Csalások a légitársaságoknál

Évente több mint 600 millió dolláros kár éri a légitársaságokat a különféle csalások következtében, ráadásul az alacsony haszonkulcsok miatt a nyereségesség is múlhat ezen – derül ki a Deloitte és az IAAIA (Légitársaságok Belső Ellenőreinek Nemzetközi Szövetsége) közös felméréséből. A legjellemzőbb és legnagyobb kárt okozó esetek a hitelkártyás csalások, ezzel együtt a légitársaságok belső visszaélései is jelentősek. Egy átlagos légiközlekedési cég évente hárommillió dollárnyi kárral számol.

2007. 05. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötszörösére emelkedett a kimutatás szerint az utóbbi hat évben a csalások száma. Ezek típusai sokfélék: a hamis vagy lopott jegyektől a rakománylopásokon vagy a repülőgépről lerakott poggyászok szalagról történő eltulajdonításán, illetve a törzsutaskedvezményekkel való visszaéléseken keresztül a fedezetlen csekkekig széles a skála. Ugyanakkor nem minden veszteség vezethető vissza külső tényezőkre. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó, hogy belső, cégen belüli okok miatt is kár éri a társaságokat. A megkérdezett légicégek húsz százaléka élt már vissza az utasok személyes adataival, s hét százalékuk nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát. Emelkedett a törzsutaskedvezményekkel való játszmák aránya is: egyre több dolgozó például az utasé helyett családtagjai vagy barátai számlájára irányítja át a pontokat. A visszaélések a fapados légitársaságokat érintik érzékenyebben, a náluk tapasztalt esetek átlaga évente több mint ezer, szemben a hagyományos légitársaságok háromszázas adatával.
A legnagyobb kárt továbbra is a hitelkártyával való visszaélés okozza: a társaságok több mint egyharmada tapasztalta már ezt az évente egymillió dolláros veszteséget okozó jelenséget. Online értékesítési rendszerük miatt e téren szintén a fapadosok a legveszélyeztetettebbek. Pedig a jegyértékesítés internetes formája egyre népszerűbb, mivel költségkímélő, gyors és hatékony megoldás. A magyarországi, viszonylag magas internetes foglalási arány is jelzi, hogy az utazók szívesen élnek a vásárlás kényelmes formájával.
A Sky Europe fapados légitársaságnál – állításuk szerint – az internetes rendszer a legszigorúbb szabályok szerint kezeli az utasok adatait. Hegedűs Judit szóvivő ezért cáfolta a nemzetközi tanulmányban leírtakat. „Hozzánk a felsorolt csalásokkal kapcsolatban soha semmilyen panasz nem érkezett” – mondta. Bartosz Jura, a Deloitte magyarországi kockázatkezelési üzletágának vezetője így nyilatkozott: „A jelenlegi IT-rendszerek nem elég hatékonyak, hogy lépést tartsanak a csalókkal, akik a legmodernebb technológiát vetik be a kontrollok folyamatos kijátszására. Mivel a társaságok arra ösztönzik az utasokat, hogy a személyes vagy telefonos ügyintézés helyett online foglalják le a jegyüket, arról is gondoskodniuk kellene, hogy a honlapjuk megfeleljen az adatbiztonsági szabványoknak.” Bartosz Jura szerint figyelemre méltó az a tény is, hogy a felmérésben részt vevők kilencven százaléka 2007-ben a csalások növekedésére vagy stagnálására számít, különösen, mivel a legnagyobb légitársaságoknak igen szűk a mozgásterük a haszonkulcs tekintetében. Ezért a csalás lehet a mérleg nyelve, ami nyereségbe vagy veszteségbe képes fordítani egy vállalatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.