Értékét veszti az étkezési utalvány

A megszorítások miatti forgalomcsökkenés nem kerülte el a vendéglátás egyik kevéssé nyereséges területét, a közétkeztetést sem. A visszaesés nyolc-tíz százalékos, mert az alkalmazottak – már akik kapnak – nem az étkezdékben, hanem a hipermarketekben váltják be étkezési utalványukat. Mindez a tönk szélére sodorhatja a közétkeztetésben érdekelt vállalkozásokat, amelyek amúgy is kínlódnak a folyton szigorodó konyhatechnológiai és higiénés szabványok miatt.

2007. 05. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjainkban egyre kevesebb felnőtt él a munkahelyi étkezés lehetőségével. Az ok egyszerű: a dolgozóknak béren kívül, adómentesen adható étkezési utalványok szerepe az áremelkedések miatt leértékelődött. Az étkezési utalványoknak két típusa van. Az egyiket étkezőhelyeken lehet beváltani meleg ételre, míg a másik, az úgynevezett hidegutalvány egyfajta pénzhelyettesítő eszközként kereskedelmi láncoknál is levásárolható. S bár az előbbi tízezer, utóbbi ötezer forintig adható adómentesen, az étkezési támogatás rendszerében mégis évek óta a hidegutalvány viszi a prímet. A GKI Gazdaságkutató Zrt. egyik tanulmánya szerint a vállalati szférában 430 ezer munkavállaló részesül meleg- és csaknem 1,6 millió hidegutalványban.
A fogyasztók egyre növekvő hányada már a munkahelyen sem a közétkeztetést választja, inkább az élelmiszerüzletben vásárolnak maguknak ebédet, vagy pedig otthonról hozott ételt esznek – vázolta a helyzetet lapunknak Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke. Elmondta: országos felmérésük szerint az éttermekben mára 15-20, a közétkeztetésben 8-10 százalékos a forgalomcsökkenés. – Tudunk olyan boltokról – folytatta az elnök –, ahol gond nélkül elfogadják a melegutalványokat is, s ez a jelenség egyenesen az alacsonyabb kategóriájú vendéglátók életben maradását veszélyezteti. A fogyasztók ma inkább összegyűjtik a jegyeket, és egyszerre költik el máshol, főként a nagyobb élelmiszer-áruházakban. Már most borítékolható, hogy a szektort alaposan földhöz vágja az idei folyamatos fogyasztáscsökkenés – nyilatkozta.
Az áremelések hatására az emberek többsége az olcsóbb helyeket keresi, mert kénytelenek átcsoportosítani a kiadásokat és lemondani egyes szolgáltatásokról – elemezte kérésünkre a jelenséget Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Ráadásul az év elején nyolc-kilenc százalékkal csökkentek a reálkeresetek, így már egyenesen következik, hogy az étteremről sokan lemondanak, és a munkahelyen is többen gondolják meg, mire veszik igénybe a kapott utalványt. A statisztikai adatokból látszik, hogy a munkahelyi vendéglátásból tavaly egy-két milliárd forint értékű étkezési jegy vándorolt át az élelmiszer-kereskedelembe. És addig, amíg az emberek utalvánnyal bármit vehetnek a hipermarketben, a valóban csak étkezésre fordítható, de nem sokkal magasabb összegű juttatásról inkább lemondanak – mondta a szakértő.
A közétkeztetés szorongatott piaccá vált tehát; takarékoskodni legfeljebb a beszállítói körön és az alapanyagon – vagyis a minőségen – lehet. Az árakat a megrendelő határozza meg, így az ágazatnak az összes teher mellett csak nagyjából nyolc-tíz százalékos lehet az árrése. A megszorítások miatt a közétkeztetésben komoly forgalom-visszaesés következett be, tovább rontva a kereslet-kínálati aránytalanságot: a rendszerváltozás óta a statisztikák szerint a négyszeresére nőtt a kereskedelmi vendéglátóhelyek száma, viszont egyre kevesebb embernek van pénze betérni ezekbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.