Ígéretek és vonalak

Már szombat óta üzemel az a minden hálózatból ingyenesen hívható országos kátyúvonal, amelynek zöld számán az ország minden pontjáról bejelenthetők a közúti kátyúk. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a hét végén újabb ígéreteket tett az úthibák kijavítási határidejére. A Fidesz szerint a kormány kampányakciójára nem lenne szükség, ha az utakat tavaly tavasszal és ősszel karbantartották volna.

2006. 01. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Autós vagyok, itt állok a XII. kerületi Diósárok utcában egy másfél méter széles kátyú mellett – mondta a telefonba Kóka János szombati tájékoztatóján, miután felhívta az aznaptól éjjel-nappal üzemelő, országos zöld telefonszámot. A 06-80/404-404-es kátyúvonal másik végén jelentkező diszpécser közölte, hogy az illetékes fővárosi önkormányzatnak továbbítja a bejelentést, mire a miniszter fölfedte magát. Az SZDSZ-es politikus emlékeztetett arra, hogy a tárca az állami utak felújítására hat-, a fővárosi tranzitútvonalak aszfaltozására további hárommilliárd forintot különített el, és másfél hete jelentette be a zöld szám beindítását. Ismeretes: akkor Gyurcsány Ferenc egy-két órás intézkedési határidőről beszélt. A mostani kormányígéretek szerint az autópályákon a bejelentéstől számított négy, az országutakon huszonnégy órán belül tömik be a kátyúkat, míg egyéb helyeken akár több nap elteltével javítanak. A diszpécserközpont az állami utak hibáiról a Magyar Közút Kht. területei igazgatóságait értesíti. Országszerte nyolcvanhét brigád dolgozik éjjel-nappal. Az ügyfélszolgálat autópályák, gyorsforgalmi utak esetében az Állami Autópálya-kezelő Rt., a fővárosi fő- és tömegközlekedési utakon jelzett kátyúknál a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. ügyeleteit értesíti, és ha szükséges, a biztosítási ügyek elindításában is segítséget nyújt. A budapesti kerületek, illetve a vidéki települések kezelésébe tartozó útvonalakon tapasztalt hibákat az érintett önkormányzatoknál lehet bejelenteni.
Semmi szükség nem lenne zöld számra, a kormány kampányvonalára, ha tavaly időben, tavasszal és ősszel elvégezték volna a közutak tervszerű karbantartását – állítja Manninger Jenő fideszes országgyűlési képviselő. Hozzátette: az elmúlt két évben felére csökkentették az útfelújításokra fordított költségvetési pénzt, a mostani kapkodással, hidegaszfaltozással csak ideig-óráig hárítják el a balesetveszélyt a gödrös utakon. A politikus hibának nevezte, hogy az útügyi szakemberek többségét elbocsátották, s az útfelújítások, valamint az újonnan épített szakaszok minőségével is gondok vannak.
Hivatalos adatok szerint Magyarország százhetvenezer kilométeres úthálózatából harmincezer kilométer állami kezelésű, és ezeken a szakaszokon jelenleg csaknem kétszázötvenezer úthiba, kátyú és repedés található. A legrosszabb a helyzet Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Vas megyében. Pest megyében több mint négyezer, a fővárosban háromezer körüli kátyút tartanak nyilván.
Ismert: Budapesten a fővárosi önkormányzatnak is van egy zöld száma (06-80/204-386), azonban a múlt heti tapasztalatok szerint a kátyúmentesítés beígért határidejét itt sem tudják tartani. A főváros 4500 kilométeres közúthálózata háromnegyedének fenntartása a kerületi önkormányzatok feladata, mégis gyakran előfordul, hogy a helyi javítóbrigádok a városháza helyett is betömik a főútvonali kátyúkat. Tarlós István, Óbuda-Békásmegyer független polgármestere szerint a Flórián téri felüljárón már többször is dolgoztak, de az utóbbi években több kilométernyi fővárosi utat javítottak ki. Derce Tamás, Újpest független polgármestere elmondta: önálló útfelügyelőket alkalmaznak, akik folyamatosan róják a kerület utcáit, s az önkormányzat társasága a gödröket akkor is eltünteti, ha azok fővárosi tulajdonú úton keletkeztek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.