Autóutakon is fizethetünk

Áprilistól matricát kell váltaniuk a tehergépjárműveknek és a személyautóknak több autóút használatáért is. A 3,5 tonnánál nehezebb járművel közlekedők 2008-tól az országos főúthálózat bizonyos szakaszait is csak útdíj ellenében vehetnék igénybe. 2011-ben pedig már a gyorsforgalmi utak zömén fizetnünk kell.

Putsay Gábor
2007. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valamennyi díjkategóriában – azaz személyautóknál is – útdíj megfizetésével lehet igénybe venni április elsejétől a hazai gyorsforgalmi úthálózatot, így a matricás rendszerbe a csaknem 125 kilométer hosszú autóút is bekerül. Ide sorolható többek között a 2-es út, az M15-ös, az M30-as egy szakasza, a Székesfehérvárt elkerülő út, valamint a Békéscsaba– Gyula közötti útszakasz. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) erről szóló előterjesztését a kormány várhatóan februárban hagyja jóvá – közölte tegnap Ábrahám Gergely, a szaktárca szóvivője. Arról egyelőre még nincs döntés, hogy pontosan melyek lesznek azok az autóutak, amelyeket bevonnak a fizetős körbe. A Népszabadság tegnap arról számolt be, hogy a fővárosi elkerülő autóutat, az M0-st továbbra is matrica nélkül lehet majd igénybe venni, és az M1-es, az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák összesen tizenegy díjmentes szakaszán az idén nem kell fizetniük az autósoknak.
Ezzel együtt a 12 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek esetében – D4-es díjkategória – a díjfizetési kötelezettséget a gyorsforgalmi hálózat mellett a szaktárca kiterjeszti áprilistól az országos főúthálózat mintegy 1000 kilométer hosszú szakaszára is. Jövő év január 1-jétől a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművel közlekedőknek is fizetniük kell az országos úthálózat ezen szakaszain. A következő lépés a tervek szerint az elektronikus díjfizetési rendszer bevezetése lesz, ekkortól a megtett úttal arányos díjat kell majd fizetniük az autósoknak. Értesüléseink szerint az e-díjrendszert 2008. január 1-jétől vezetnék be a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek számára a gyorsforgalmi úthálózaton, majd a főutakon. Ugyanakkor az e-díjfizetés technikai hátterét a szaktárca szerint a 3,5 tonnát meghaladó, valamint a több mint kilenc személy befogadására alkalmas gépjárművek esetében 2009. július 1-jéig szükséges megteremteni. Erre vonatkozóan a szakminisztérium terveiben még egy dátum szerepel: 2011. július 1-je, eddig kell kiépíteni, illetve üzembe helyezni a gyorsforgalmi úthálózaton azt a rendszert, amellyel valamennyi gépjármű – így a személyautók – esetében szedhetővé válik a megtett úttal arányos díj.
A 12 tonnánál nehezebb tehergépjárművek D4-es díjkategóriájában a főutak matricás rendszerbe helyezése éves szinten 1,1–1,4 milliárd forint, a D2–D3 kategóriák esetében 270–350 millió forint többletbevételt hozhat az államnak és az útpénztárnak. A rendelkezéssel így nem elsősorban az autópályák forgalma, hanem a bevételek emelkednének. A díjfizetést ugyanis nem az autópályákkal párhuzamos utakra vezetné be a tárca, hanem döntően a tranzithálózat azon szakaszaira, amelyeknek a közelében egyáltalán nincs gyorsforgalmi út. Így az arra közlekedő kamionosoknak nincs alternatív útvonaluk, legfeljebb egy alsóbbrendű útszakaszt vehetnek igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.