Bennünket a brüsszeli madarak is…?

2005. 06. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „Mini-Európa” színhelye az 1958-as brüsszeli világkiállítás megkopott jelképe a restaurálás miatt bezárt Atomium és az annak idején oly sok áldozatot követelő Heysel stadion árnyékában található. A belga főváros egyik drága látványosságáról van szó, hiszen a belépő felnőtteknek majd’ 12 euróba kerül, 12 éven felüli gyerekeknek pedig csaknem 9 euróba.
A jelek szerint azonban ez sem tartja vissza a turistákat, mert Mini-Európa szinte hemzseg a látogatóktól, akik az Európai Unió országai büszkeségeit és legszebb helyeit járhatják be – akár egy óra alatt. Mini-Európa makettvilágában gombnyomásra tör ki a Vezúv, omlik le a berlini fal, míg a tagországok legfőbb adatait tömören ismertető táblái tetején elhelyezett gomb megnyomásával az adott nemzet himnusza is meghallgatható.
A Big Ben híres óratornyától szó szerint csak egyetlen ugrásra vannak Velence gondolái, vagy a száguldó játékvonat, a TGV, amely Párizst köti össze Franciaország „végvárosaival”.
Spanyolország egyik éke a nézőkkel tele sevillai corrida, a „bikaviadal-stadion” fantasztikus gonddal felépített makettje, amely csak egyike annak a háromszáz modellnek, amelyet 1:25-ös léptékkel készítettek el, hatalmas gonddal és jelentős ráfordítással.
1987-ben néhány művészettörténésznek az jutott ugyanis eszébe, hogy az unió különböző részeiből több mint száz épületet válasszanak ki azok kulturális és építészeti értékei alapján, és azt a „Bruparckban” egymás mellett megformázzák. Hogy mit jelent ez a valóságban, azt csak az tudja értékelni, aki meglátja a londoni Westminstert, vagy a minden építményre kötelező huszonötös kicsinyítésben is szintén gigantikus méretű melki kolostort. De a turista megbámulhatja a holland kikötőben horgonyt vető óriáskompot, vagy az ír Szent Patrick kősziklakolostorát is. 1987-ben az akkori unió 9 országának 55 műhelyét bízták meg azzal, hogy építsék fel a remekművek kicsinyített mását. Csak a Santiago de Compostela katedrálisának felépítése 24 000 munkaórájukba került.
És most szakítsuk meg egy pillanatra a beszámolót, és ugorjunk át Párizs pompás városházához, amelyen – a francia főváros számos, más helyéhez hasonlóan – hatalmas számjegyek hirdetik a 2012-t. Magyarázat nélkül is mindenki tudja, miről van szó: abban az évben a franciák fővárosa szintén pályázik az olimpiai játékokra. Ugyanis – és ezt redundáns lenne leírni a földkerekség minden országában, Magyarország kivételével – olimpiai városnak lenni nemzeti büszkeséget jelent. Függetlenül attól, hogy az anyagilag veszteséges-e, vagy nyereséges. Legyen az nyári vagy téli olimpia, világkiállítás, nemzetközi virágkiállítás, vagy bármilyen olyan esemény, amelyen egy ország bemutathatja azt, amire büszke. A „melléktermékről” nem is szólva: a város nevet szerez, ami idegenforgalmi valutára váltható.
Magyarország a szomorú kivétel a világ mintegy kétszáz országából. Valamilyen oknál fogva a szocialista–szabad demokrata koalíció – elfogadva a kisebbik, balliberális partner zsigeri idegenkedését mindattól, ami hazánkból azt mutatja be, amire büszkék lehetünk, amivel dicsekedhetünk – anyagiak hiányára hivatkozva rendre visszautasítja őket, még azon súlyos károkkal járó lépést is megtéve, hogy már egy jobbközép kormány által elnyert világkiállítást is lemond, mint az megtörtént a Horn–Pető-kormányzat idején.
Holott Magyarországnak igen jól jönne a pozitív reklám. Főként most, amikor a jelenlegi MSZP–SZDSZ-koalíció hároméves működése eredményeként Magyarországgal kapcsolatban a hírek hitelleminősítésről, az államháztartás rendkívül súlyos hiánya miatti túlzott deficiteljárásról, vagy pedig Magyarországon járt turisták kedvezőtlen tapasztalatairól szólnak.
A pozitív reklám Brüsszelben különösen elkelne. Emlékszünk még arra, hogy milyen előnytelen nevezetességeinkkel „tálaltak” bennünket Európa fővárosának a szívében, az uniós intézmények tövében elhelyezkedő Schuman-köröndön felállított, gigantikus cirkuszi sátorban, a Magyarország-szekcióban. Elsősorban a D–209-es, kommunista titkosszolgálati múltú miniszterelnökről, Kulcsár Attiláról és Anettkáról szólt hazánk bemutatója.
És most térjünk vissza a Mini-Európa-kiállításhoz, amelynek a belépőjegyhez adott tájékoztató füzete (amelyben a kiállítás igazgatója mellett Josep Borrell Fontelles, az Európai Parlament elnöke és José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke köszönti a látogatókat) hét pontban sorolja fel az építmények eszmei sarkköveit.
Az első közülük a demokrácia. Ezért is látható ott a Parthenon, az antik görögök demokráciájának első modellje, vagy a polgári, városi demokráciát jelképező brugge-i harangláb, a brit parlament vagy a hatalmas brüsszeli Berlaymont épület, az európai demokrácia bölcsője. A második a kereszténység, amely – és most szó szerinti idézet következik az ismertető füzetből – „az európai eszme valamennyi aspektusát befolyásolta…” A felsorolt szempontok között szerepel még a kaland (vikingek, Kolumbusz), a hagyomány és a kulturális hatások, a vállalkozás szelleme, a technológia (ezt a kiállításon elsősorban a gyerekek örömére gombnyomásra indítható Ariane-rakéta, a Csalagút, a szupergyors vasutak és az Airbus képviseli), valamint a szociális eszmények.
Magyarország – kilenc tagtársával együtt – már több mint egy éve az unió tagja. Egy évünk lett volna arra, hogy mi is elkészítsünk valamit, amely bemutatja Magyarország ékességét. Talán a fővároson átkanyargó Dunát hídjaival, talán a Mátyás-templomot, netán a tihanyi apátságot, vagy mindhármat. De az MSZP–SZDSZ-es „kurzus” (hogy átvegyük a balliberális lapok szóhasználatát, amikor az Orbán-kormányról írtak) filozófiája más. Nehéz arra gondolni, hogy épp erre a brüsszeli kiállításra ne lett volna pénz, hiszen Gyurcsányék kiadtak annyi milliárdot új állami kocsikra, bútorokra, mobiltelefonokra. Sokkal inkább az a baj, hogy ennek a kiállításnak nem az a célja, hogy országok – közöttük Magyarország – „bűneit” vagy kudarcait mutassa be, amire biztosan akadt volna pénz.
Egy biztos: amit Magyarország e parkban bemutat, az mindenhez illik, csak a bejáratnál felhangzó Beethoven Örömódájához, az uniós himnuszhoz nem. Ugyanis Magyarországot pusztán egy kis tábla jelzi a park bozótos végében, egy kerti csap társaságában. A táblán – mint a többi tagország esetében – hazánk főbb adatai. Az ismertető táblát a Bruparck gondos takarítói épp ott jártunkkor törölgették le a rárakódott madárpiszoktól, majd továbbléptek, hogy még fényesebben csillogóvá tegyék Lengyelország egyik büszkeségét, a rendszerváltó munkásszolidaritást jelző, világhírű gdanski Solidarnosc-emlékművet.
Egyvalami szinte biztos. 2007-ben a takarítóstábnak a Magyarország-tábla mellett minden bizonnyal több munkája akad majd, hiszen 2006-ban választások lesznek. Az új kormány által kiválasztott makettekre – és ez is uniós különlegesség lesz – a hazai balliberális sajtó azzal az ádáz dühvel és gyűlölettel veti majd rá magát, mint ahogy azt tette Makovecz Imre magyar pavilonjával a sevillai világkiállítás idején.
Különleges ország vagyunk, amelynek teljesítőképességét egy különleges kaszt gyűlölete mára szinte megbénította, és nullára csökkentette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.