Márciusban változatlan áron számítva a legfrissebb statisztikák szerint 1,2 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi értékesítés (473 milliárd forint) az egy évvel korábbitól. A január–március közötti forgalom 1277 milliárd forint volt a kiskereskedelemben, ez 81 milliárddal haladta meg az előző évi időszakot. A költekezés többlete ugyanakkor éppen kiegyenlítette az árváltozásokat: az első negyedévben például a ruházati áremelkedés összesen 2 százalék, egyéb iparcikkeknél 3,5 százalék volt.
2007 első negyedévében 657 milliárd forintot költöttek a vásárlók élelmiszerekre, egy évvel korábban három hónap alatt 599 milliárdot (folyó áron). Az élelmiszerek drágulása miatt azonban az 58 milliárd forint többletkiadás ellenére csaknem ugyanannyit kellett cipekedni. – Az idei év kiskereskedelmét havonta vizsgálva kitűnik, hogy januártól márciusig kismértékekben ugyan, de folyamatosan csökkent az értékesítés, de legalábbis mérséklődött a bővülés üteme – értékelte a statisztikákat Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. – Ez már tavaly szeptember óta nyomon követhető. A vásárlók takarékoskodása márciusban szinte valamennyi árucsoport esetén megfigyelhető, a tartós cikkek, gyógyszerek és a használt áruk kivételével visszaesett az értékesítés. Jelentős csökkenés van az autóvásárlás terén is.
Az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest a reálkeresetek 7 százalékkal csökkentek – vázolta a főtitkár – Emiatt is fékeződött a lakásépítés, csökkent a vendéglátóhelyek eladási forgalma, elsősorban a munkahelyi étkeztetésben. Nőtt viszont a szabad felhasználású jelzáloghitelek állománya: 2006 decemberétől 746 milliárd forintról ez év első negyedévének végéig 808 milliárd forintra.
Ezzel együtt tavaly kevesebb ruhát vásároltunk, bár mégis többet költöttünk öltözködésre – derül ki a GfK Hungária legfrissebb FashionScope jelentéséből. A tanulmány szerint 2006-ban a teljes ruházati piac mennyiségben 3 százalékkal csökkent, értékben azonban ugyanekkorát nőtt az előző évhez viszonyítva. Az egyensúlyt az áremelések miatti nagyobb költés magyarázza. A távol-keleti üzletek piaci súlyának az elmúlt három évben tapasztalt növekedése 2006-ban ugyan megtorpant, ám eladásaikkal továbbra is a ruházati piac negyedét birtokolják. Némi pozitív elmozdulás ugyan van a ruházati szaküzletek és áruházak irányába.
Még mindig előszeretettel szerzünk be pólót és nadrágot utcai árustól, piacon vagy a kínai, koreai boltokban. Ennek oka főként e termékek olcsóságában keresendő, hiszen itt ezekhez a piaci átlagár (1281 forint) alatt lehet hozzájutni.
– Mi is úgy tapasztaltuk, a kínai üzletek és piacok forgalma nőtt a múlt évben, ez idén valószínűleg fokozódik, hisz megfigyelhető, hogy már a legkisebb településeken is sorra nyílnak ezek a boltok – mondta Vámos György.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának