Nem minősül környezetszenynyezésnek a Transgoldnál bekövetkezett kisebb baleset, amelyben elfagytak a ciántartalmú zagyot szállító vezetékek – jelentette ki tegnap lapunknak Májai László, a hat évvel ezelőtti tiszai ciánszennyezést okozó, nagybányai színesfém-feldolgozó üzem jogi képviselője. Az ügyvéd szerint a napokban több alkalommal is kiszálltak a helyszínre a Máramaros megyei környezetvédelmi hatóság szakemberei, akik megállapították: a vállalat vezetékrendszerének meghibásodásakor nem került olyan mennyiségű ciánzagy a szabadba, amely aggodalomra adna okot. A Népszabadság hét végi számában arról cikkezett, hogy a nagybányai bányából a bozintai derítőbe ciántartalmú zagyot szállító, több száz méteres vezetéken néhol 90 centiméteres repedések is vannak, amelyekből a környezetszennyező zagy a szabadba jutott. A lap munkatársának helyszíni beszámolója szerint a csövekbe a mínusz húsz Celsius-fok alatti hidegben belefagyott a zagy, s a jég nyomására az amúgy is elkorhadt csövek sok helyen megrepedeztek. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium tájékoztatást kért a nagybányai létesítmény biztonságáról a román szaktárcától, amelytől az a válasz érkezett, hogy nem történt környezetszennyezés. „Nem szennyezi az élővizet és a környezetet a nagybányai Transgoldnál elfagyott zagyvezeték” – nyilatkozta az MTI-nek Rakics Róbert, a környezetvédelmi minisztérium helyettes államtitkára, aki a romániai tájékoztatásra hivatkozva közölte: a sérült csöveket elzárták, és megkezdték a vezeték cseréjét. Ugyanezt erősítette meg lapunknak a román környezetvédelmi tárca neve elhallgatását kérő illetékese is, aki szerint Nagybányán nem áll fenn újabb ciánszennyezés veszélye. Egyébként a 2000 januárjában bekövetkezett üzemi balesetért felelős Transgold Rt.-nél (a vállalat meddőhányójából százezer tonna ciántartalmú zagy került a Lápos patakba, majd a Tiszába) jelenleg rendkívül alacsony szinten zajlik az ipari termelés, miután a magyar állammal folytatott perben a Fővárosi Bíróság arra kötelezte az Aurul jogutódját, hogy kapacitását 15 százalékosra csökkentse.
Májai László kijelentette: „A Transgold szerint a környezetszennyezés veszélyének felelőssége a magyar államot terheli, miután a budapesti bíróság kapacitáscsökkentést rendelt el. Emiatt következett be a napokban a vezetékfagyás.”
Emlékezetes: a magyar állam által a nagybányai Transgold Rt. ellen indított eljárásban a felperes 29 milliárd forint kártérítést követel az alperes romániai vállalattól a 2000. január 31-én bekövetkezett tiszai ciánkatasztrófa miatt.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat