Erről maga Veres János tájékoztatta levelében a grémiumot. Varga Mihály, a bizottság fideszes elnöke felolvasta a pénzügyminiszter levelét, amelyben Veres ígéretet tett arra, hogy később kész a témáról beszámolni a bizottság előtt, mégpedig „egy olyan időpontban, amely összeegyeztethető a BA Rt. magánosításának jelenlegi befejező folyamatával is”. Varga Mihály azt javasolta, hogy a bizottság holnap hallgassa meg a pénzügyminisztert.
Eközben zajlik a cég eladásának előkészítése. Tegnap járt le a BA Rt. újabb kiírásának határideje, amelyre az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tájékoztatása szerint három kötelező érvényű ajánlat érkezett. Ám sem a Hochtief, sem a Fraport, sem pedig a brit BAA nem árult el részleteket az árról. A három versenyben maradt befektető tegnap a Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy részvénycsomagjára tett ajánlatot – közölte lapunkkal az ÁPV Rt.
*
A vagyonkezelő október 27-i ülésén hozott döntést a BA Rt. többségi részesedésének értékesítését célzó egyfordulós, zártkörű pályázat kiírásáról. A tegnap déli határidőig a BAA International Ltd., a Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide által vezetett befektetői konzorcium – amelynek másik tagja a Deutsche Bank AG százszázalékos irányítása alatt álló HAH Limited –, valamint a Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital által vezetett befektetői konzorcium – amelynek másik tagja a Caisse de depot et placement du Quebec – adott be ajánlatot. A beadványok jogi, érvényességi és szakmai szempontból történő értékelése megkezdődött, az ÁPV Rt. a munkavállalói érdekképviseletekkel lefolytatott véleményeztetést követően hozza meg a tender győzteséről és a szerződéskötésről szóló döntését. Az ÁPV Rt. nem közölte a most beadott ajánlati árakat. Az ausztrál Macquarie Airports Holdings Ltd. és a dán Copenhagen Airports A/S elálltak a megméretéstől.
A Fidesz parlamenti frakciója szerint túl sok takargatnivalója lehet a Gyurcsány-kormánynak a Ferihegyi repülőtér elkótyavetyélése miatt – áll a frakció lapunkhoz eljuttatott közleményében, amelyben kifejtik: valószínűleg ezért nem ment el a pénzügyminiszter, s az MSZP képviselői sem a parlament költségvetési bizottságának ülésé-re. Így az adófizetők alábbi kérdé-sei megválaszolatlanul maradtak: Mennyit ér a Malév üzemanyag-üzletága? A Malév üzemanyag-üzletágának tranzakciója nem ellentétes-e az EU keresztfinanszírozást tiltó rendelkezéseivel? Nem tekinthető-e jogilag aggályosnak olyan cég privatizációja, amely jelenleg is nemzetközi per tárgyát képezi? A pénzügyi kormányzat szerint mennyit ér reálisan a BA Rt.? A Budapest Airport Rt. közvagyon, ezért az embereknek joguk van megtudni: mi indokolja a mélyen áron aluli eladást. Ezért a parlament költségvetési bizottsága november 16-án, szerdán 9.30-kor újra várja Veres János pénzügyminisztert, hogy tisztázhassa az egyre homályosabb ügyletet – zárul a közlemény.
– A piacra kerülő állami közlekedési infrastrukturális intézmények, köztük a repülőterek, sőt a magánszektorbeli vevők adósminőségének sem feltétlenül tesz jót a privatizálás – áll a Standard and Poor’s (S&P) tegnap Londonban kiadott szektorelemzésében, amely szerint a brit BAA repülőtér-üzemeltető adósosztályzati kilátásának rontásához vezethet, ha a BA Rt. privatizációja főesélyesének hirdetik ki. A világ legnagyobb hitelminősítőjének négyoldalas, az MTI által közzétett elemzése szerint – amely A családi ezüst eladása, avagy a közlekedési infrastruktúra privatizációja adósminőségi kockázatokkal jár címet viseli – további aggály forrása, hogy a privatizációban részt vevő magáncégeknek általában agresszív megtérülési céljaik vannak, ami megnövelt osztalékfizetéshez vezethet, vagyis a vevő pénzt vesz ki a vállalatból. A BA Rt. most folyó privatizációjáról azt írta: a kezdeti árindikációk arra utalnak, hogy a magyar kormány akár 1,5 milliárd eurót, sőt még többet is kaphat. Ám ebből „valószínűleg kevés marad benne a repülőtérben”, miközben a pályázóknak jelentős finanszírozási igénnyel kell szembenézniük. Ha a BAA-t hozzák ki kedvezményezett pályázónak, a brit cég „A plusz/A-egy plusz” hosszú és rövid távú besorolását az S&P negatív leminősítést valószínűsítő figyelőlistára veszi – áll az elemzésben.
Balatoni tervek. Térítésmentesen venné önkormányzati tulajdonba a Budapest Airport Rt.-től a Kincstári Vagyonigazgatóság kezelésébe került siófok-kiliti repülőteret a Balaton-parti üdülőváros és a légikikötő szomszédságában lévő Ságvár. Siófok polgármestere, Balázs Árpád ugyanis megelégelte, hogy – mivel gyakran cserélődött a Budapest Airport Rt. vezérkara – évek óta elhalnak a kelet-balatoni térség repülőterének fejlesztésére tett erőfeszítések. Fejlesztési elképzelések hiányában a térség jelentős pályázati lehetőségektől esik el, s a vállalkozói tőke bevonása sem lehetséges. (G. J. A.)
A GVH-hoz fordul a Wizz Air. Az Európai Bizottság versenyjogi főigazgatóságához, s a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul a Wizz Air, mert szerinte a Budapest Airport (BA) Rt. visszaél monopolhelyzetével, diszkriminatív árpolitikát folytat. Mint Kázmér Natasa, a cég kommunikációs vezetője közölte, tudomásuk szerint a földi kiszolgálás esetében ugyanazért a feladatért más diszkont-légitársaságoktól egyáltalán nem vagy lényegesen kisebb összeget kér a BA Rt. A BA Rt. viszont közölte, hogy a földi kiszolgálási piacon alkalmazott árstruktúra megfelel a magyar, illetve az uniós versenyjogi előírásoknak. Ferihegyen minden társaság az általa igénybe vett szolgáltatásért fizet. (P. G. I.)