Fordulópontot jelentett a tavalyi év a hazai kereskedelemben, először csökkent ugyanis számottevően Magyarországon a kisboltok száma. A Mai Piac szaklap és az ACNielsen piackutató nemrégiben publikált tanulmánya szerint a 14 legeredményesebb társaság élelmiszer kiskereskedelmi értékesítése tavaly 2000 milliárd forint körüli volt, s ezek fölözték le a piac nagy részét. A tendenciát jól érzékelteti, hogy a tíz évvel ezelőttihez képest a Tesco hússzoros, a láncok zöme pedig öt-tízszeres eredményt produkált tavaly.
A folyamat egyértelmű, a nagyok még nagyobbak lesznek – véli az OKSZ főtitkára. Vámos György szerint a kicsik esélye a hálózatba tömörülés lehet, mert az csökkenti a fajlagos költségeket és a beszerzési árat. Jól példázza ezt, hogy a magyar CBA tavaly 538 milliárd forintos bevétellel a második helyet szerezte meg a hazai láncok között – igaz, az eredményt 2126 üzlet adta össze. Vámos György úgy látja, hogy az élelmiszerláncoknál – szupermarket, diszkont – országos szinten feltehetően legalább 150-200 üzlet és 200 milliárd forint feletti forgalom a versenyképesség kulcsa. – Ez figyelmeztetés a hazai kereskedőknek, hogy eredményességüket a fejlesztéseken keresztül tovább növeljék – tartja a szakember.
A kisboltok száma és tere – bár van létjogosultságuk a piacon – a jövőben valószínűleg tovább csökken majd, s ezt a nemzetgazdasági követelmények is kikényszerítik. Vámos György szerint a kereskedelem elaprózódott, mert az uniós tagállamok közül tízezer lakosra nálunk jut a legtöbb üzlet.
Akciófilmbe illő jelenetek játszódtak le Budapesten