rögzíti a jogszabály. Mindez jórészt komolytalanná is teszi az egész vállalkozást, hiszen milyen alapon kösse meg valaki a szerződést? Gondolhat arra is, hogy aki nem fizet, az is teljes kártalanítást kap majd, ugyanúgy, mint aki áldoz a biztonságáért. A Hernád menti tavalyi árvizet követő megoldás szolgál csak némi tanulsággal. A kijavítható épületek helyreállítására a költségek 50 százalékát, a megsemmisült házak újjáépítésére az összeg 70 százalékát adta oda az állam. Másik lakás vásárlása esetén a ráfordítás 90 százalékát fedezték a köz pénzéből.
Az alapot kezelő Magyar Államkincstár a fővárosban és megyénként is foglalkoztat néhány munkatársat, hogy szervezzék a szerződéskötést – tájékoztatott Mohos András elnök. Egyelőre azonban – mint mondta – „a kezdet kezdetén vagyunk”.
A kincstár adatai szerint másfél év alatt 200-an kötöttek szerződést összesen – ők fizették be a múlt év végéig az 1,6 millió forintot. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 20 fizetőkész tulajdonos akadt, de a fővárosban sem sokkal több. Siralmas a kép. Az államkincstár munkatársai tájékoztatókat, fórumokat tartottak, felkeresték a polgármestereket, és szerződésblankettát is átadtak az elnök szerint. Több szerződést azonban nem sikerült kötniük. Szabolcsban viszont lapunk kérdésére több helyütt azt közölték: csak a nagyobb hírverés, az alaposabb tájékoztatás mutatná meg, van-e realitása az elképzelésnek. Most úgy néz ki, hogy az állam a tulajdonosokra próbálja áthárítani saját felelősségének egy részét – vélik a környéken. A helyiek éppen elég hátrányt szenvednek el, hiszen gátak hiányában, az árvízveszély miatt az ingatlanok leértékelődnek. Azokat vagy nem, vagy csak a nullát megközelítő értékben fogadják el a bankok hitel felvételekor jelzálogfedezetül.
A kincstár nemrég közbeszerzési pályázatot hirdetett biztosítótársaságoknak: szerezzenek ügyfeleket, készítsék elő a szerződéskötést. Törekvése azonban sikertelen maradt. Ezután meghívásos pályázaton tárgyalt több olyan társasággal, amelyek nagyobb lakásbiztosítási állománnyal rendelkeznek országszerte. A tender eredményét április közepéig kihirdetik. Mohos András szerint valószínűleg hosszabb időre lesz szükség, hogy a tulajdonosok belássák, nekik maguknak is tenniük kell valamit. A szerződések alapján befizetett pénzt azután – veszély estén – az állam kiegészíti.
A biztosítók fokozatosan kivonulnak, kivonultak az árvizes, belvizes területek lakásbiztosításaiból. A Magyar Biztosítók Szövetségének főtitkára, Trunkó Barnabás lapunknak azt mondta: a leginkább veszélyeztetett helyeken ezentúl főként az állam fog szerződni a tulajdonosokkal – ez a Wesselényi-alap lényege.
Nem gondolhatja senki komolyan – vélik a pénzügyi jogi szakértők is –, hogy magáncégekre hárítható át a kárviselés akkor, amikor az állam nem tud vagy nem akar megfelelően gondoskodni a veszélyeztetett országrészek ár- és belvízvédelméről. Gát és víztározó manapság alig épül, ehelyett az építést engedélyező hatóságok lassúságáról beszél a kormányzat. Az állítólag komótos ügymenet így maga is a vis maior, az elháríthatatlan külső erő kategóriájába sorolódik. Az élet- és a vagyonbiztonság feltételeinek megteremtése ugyanakkor alapvetően továbbra is a közhatalom feladata, akár gátépítés, akár – ennek híján – kártalanítás formájában valósul meg.
A 2001-es tiszai árvíz után keletkezett, manapság lezáruló 111 per tapasztalatai is azt igazolják, hogy a kármegelőzés, a kárelhárítás döntően az állam feladata. A biztosítótársaságok szerepe kétséges, a tulajdonosok helyzete pedig bizonytalan. Súlyos katasztrófák idején ugyanis, mint amilyen a 2001-es beregi árvíz volt, nincs mód arra, hogy az állam kihagyja az újjáépítésből, a támogatásból a biztosítással rendelkező lakóházak tulajdonosait. Ez ráadásul külön büntetés lenne azoknak, akik öngondoskodást vállaltak. A biztosított épületek állami felújítása, újjáépítése ugyanakkor különös jogi helyzetet teremt. A bíróság úgy döntött: a biztosítóknak nem kell fizetniük, ha az állam helyreállítja a víz kártételeit. A biztosító által az ügyfélnek fizetendő összeg ugyanis – a biztosítási szerződés szerint – célvagyon: csak a helyreállításra fordítható. Ez így van akkor is, ha előlegként, szakértői vélemény alapján teljesít a biztosító, s akkor is, ha utólag, számlákra alapozva fizet. A döntés indokairól a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság elnökhelyettese, Nyakó Zsuzsanna azt mondta: mivel az állam elvégezte a helyreállítást, s a tulajdonosoknak erre nem kellett költeniük, a biztosító nem kötelezhető a helyreállítási költség kifizetésére. A leggyakoribb alperes az OTP Garancia, az AB Aegon (Aegon Magyarország), az Alianz Hungária és a Generali Providencia volt.
A tényekhez hozzátartozik, hogy a biztosítótársaságok a kárfelmérés után általában kifizettek kisebb-nagyobb összegeket a megsérült lakóépületek tulajdonosainak, de ezt többen kevesellték. A különbözetért 111 esetben bírósághoz fordultak. Így derült ki, amire a biztosítási szerződés megkötésekor sem a tulajdonos, sem a biztosító nem számított, hogy árvíz után az állam közbelép, s ezzel a biztosító mentesül a fizetés alól. Ez viszont kérdésessé teszi, érdemes volt-e megkötni a biztosítást.
Több társaság képviselője lapunknak azt mondta: a jogerős döntéssel a bíróság azt a régi jogelvet követte, amely szerint a káron nem lehet hasznot szerezni. Ez persze nem csak az ügyfelekre érvényes. A biztosítók hangsúlyozták: karitatív alapon többször és nagy összeggel segítették a katasztrófahelyzetek felszámolását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.