Autós vagyok, itt állok a XII. kerületi Diósárok utcában egy másfél méter széles kátyú mellett – mondta a telefonba Kóka János szombati tájékoztatóján, miután felhívta az aznaptól éjjel-nappal üzemelő, országos zöld telefonszámot. A 06-80/404-404-es kátyúvonal másik végén jelentkező diszpécser közölte, hogy az illetékes fővárosi önkormányzatnak továbbítja a bejelentést, mire a miniszter fölfedte magát. Az SZDSZ-es politikus emlékeztetett arra, hogy a tárca az állami utak felújítására hat-, a fővárosi tranzitútvonalak aszfaltozására további hárommilliárd forintot különített el, és másfél hete jelentette be a zöld szám beindítását. Ismeretes: akkor Gyurcsány Ferenc egy-két órás intézkedési határidőről beszélt. A mostani kormányígéretek szerint az autópályákon a bejelentéstől számított négy, az országutakon huszonnégy órán belül tömik be a kátyúkat, míg egyéb helyeken akár több nap elteltével javítanak. A diszpécserközpont az állami utak hibáiról a Magyar Közút Kht. területei igazgatóságait értesíti. Országszerte nyolcvanhét brigád dolgozik éjjel-nappal. Az ügyfélszolgálat autópályák, gyorsforgalmi utak esetében az Állami Autópálya-kezelő Rt., a fővárosi fő- és tömegközlekedési utakon jelzett kátyúknál a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. ügyeleteit értesíti, és ha szükséges, a biztosítási ügyek elindításában is segítséget nyújt. A budapesti kerületek, illetve a vidéki települések kezelésébe tartozó útvonalakon tapasztalt hibákat az érintett önkormányzatoknál lehet bejelenteni.
Semmi szükség nem lenne zöld számra, a kormány kampányvonalára, ha tavaly időben, tavasszal és ősszel elvégezték volna a közutak tervszerű karbantartását – állítja Manninger Jenő fideszes országgyűlési képviselő. Hozzátette: az elmúlt két évben felére csökkentették az útfelújításokra fordított költségvetési pénzt, a mostani kapkodással, hidegaszfaltozással csak ideig-óráig hárítják el a balesetveszélyt a gödrös utakon. A politikus hibának nevezte, hogy az útügyi szakemberek többségét elbocsátották, s az útfelújítások, valamint az újonnan épített szakaszok minőségével is gondok vannak.
Hivatalos adatok szerint Magyarország százhetvenezer kilométeres úthálózatából harmincezer kilométer állami kezelésű, és ezeken a szakaszokon jelenleg csaknem kétszázötvenezer úthiba, kátyú és repedés található. A legrosszabb a helyzet Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Vas megyében. Pest megyében több mint négyezer, a fővárosban háromezer körüli kátyút tartanak nyilván.
Ismert: Budapesten a fővárosi önkormányzatnak is van egy zöld száma (06-80/204-386), azonban a múlt heti tapasztalatok szerint a kátyúmentesítés beígért határidejét itt sem tudják tartani. A főváros 4500 kilométeres közúthálózata háromnegyedének fenntartása a kerületi önkormányzatok feladata, mégis gyakran előfordul, hogy a helyi javítóbrigádok a városháza helyett is betömik a főútvonali kátyúkat. Tarlós István, Óbuda-Békásmegyer független polgármestere szerint a Flórián téri felüljárón már többször is dolgoztak, de az utóbbi években több kilométernyi fővárosi utat javítottak ki. Derce Tamás, Újpest független polgármestere elmondta: önálló útfelügyelőket alkalmaznak, akik folyamatosan róják a kerület utcáit, s az önkormányzat társasága a gödröket akkor is eltünteti, ha azok fővárosi tulajdonú úton keletkeztek.
Rengetegen érkeznek Budapestre a diplomáciai csúcsra