Valamennyi díjkategóriában – azaz személyautóknál is – útdíj megfizetésével lehet igénybe venni április elsejétől a hazai gyorsforgalmi úthálózatot, így a matricás rendszerbe a csaknem 125 kilométer hosszú autóút is bekerül. Ide sorolható többek között a 2-es út, az M15-ös, az M30-as egy szakasza, a Székesfehérvárt elkerülő út, valamint a Békéscsaba– Gyula közötti útszakasz. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) erről szóló előterjesztését a kormány várhatóan februárban hagyja jóvá – közölte tegnap Ábrahám Gergely, a szaktárca szóvivője. Arról egyelőre még nincs döntés, hogy pontosan melyek lesznek azok az autóutak, amelyeket bevonnak a fizetős körbe. A Népszabadság tegnap arról számolt be, hogy a fővárosi elkerülő autóutat, az M0-st továbbra is matrica nélkül lehet majd igénybe venni, és az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák összesen tizenegy díjmentes szakaszán az idén nem kell fizetniük az autósoknak.
Ezzel együtt a 12 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek esetében – D4-es díjkategória – a díjfizetési kötelezettséget a gyorsforgalmi hálózat mellett a szaktárca kiterjeszti áprilistól az országos főúthálózat mintegy 1000 kilométer hosszú szakaszára is. Jövő év január 1-jétől a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedőknek is fizetniük kell az országos úthálózat ezen szakaszain. A következő lépés a tervek szerint az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetése lesz, ekkortól a megtett úttal arányos díjat kell majd fizetniük az autósoknak. Értesüléseink szerint az e-díjrendszert 2008. január 1-jétől vezetnék be a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek számára a gyorsforgalmi úthálózaton, majd a főutakon. Ugyanakkor az e-díjfizetés technikai hátterét a szaktárca szerint a 3,5 tonnát meghaladó, valamint a több mint kilenc személy befogadására alkalmas gépjárművek esetében 2009. július 1-jéig szükséges megteremteni. Erre vonatkozóan a szakminisztérium terveiben még egy dátum szerepel: 2011. július 1-je, eddig kell kiépíteni, illetve üzembe helyezni a gyorsforgalmi úthálózaton azt a rendszert, amellyel valamennyi gépjármű – így a személyautók – esetében szedhetővé válik a megtett úttal arányos díj.
A 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművek D4-es díjkategóriájában a főutak matricás rendszerbe helyezése éves szinten 1,1–1,4 milliárd forint, a D2–D3 kategóriák esetében 270–350 millió forint többletbevételt hozhat az államnak és az útpénztárnak. A rendelkezéssel így nem elsősorban az autópályák forgalma, hanem a bevételek emelkednének. A díjfizetést ugyanis nem az autópályákkal párhuzamos utakra vezetné be a tárca, hanem döntően a tranzithálózat azon szakaszaira, amelyeknek a közelében egyáltalán nincs gyorsforgalmi út. Így az arra közlekedő kamionosoknak nincs alternatív útvonaluk, legfeljebb egy alsóbbrendű útszakaszt vehetnek igénybe.
Zsigó Róbert: A Tisza öt perc alatt elvenné a 14. havi nyugdíjat + videó















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!