A közúti ellenőrzések háttere

2007. 05. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Brüsszel)
Április 23-i hír „FigyelőNet, MTI” jelzéssel: „Az Európai Unió tagállamaira és három másik országra – Svájcra, Norvégiára és Moldáviára – kiterjedő, egyhetes sebesség-ellenőrző akciót a Tispol, az unió közlekedésrendészeti szerveit összefogó szervezete szervezi.” Azonkívül, hogy az e mondat mellé állított nyelvészeti rendőr – ha volna ilyen – súlyos pénzbüntetésre ítélhetné a mondat elkövetőjét (szerveit szervezete szervezi), a kijelentéssel nem ez a legfőbb baj. Sokkal nagyobb probléma az üzenet és ami mögötte van.
A szöveg így folytatódik: „A magyar rendőrség – mint a Tispol teljes jogú tagja – részt vesz a Speed- (sebesség-) ellenőrzés végrehajtásában, és április 25-én és 26-án a fővárosban, valamint az ország valamennyi megyéjében fokozott közúti ellenőrzést tart. (…) A gyorshajtók kiszűrése mellett a Nemzeti Közlekedési Hatóság a járművek műszaki ellenőrzését is elvégzi.” A szöveg szerint Magyarországon és az Európai Unióban a leggyakoribb szabálysértés és a legfőbb baleseti ok is a gyorshajtás. „A 2010-ig szóló közlekedéspolitikai koncepció szerint 30 százalékkal kell csökkenteni a halálos balesetek számát Magyarországon, ennek elérésében a gyorshajtókkal szembeni hatékony rendőri fellépés kiemelt fontosságú.”
Nézzük e szöveg vérző sebeit! Az első, legszembeötlőbbre talán akkor bukkanunk, ha megkeressük a „tiszta hangot”, jobban mondva a „Tispol-hangot”, azaz a Tispol honlapját. Ezen mindenről van szó, csak arról nincs, amit a szöveg sugall, hogy Magyarországon valamilyen uniós gyorshajtásellenes kampány sodrában kellene a magyar rendőrségnek még az eddigieknél is jobban és gyakrabban ellenőriznie a vezetőket.
Ehelyett – mint kiderül – 2007. április 23–29. között az ENSZ első globális közúti biztonsági hetét tartották, s ennek alkalmából (ez a vezető hír a Tispol honlapján) Ban Ki-mún, a világszervezet főtitkára üzenettel fordult a közutak fiatal használóihoz, akiknek a biztonsági hetet szentelték. Az üzenetből minden kiderül, csak az nem, hogy a közutakon fokozott ellenőrzést kell tartani. Sőt annak pontosan az ellenkezője: a megelőzés fontossága. De ez nemcsak a túlzott sebességre vonatkozik, hanem az ittas vezetésre, a bukósisak és a biztonsági öv használatára, a gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok jobb láthatóságára. Csakhogy mindehhez pénz kell: „Mivel a megelőző intézkedésekhez politikai akaratra és a fiatalokat célzó erőfeszítésekbe történő pénzügyi befektetésre van szükség, a közbiztonság javítását célzó döntéseket a kormány legfelső szintjén kell meghozni” – mondja Ban Ki-mún. Vagyis a posztkommunista Gyurcsány-kormány és rendőrsége nyelvén az ENSZ-főtitkár fiatal életek elvesztését megelőző, közkiadásokkal járó akciója Magyarországon egyszerű pénzbeszedést jelent, azaz a pénz javasolt útjának pontosan a fordítottját. Az üzenet azzal fejeződik be, hogy az ENSZ akciója a fiatalokat akarja megszólaltatni: „Hallgassuk meg tanácsukat, és javítsuk a biztonságot a közutakon érdekükben és érdekünkben.”
Gyurcsányi „magyar zsarura” lefordítva ez tehát azt jelenti, hogy ne hallgassuk meg a fiatalokat, ne értékeljük, amit mondanak, hanem ellenőrizzünk minden autóst, aki túllépi a megengedett sebességet. Csak azt lenne jó tudni, hogy mindebbe miért kellett a Tispolt és az Európai Uniót belerángatni, amikor a rendőrség eddig is ugyanezt tette (ellenőrizte a sebességtúllépést), csupán nem ilyen intenzitással? A magyar rendőri akció lényegét talán a Napi Online foglalta öszsze a legjobban: „Két napon át vadásznak a gyorshajtókra.” Hogy az akció sikeresnek bizonyul, azt előre sejteni lehetett, hiszen Magyarországon a rendőrség mindent sikeresnek tekint, ami az autósok büntetését fokozza. És azt is, hogy a sikeres akciót (értsd a pénzbevétel növekedését) az év végéig kiterjesztik.
Ha a magyar kormánynak és elsősorban a miniszterelnöknek valóban az életek elvesztésének megakadályozása vagy csökkentése lenne a fő szempontja (felelős kormánynak és vezetőjének ennek kellene lennie), akkor inkább azt az ellentmondást kellene tanulmányoznia, hogy a szocialista–balliberális koalíció fennállásának öt évében, vagyis akkor, amikor Magyarországon jelentősen megnőtt a közúti ellenőrzéseknek álcázott, leginkább a kommunista idők kommunista rendőrségeinek módszereit felidéző közúti vegzálások száma, a halálos balesetek száma öt százalékkal nőtt.
Ezt az uniós statisztikát néhány napja, az első európai közlekedésbiztonsági napon mutatták be Brüsszelben. Kínos – Magyarország esetében uniós összehasonlításban nézve mely adat nem kínos? –, hogy az Európai Bizottság 2001-ben indított akciótervet, amelynek célja az, hogy a balesetben elhunytak számát a felére, 25 ezerre csökkentsék 2010-ig. Jacques Barrot, a bizottság alelnöke és közlekedésért felelős biztosa szerint a statisztikák igazolják az ambiciózus tervet, mert az utóbbi egy évben a halálos áldozatok száma nyolc százalékkal csökkent 2001-hez képest: tavaly közel 12 ezer emberéletet mentettek meg.
Magyarország ezen akciótervet – mint a jelek szerint oly sok más célkitűzést is – képtelen megvalósítani, ha gyökeres szemléletbeli fordulat nem következik be. Hazánk az évi egymillió lakosra vetített 130 halálos kimenetelű balesettel és a 2001-hez képest mért ötszázalékos növekedéssel a lista legrosszabbjai között szerepel. A túlzott sebességre és büntetésére (nem az annál jobban elharapódzott, a gyorshajtásnál veszélyesebb agresszív vezetésre) összpontosító rendőrségnek nyilván meglepetés a kedvező német adat is, holott a német autópályákon elvileg a 300 km/óra fölötti sebességgel haladás is megengedett. A Gyurcsány-féle rendőrség ellenőrzési akcióit az autósok ismerik. Az autósok vegzálásának számtalan módja ismeretes a szúrópróbaszerű ellenőrzésektől a feltétlenül hibát találni akaró, forgalmat súlyosan lassító akciókig, ahol a rendőrök rögtönzött műszaki vizsgát is tartanak addig, ameddig meg nem találják a büntethető hibát. Vagy az olyan leállításokig, amelyeknek az egyetlen célja a leállítóknak baksisként átnyújtott néhány bankó.
Magyarországon a rendőrségi közúti ellenőrzésnek – vidéken és Budapesten egyaránt – két fő célja van: a hatalom mindenekelőtt éreztetni kívánja jelenlétét minden utcasarkon, másodszor pedig az ellopott, illetve elherdált közpénzek teremtette űrt kívánja részben betölteni a közlekedők megsarcolásával. Ha nem ez lenne a cél, akkor a magyar rendőrségnek – és természetesen a kormánynak – hasznára válna, ha érdeklődne akár a belga rendőrség módszereiről, a belga közúti baleseti statisztika adatai felől. Az Európai Unió központjának otthont adó Belgiumban ugyanis jóval nagyobb azok száma, akiket évtizedeken át egyszer sem ellenőriznek a rendőrök, mint akiket leállítanak. E sorok íróját Belgiumban két és fél év alatt egyetlen alkalommal sem igazoltatták, és nem sikerült olyan ismerőssel beszélnie, akit rendőrök igazoltattak volna. Ennek ellenére a belga utakon rend van.
Magyarországon a Gyurcsány-kormány nemcsak a közéletben, de a közutakon is visszahozta a sokakban igen erős ellenérzést, sőt az undort keltő kontraproduktív szocializmus gyakorlatát. Amelynek „eredményeként” e koalíció öt éve alatt öt százalékkal többen haltak meg, mint amennyi embernek meg kellett volna halnia. Ezt a kormányt azonban ez is hidegen hagyja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.