Még színesebben

A nagy felbontású, digitális televízió tízmillióknak már a jelen, százmillióknak még a jövő. Az elektronikus médiát forradalmasító új technológia pápája Európában a magyar származású Fehérvári Gábor.

2007. 03. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eurocam Media Group, Alfacam, Euro 1080, EuroLinx, EXQI & HD1 – e nevek mind egy emberhez köthetők: Fehérvári Gáborhoz, illetve „flamand” nevén Gabriel Fehervarihoz. Az 1956-os forradalom után Belgiumba menekült magyar szülők 1960-ban született gyermeke most ismét nagy lépésre készül: két páneurópai csatornát indítana, egyet a kultúra és egyet a sport területén.
Fehérvári Gábor, noha otthon szüleivel magyarul beszélt, mindvégig flamand (holland) nyelvű iskolába járt. A patinás Leuveni Katolikus Egyetemen közgazdaságtant, jogot, társadalomtudományt és politológiát tanult. De nem akart jogi pályára lépni. A média érdekelte. 14 éves korában már filmezett, mondja lapunknak az Antwerpen melletti Lintben lévő óriáscégének központjában Fehérvári. Az utazás is érdekelte. Annyira, hogy egy véletlen folytán 18 éves korában – korengedménnyel – hivatalos idegenvezetőnek csap fel, hála magyartudásának. Hét évig tartó egyetemi tanulmányai alatt ebből tartja el magát.
Huszonöt éves korában nehéz válaszút előtt állt. Az utazás vagy a média? Az utóbbi győzött.
A szakmát a nyolcvanas években azzal kezdte, hogy vállalatoknak szakbrosúrákat készített VHS-melléklettel. Ehhez jöttek a koncertfelvételek. Majd a kilencvenes évek elején a flamand televíziónak is dolgozott társaival. Nemsokára évi 250 óra anyagot készítettek a flamand közszolgálati adónak.
A televíziós csatornák sokasodásával 1995–96 táján már szakosodtak: egyre többet jártak külföldre forgatni, mégpedig különleges kocsikkal. Így kapcsolódott össze végül a televíziózás az utazással.
Fehérvári műsorgyártó cégének, az Alfacamnak ma hat olyan speciális kamionja van, amely egyenként 36 kamerával dolgozik. Ilyen csak nekik van Európában. Van még négy darab 30 kamerás kamionjuk. Összesen 24 mozgó stúdió. További hét darab az év végéig készül el.
2001-ben Fehérvári Gábor volt az első, aki a nagy képfelbontású (High Definition Television – HDTV) televízióra alkalmazott műsorok készítésére szánta el magát. A HDTV a jelenlegi ismert szabványnál sokkal jobb képminőséget kínál, és mivel az ilyen adásokat általában digitálisan továbbítják, várható, hogy a közeli jövőben a digitális televíziózás (egyik) szabványa lesz. A HDTV hangban is jobb minőségre képes: a DVD-ből már ismert házimozi-audiorendszert használja. Kimondhatjuk: a nagy felbontású kép minőségében annyira különbözik a képernyőnkön ma látható analóg vagy digitális képtől, mint a fekete-fehér a színestől. A HDTV-s adás természetesen éppen úgy látható normál készüléken, normál minőségben, mint ahogyan a színes adás annak idején fekete-fehér készülékeken is látható volt, persze az utóbbi esetében fekete-fehérben.
A nagy képfelbontású televíziózással kezdetekben az volt a baj, hogy senki nem használta. Viszont azok, akik hajlandók voltak rá, jelentős összegeket fizettek érte, mert Fehérváriék egészen 2004-ig szinte versenytárs nélkül uralták a piacot. Legfőbb munkájuk az volt, hogy meggyőzzék a klienseket az új formátum előnyeiről. Az Alfacam arra szakosodott, hogy az európai műsorszolgáltatókat ellássa HD-felvételekkel, illetve rendelkezésükre bocsássa azt a technikát, stúdiót, amellyel és amelyben ilyen felvételek készíthetők.
Fehervári irodájában az egyik fal előtt álló hatalmas képernyőn megjelennek saját tévécsatornájának képei. A tengerfenék élete soha nem látott élességben tárul a néző elé. Majd vált a kép: a Mátyás-templom jelenik meg, az építőkövek felületének legapróbb részleteit is mutatva.
– A Rolling Stonestól Bruce Springsteenen át Madonnáig: mindegyikükről HD-ben készült műsor. Egy kicsit az utókornak is, mert tíz év múlva már mindenki csak HD-ben néz televíziót – mondja az igazgató.
E pillanatban a cég négy kocsija Szaúd-Arábiában dolgozik. Egy kamion Svédországban rögzíti a jégkorongmérkőzéseket. Egy másik Dél-Franciaországban veszi fel a labdarúgó-mérkőzéseket. Egy kamionjuk pedig Portugáliában dolgozik.
Időközben Fehérvári Euro 1080 nevű cége az Alfacam műsorai számára létrehozott digitális HD- televíziós csatornákat is, mivel nézői igény van az új formátumú tévére, de az európai társaságok közül nem mindenki képes fogadni az Alfacam HD-felvételeit (ezeknek a csatornáknak a neve HD1 és EXQI).
Fehérváriék cége kapta meg korábban a 2004-es portugáliai labdarúgó-Európa-bajnokság 31 mérkőzésének tévés közvetítési jogát, és egy stúdiókocsit a luzitánok országában hagytak a Porto meccseinek felvételére. Németországban most januárban fejezték be a kézilabda-világbajnokság közvetítését öt kamionnal. Abu-Dzabiból ugyanakkor a Golf Cupot sugározták a világnak. Brazíliában nyolc kamionnal az idén nyáron készítenek felvételeket a pánamerikai játékokról. Az athéni olimpián 14 kocsijuk vonult fel, a torinóin pedig nyolc.
Ők vették fel a pápa isztambuli látogatását, a G8 csoport csúcstalálkozóját Szentpéterváron és Evianban, valamint Moszkvában a második világháború befejezése kapcsán Putyin és Bush részvételével tartott ünnepségeket. És ők készítik a felvételeket az Európai Uniót létrehozó római szerződés március 24-én tartandó fél évszázados megemlékezéséről is.
A jelenlegi 24 stúdiókamionból 15 HD-felvételeket készít. Az összesen mintegy kétezer produkciójukból ezer HD-formátumú. A jövő nagy feladata Peking, szintén az olimpiai játékok, ahol még több kamiont vetnek majd be a sikeres közvetítés érdekében.
A Magyar Televízióval a vívómérkőzések közvetítésében működnek együtt, az MTV adja a személyzetet és a rendezőt, az Euro 1080–Alfacam pedig a technikát.
Fehérvári azonban Belgiumról sem feledkezik meg. Verhofstadt miniszterelnök környezetéből tudtuk meg, hogy a hónap közepén négyszemközt találkozott vele. Nevetve válaszol: „Tényleg együtt ebédeltünk, de bizalmas beszélgetés volt.” Majd rátér az Euro 1080-ra, amely, mint mondja, kulturális és sporteseményekről ad képeket egész Európából.
– A csatornákat 2004-ben magunk hoztuk létre, hogy bővítsük a HD-piacot. Az adásokat négy távközlési műholdra lőjük fel. A képeket a skandináv országokban, Oroszországban, Törökország déli részén és Görögországban, valamint Közép-Európa országaiban foghatják a nézők – mondja Fehérvári.
Parabolaantennával fogható a műholdas adás, amely folyamatos. A kulturális programok legnagyobb része zene, mert e területen van a legkisebb szerepük a nyelveknek. Emellett az Alfacam terveiben szerepel, hogy több regionális HD-csatornát is létrehoz majd: a tartalom leginkább az Eurosport és az Euronews programjához fog hasonlítani. (Ez tehát a meglévő sport- és életmódműsorokat sugárzó HD1 és a kulturális műsorokat kínáló EXQI bővítését, illetve az egyes országoknak megfelelő változatuk elkészítését jelenti.)
Európa-szerte az idén indulnak a HD-csatornák, Portugáliától Lengyelországon át Oroszországig. Fontos szereplő ezen a piacon azonban csak úgy lehet valaki, ha legalább öt-hat HD-csatornával rendelkezik, mert – talán amiatt, hogy a digitális technológia az eddiginél sokkal több televíziós csatorna működtetését teszi lehetővé – vegyes kosztot kell biztosítani. Hazai és nemzetközi mérkőzések, versenyek, filmek, természetfilmek, kulturális csatorna – mindez megfelelő „menü” lehet a sikerhez.
Fehérvári jó úton halad: cége ma a legnagyobb európai HD-műsorgyártó. A cél, hogy az Euro 1080 csatornái Európa minél több országában foghatók legyenek, illetve hogy ezekben az országokban a helyi igényeknek megfelelő műsort szolgáltassanak.
Belgium flamand területén az Alfacam HDTV-csatornái áprilisban debütálnak. A csomagban öt tévécsatorna lesz, ez az előfizetőknek havi öt eurójukba kerül.
A felvételek akár a helyszínen, akár az Alfacam stúdióiban is készülhetnek, ahol 32 szállodai szoba is kiszolgálja a műsorkészítőket. A különféle országokból ide utaznak az újságírók, és a stúdióban felvett – például zenei – műsort itt látják el szöveggel. Ami hatalmas megtakarítás a gyártónak, ugyanis egyetlen kamerarendszerrel tizenkét műsort elkészíteni alig kerül többe, mint egyetlen műsort gyártani.
Fehérvári épp most tárgyalt Budapesten Bogyay Katalin kulturális államtitkárral a kulturális csatornáról (EXQI), amely a legérdekesebb Magyarország számára. E csatorna tartalmának a tervek szerint a 70 százaléka zene lesz, amely egész Európában „eladható”.
A tévécsatorna műsoraiban többféle témát is körbejárnak, lesznek tematikus programok például építészetről, amikor is minden nemzet legyártja a saját, érdekes épületeiről szóló részt. Ez olyan két hétig futó sorozatokat jelenthet, amelyben a nézők az egyes országok építészeiről és épületeiről kaphatnak színvonalas összefoglalót. A feliratok nyelve, akár a DVD-n, választható lesz. Fehérvári elmondta, Bogyay Katalin nem is tartana igényt szinkronra Magyarországon, mert így jobban elő lehetne mozdítani az idegen nyelvek tanulását.
Ugyanakkor a csatorna a magyar kulturális export igen nagy lehetőségét hordozza magában, tette hozzá Fehérvári. Fontos megemlítenünk, hogy a kulturális adások semmiképpen nem korlátozódnak a magaskultúrára, hanem a kultúrát igen tágan értelmezve a népszerű zenei és más rendezvények is helyet kapnak.
A cégtulajdonos és -vezető szerint a kis országokban a legkézenfekvőbb partnerük a kormány. Magyarországon kívül így már korábban tárgyaltak a görög, a flamand, a német, a török és a portugál kormánnyal is. És természetesen a helyi műsorszórókkal, elsősorban a közszolgálati televíziókkal.
Ezeknek az országoknak igen előnyös egy ilyen együttműködés: egyrészt jutányos áron új kulturális csatornával bővül a hazai kínálat, másrészt pedig a hazai produkciókat külföldön sugározhatják, méghozzá a korábbi lehetőségeknél jóval olcsóbban. Mindez az új uniós tagállamokat segítheti az integrációjukban is.
Fehérvári nagyon fontosnak tartja: mindebben egyetlen párt se lásson politikát, mert az együttműködés haszna a politika felett van. Mint Flandriában, ahol, mint mondja, szintén minden pártnak nagyon tetszik az ötlet. Arra a kérdésre, hogy itthon sikerült-e a másik oldalnak is elmagyaráznia, milyen fontos kulturális misszióról van szó, Fehérvári elmondta, tárgyalt Schmidt Máriával, aki szintén kitűnő dolognak tartja a tervet.
Magáncégekkel is tárgyalnak Fehérváriék. (Az Alfacom célja az, hogy a befolyt összegekből minél hamarabb létrehozhassanak 12 csatornát. Indulni öt-hat csatornával tudnak.) Magyarországon például a Törley pezsgőgyártó céggel folynak a tárgyalások. A terv az, hogy a kiváló Törley egyik pezsgőjét az idegen nyelven könnyebben kiejthető és szintén a kiválóságot is jelentő EXQI és EU 50 címkével látnák el, és úgy forgalmaznák. Fehérvári 15 ezer üveggel kezdené. A Törley-eredetcímkét meghagynák. Már csak azért is, mert a palackon látható Törley 1907-ben, vagyis pontosan 100 évvel ezelőtt halt meg a belgiumi Ostendében.
Mint kiderült, a belga miniszterelnökkel ebéd közben beszéltek arról is, hogy ezt a Törley–EXQI pezsgőt kínálnák majd Brüsszelben a királyi palotában összesereglő kormány- és államfők fogadásán.
Hogy ez sikerül-e, megtudjuk március 24-én.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.