Nincs válasz a kérdésekre

Nem tudta meghallgatni az Országgyűlés költségvetési bizottsága tegnap Veres János beszámolóját a Budapest Airport (BA) Rt. vagyonértékeléséről, mert a pénzügyminiszter inkább az MSZP frakcióülését választotta.

Hunyor Erna
2005. 11. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erről maga Veres János tájékoztatta levelében a grémiumot. Varga Mihály, a bizottság fideszes elnöke felolvasta a pénzügyminiszter levelét, amelyben Veres ígéretet tett arra, hogy később kész a témáról beszámolni a bizottság előtt, mégpedig „egy olyan időpontban, amely összeegyeztethető a BA Rt. magánosításának jelenlegi befejező folyamatával is”. Varga Mihály azt javasolta, hogy a bizottság holnap hallgassa meg a pénzügyminisztert.
Eközben zajlik a cég eladásának előkészítése. Tegnap járt le a BA Rt. újabb kiírásának határideje, amelyre az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tájékoztatása szerint három kötelező érvényű ajánlat érkezett. Ám sem a Hochtief, sem a Fraport, sem pedig a brit BAA nem árult el részleteket az árról. A három versenyben maradt befektető tegnap a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy részvénycsomagjára tett ajánlatot – közölte lapunkkal az ÁPV Rt.
*
A vagyonkezelő október 27-i ülésén hozott döntést a BA Rt. többségi részesedésének értékesítését célzó egyfordulós, zártkörű pályázat kiírásáról. A tegnap déli határidőig a BAA International Ltd., a Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide által vezetett befektetői konzorcium – amelynek másik tagja a Deutsche Bank AG százszázalékos irányítása alatt álló HAH Limited –, valamint a Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital által vezetett befektetői konzorcium – amelynek másik tagja a Caisse de depot et placement du Quebec – adott be ajánlatot. A beadványok jogi, érvényességi és szakmai szempontból történő értékelése megkezdődött, az ÁPV Rt. a munkavállalói érdekképviseletekkel lefolytatott véleményeztetést követően hozza meg a tender győzteséről és a szerződéskötésről szóló döntését. Az ÁPV Rt. nem közölte a most beadott ajánlati árakat. Az ausztrál Macquarie Airports Holdings Ltd. és a dán Copenhagen Airports A/S elálltak a megméretéstől.
A Fidesz parlamenti frakciója szerint túl sok takargatnivalója lehet a Gyurcsány-kormánynak a Ferihegyi repülőtér elkótyavetyélése miatt – áll a frakció lapunkhoz eljuttatott közleményében, amelyben kifejtik: valószínűleg ezért nem ment el a pénzügyminiszter, s az MSZP képviselői sem a parlament költségvetési bizottságának ülésé-re. Így az adófizetők alábbi kérdé-sei megválaszolatlanul maradtak: Mennyit ér a Malév üzemanyag-üzletága? A Malév üzemanyag-üzletágának tranzakciója nem ellentétes-e az EU keresztfinanszírozást tiltó rendelkezéseivel? Nem tekinthető-e jogilag aggályosnak olyan cég privatizációja, amely jelenleg is nemzetközi per tárgyát képezi? A pénzügyi kormányzat szerint mennyit ér reálisan a BA Rt.? A Budapest Airport Rt. közvagyon, ezért az embereknek joguk van megtudni: mi indokolja a mélyen áron aluli eladást. Ezért a parlament költségvetési bizottsága november 16-án, szerdán 9.30-kor újra várja Veres János pénzügyminisztert, hogy tisztázhassa az egyre homályosabb ügyletet – zárul a közlemény.
– A piacra kerülő állami közlekedési infrastrukturális intézmények, köztük a repülőterek, sőt a magánszektorbeli vevők adósminőségének sem feltétlenül tesz jót a privatizálás – áll a Standard and Poor’s (S&P) tegnap Londonban kiadott szektorelemzésében, amely szerint a brit BAA repülőtér-üzemeltető adósosztályzati kilátásának rontásához vezethet, ha a BA Rt. privatizációja főesélyesének hirdetik ki. A világ legnagyobb hitelminősítőjének négyoldalas, az MTI által közzétett elemzése szerint – amely A családi ezüst eladása, avagy a közlekedési infrastruktúra privatizációja adósminőségi kockázatokkal jár címet viseli – további aggály forrása, hogy a privatizációban részt vevő magáncégeknek általában agresszív megtérülési céljaik vannak, ami megnövelt osztalékfizetéshez vezethet, vagyis a vevő pénzt vesz ki a vállalatból. A BA Rt. most folyó privatizációjáról azt írta: a kezdeti árindikációk arra utalnak, hogy a magyar kormány akár 1,5 milliárd eurót, sőt még többet is kaphat. Ám ebből „valószínűleg kevés marad benne a repülőtérben”, miközben a pályázóknak jelentős finanszírozási igénnyel kell szembenézniük. Ha a BAA-t hozzák ki kedvezményezett pályázónak, a brit cég „A plusz/A-egy plusz” hosszú és rövid távú besorolását az S&P negatív leminősítést valószínűsítő figyelőlistára veszi – áll az elemzésben.

Balatoni tervek. Térítésmentesen venné önkormányzati tulajdonba a Budapest Airport Rt.-től a Kincstári Vagyonigazgatóság kezelésébe került siófok-kiliti repülőteret a Balaton-parti üdülőváros és a légikikötő szomszédságában lévő Ságvár. Siófok polgármestere, Balázs Árpád ugyanis megelégelte, hogy – mivel gyakran cserélődött a Budapest Airport Rt. vezérkara – évek óta elhalnak a kelet-balatoni térség repülőterének fejlesztésére tett erőfeszítések. Fejlesztési elképzelések hiányában a térség jelentős pályázati lehetőségektől esik el, s a vállalkozói tőke bevonása sem lehetséges. (G. J. A.)



A GVH-hoz fordul a Wizz Air. Az Európai Bizottság versenyjogi főigazgatóságához, s a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul a Wizz Air, mert szerinte a Budapest Airport (BA) Rt. visszaél monopolhelyzetével, diszkriminatív árpolitikát folytat. Mint Kázmér Natasa, a cég kommunikációs vezetője közölte, tudomásuk szerint a földi kiszolgálás esetében ugyanazért a feladatért más diszkont-légitársaságoktól egyáltalán nem vagy lényegesen kisebb összeget kér a BA Rt. A BA Rt. viszont közölte, hogy a földi kiszolgálási piacon alkalmazott árstruktúra megfelel a magyar, illetve az uniós versenyjogi előírásoknak. Ferihegyen minden társaság az általa igénybe vett szolgáltatásért fizet. (P. G. I.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.