Elfogyhatnak a kisboltok

Láncokba kell tömörülniük az élelmiszerboltoknak, különben nem lehetnek sikeresek – állítja Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára.

2007. 05. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fordulópontot jelentett a tavalyi év a hazai kereskedelemben, először csökkent ugyanis számottevően Magyarországon a kisboltok száma. A Mai Piac szaklap és az ACNielsen piackutató nemrégiben publikált tanulmánya szerint a 14 legeredményesebb társaság élelmiszer kiskereskedelmi értékesítése tavaly 2000 milliárd forint körüli volt, s ezek fölözték le a piac nagy részét. A tendenciát jól érzékelteti, hogy a tíz évvel ezelőttihez képest a Tesco hússzoros, a láncok zöme pedig öt-tízszeres eredményt produkált tavaly.
A folyamat egyértelmű, a nagyok még nagyobbak lesznek – véli az OKSZ főtitkára. Vámos György szerint a kicsik esélye a hálózatba tömörülés lehet, mert az csökkenti a fajlagos költségeket és a beszerzési árat. Jól példázza ezt, hogy a magyar CBA tavaly 538 milliárd forintos bevétellel a második helyet szerezte meg a hazai láncok között – igaz, az eredményt 2126 üzlet adta össze. Vámos György úgy látja, hogy az élelmiszerláncoknál – szupermarket, diszkont – országos szinten feltehetően legalább 150-200 üzlet és 200 milliárd forint feletti forgalom a versenyképesség kulcsa. – Ez figyelmeztetés a hazai kereskedőknek, hogy eredményességüket a fejlesztéseken keresztül tovább növeljék – tartja a szakember.
A kisboltok száma és tere – bár van létjogosultságuk a piacon – a jövőben valószínűleg tovább csökken majd, s ezt a nemzetgazdasági követelmények is kikényszerítik. Vámos György szerint a kereskedelem elaprózódott, mert az uniós tagállamok közül tízezer lakosra nálunk jut a legtöbb üzlet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.