Napi sajtószemle

2005. 12. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

The New York Times

A héten a Nemzeti stratégia az iraki győzelemhez címmel az amerikai Nemzetbiztonsági Tanács által megjelentetett dokumentum nem elemző jelentés, nem politikai nyilatkozat, hanem a régi „szöveg” – írja az Egyesült Államok vezető lapja. A dokumentum olyan laposságokat hangoztat, minthogy „az iraki győzelem lényegbevágó az amerikai érdekek szempontjából”, és hogy „a kudarc nem alternatíva”. A dokumentum egyszerűen kínos, de fontos teszt a médiának. A Bush-kormány még mindig azt hiszi, hogy a számok és a tények maszatolásával valahová eljut, és hogy a nagyközönség nem fogja elszámoltatni. „Az újságírók felelőssége ennek az ellenkezőjét bizonyítani”, írja a lap, és azonnal hozzá is fog az általa kitűzött feladat elvégzéséhez. A dokumentum például sikernek állítja be, hogy Irakban az olajtermelés a 2003-as napi 1,58 millió tonnáról 2004-re napi 2,25 millió tonna átlagra növekedett, amivel csak az a baj, hogy Irak inváziója előtt, alatt és után az olajipart gyakorlatilag lezárták. Irak jelenlegi olajtermelése nem érte el a háború előtti szintet. Sőt az elmúlt évben csökkent a termelés. De a dokumentum másban sem mond igazat. Azt írja: „Fallúdzsa, Nadzsaf és Szamara az ellenség kezében volt. Ma ezek a városok az iraki kormány kezében vannak.” Csakhogy Nadzsaf sohasem volt az „ellenség” kezében, „ha ez azon embereket jelenti, akikkel jelenleg harcban állunk”. Nadzsaf rövid időn át Moktada al-Szadr hadserege kezében volt. Az Egyesült Államok korábban fogadkozott, hogy a mahdi milíciát elpusztítja, de az ma éppoly erős, mint korábban, és al-Szadr az iraki politikai királycsinálójává vált. Akkor pedig milyen győzelemről beszélünk?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.