Többet fizetünk a kevesebb ruháért

2007. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Márciusban változatlan áron számítva a legfrissebb statisztikák szerint 1,2 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi értékesítés (473 milliárd forint) az egy évvel korábbitól. A január–március közötti forgalom 1277 milliárd forint volt a kiskereskedelemben, ez 81 milliárddal haladta meg az előző évi időszakot. A költekezés többlete ugyanakkor éppen kiegyenlítette az árváltozásokat: az első negyedévben például a ruházati áremelkedés összesen 2 százalék, egyéb iparcikkeknél 3,5 százalék volt.
2007 első negyedévében 657 milliárd forintot költöttek a vásárlók élelmiszerekre, egy évvel korábban három hónap alatt 599 milliárdot (folyó áron). Az élelmiszerek drágulása miatt azonban az 58 milliárd forint többletkiadás ellenére csaknem ugyanannyit kellett cipekedni. – Az idei év kiskereskedelmét havonta vizsgálva kitűnik, hogy januártól márciusig kismértékekben ugyan, de folyamatosan csökkent az értékesítés, de legalábbis mérséklődött a bővülés üteme – értékelte a statisztikákat Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – Ez már tavaly szeptember óta nyomon követhető. A vásárlók takarékoskodása márciusban szinte valamennyi árucsoport esetén megfigyelhető, a tartós cikkek, gyógyszerek és a használt áruk kivételével visszaesett az értékesítés. Jelentős csökkenés van az autóvásárlás terén is.
Az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest a reálkeresetek 7 százalékkal csökkentek – vázolta a főtitkár – Emiatt is fékeződött a lakásépítés, csökkent a vendéglátóhelyek eladási forgalma, elsősorban a munkahelyi étkeztetésben. Nőtt viszont a szabad felhasználású jelzáloghitelek állománya: 2006 decemberétől 746 milliárd forintról ez év első negyedévének végéig 808 milliárd forintra.
Ezzel együtt tavaly kevesebb ruhát vásároltunk, bár mégis többet költöttünk öltözködésre – derül ki a GfK Hungária legfrissebb FashionScope jelentéséből. A tanulmány szerint 2006-ban a teljes ruházati piac mennyiségben 3 százalékkal csökkent, értékben azonban ugyanekkorát nőtt az előző évhez viszonyítva. Az egyensúlyt az áremelések miatti nagyobb költés magyarázza. A távol-keleti üzletek piaci súlyának az elmúlt három évben tapasztalt növekedése 2006-ban ugyan megtorpant, ám eladásaikkal továbbra is a ruházati piac negyedét birtokolják. Némi pozitív elmozdulás ugyan van a ruházati szaküzletek és áruházak irányába.
Még mindig előszeretettel szerzünk be pólót és nadrágot utcai árustól, piacon vagy a kínai, koreai boltokban. Ennek oka főként e termékek olcsóságában keresendő, hiszen itt ezekhez a piaci átlagár (1281 forint) alatt lehet hozzájutni.
– Mi is úgy tapasztaltuk, a kínai üzletek és piacok forgalma nőtt a múlt évben, ez idén valószínűleg fokozódik, hisz megfigyelhető, hogy már a legkisebb településeken is sorra nyílnak ezek a boltok – mondta Vámos György.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.