Ötszörösére emelkedett a kimutatás szerint az utóbbi hat évben a csalások száma. Ezek típusai sokfélék: a hamis vagy lopott jegyektől a rakománylopásokon vagy a repülőgépről lerakott poggyászok szalagról történő eltulajdonításán, illetve a törzsutaskedvezményekkel való visszaéléseken keresztül a fedezetlen csekkekig széles a skála. Ugyanakkor nem minden veszteség vezethető vissza külső tényezőkre. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó, hogy belső, cégen belüli okok miatt is kár éri a társaságokat. A megkérdezett légicégek húsz százaléka élt már vissza az utasok személyes adataival, s hét százalékuk nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát. Emelkedett a törzsutaskedvezményekkel való játszmák aránya is: egyre több dolgozó például az utasé helyett családtagjai vagy barátai számlájára irányítja át a pontokat. A visszaélések a fapados légitársaságokat érintik érzékenyebben, a náluk tapasztalt esetek átlaga évente több mint ezer, szemben a hagyományos légitársaságok háromszázas adatával.
A legnagyobb kárt továbbra is a hitelkártyával való visszaélés okozza: a társaságok több mint egyharmada tapasztalta már ezt az évente egymillió dolláros veszteséget okozó jelenséget. Online értékesítési rendszerük miatt e téren szintén a fapadosok a legveszélyeztetettebbek. Pedig a jegyértékesítés internetes formája egyre népszerűbb, mivel költségkímélő, gyors és hatékony megoldás. A magyarországi, viszonylag magas internetes foglalási arány is jelzi, hogy az utazók szívesen élnek a vásárlás kényelmes formájával.
A Sky Europe fapados légitársaságnál – állításuk szerint – az internetes rendszer a legszigorúbb szabályok szerint kezeli az utasok adatait. Hegedűs Judit szóvivő ezért cáfolta a nemzetközi tanulmányban leírtakat. „Hozzánk a felsorolt csalásokkal kapcsolatban soha semmilyen panasz nem érkezett” – mondta. Bartosz Jura, a Deloitte magyarországi kockázatkezelési üzletágának vezetője így nyilatkozott: „A jelenlegi IT-rendszerek nem elég hatékonyak, hogy lépést tartsanak a csalókkal, akik a legmodernebb technológiát vetik be a kontrollok folyamatos kijátszására. Mivel a társaságok arra ösztönzik az utasokat, hogy a személyes vagy telefonos ügyintézés helyett online foglalják le a jegyüket, arról is gondoskodniuk kellene, hogy a honlapjuk megfeleljen az adatbiztonsági szabványoknak.” Bartosz Jura szerint figyelemre méltó az a tény is, hogy a felmérésben részt vevők kilencven százaléka 2007-ben a csalások növekedésére vagy stagnálására számít, különösen, mivel a legnagyobb légitársaságoknak igen szűk a mozgásterük a haszonkulcs tekintetében. Ezért a csalás lehet a mérleg nyelve, ami nyereségbe vagy veszteségbe képes fordítani egy vállalatot.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának