Újabb diszkontóriás a kapuk előtt

Újabb árháború készül a kereskedelmi piacon, hamarosan megkezdi hazai terjeszkedését az Aldi, a német élelmiszerdiszkontkirály. A cég munkavállalókat toboroz, hatalmas beruházásokon dolgozik, képviselői viszont titkolóznak. Magyarországon a diszkonthálózatok közül eddig piacvezetőnek számító Lidl megjelenése is jelentős átalakulást idézett elő 2004-ben, ám a konkurens Aldi tovább élezi majd a versenyt, és még nehezebb helyzetbe kényszeríti a hazai vállalkozásokat.

2007. 05. 02. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg még az idén tanúi leszünk az egyik legnagyobb nemzetközi diszkontlánc látványos magyarországi belépőjének – piaci hírek szerint első körben 20-25 élelmiszerüzlettel debütál hazánkban az Aldi. A cég első logisztikai központjának építését a nyáron fejezi be Biatorbágy határában.
Az M0-s és az 1-es főút közötti 54 hektáros Hungarocommercial Park közel felén két éve épül a hétezer négyzetméteres központi iroda és az összességében hatvanezer négyzetméteres területen fekvő raktárépület. A komplexum – a Világgazdaság információi szerint – 50 millió euróba kerül. Áruház itt nem lesz, de a jövőben országszerte 400 üzlet nyitását tervező diszkontóriás összesen 1,3 milliárd eurót, vagyis nagyjából 300 milliárd forintot költ a magyarországi terjeszkedésre.
*
A 15 országban 6600 boltot működtető lánc hazánk után Görögország meghódítására készül. A magyarországi logisztikai központban már a belső munkálatok folynak – erősítette meg a piaci információt lapunknak Dömötör Béla, a biatorbágyi önkormányzat településfejlesztési bizottságának tagja.
Európa diszkontóriása itteni terjeszkedését osztrák érdekeltségein keresztül menedzseli: a hálózatot a Helmut Hofer GmbH és a Brunner Handels GmbH jegyzi. Elképzelhető, hogy Aldi helyett nálunk is a közismertebb Hofer néven futnak majd az üzletek. A két osztrák vállalkozás 2005 novemberében alapította az Aldi Magyarország Holding Kft.-t és az Aldi Magyarország Ingatlan Kft.-t 3-3 millió forinttal. A tavaly januárban 200 ezer forinttal létrehozott, a magyar hálózatot építő Aldi Magyarország Élelmiszer Bt.-ben aláírási joga egyelőre csak ennek a két gazdasági társaságnak van.
A napokban rendezett állásbörzéken kiderült: a társaság több nagyvárosban – Budapesten, Győrben, Veszprémben, Zalaegerszegen, Pécsett, Szegeden, Debrecenben és Miskolcon – rendez be regionális központokat, és itt nyílnak meg az első élelmiszerdiszkontok is. A cég néhány hete folyamatosan jelentet meg hirdetéseket üzletvezetői állások betöltésére, ezekhez több hónapos külföldi felkészítést ígér. Információink szerint tavaly ősszel már sor került egy toborzásra: jellemzően multicégek hazai vállalkozásaiban dolgozó fiatal középvezetőket csábított át magához az Aldi, akiket Ausztriában, különféle tréningeken az üzlethálózatra vonatkozó legapróbb tudnivalókkal is megismertettek. Most többek között mérlegképes könyvelőt, bolthálózat-fejlesztési asszisztenst, konyhai alkalmazottat keresnek. Ezenkívül eladó vagy kiadó ingatlanokra vadásznak: a több mint 15 ezer lakosú települések 10 ezer négyzetméter feletti telkeit vásárolnák fel. Piaci pletykák szerint a vállalat már most több mint két tucat ingatlannal rendelkezik az ország több pontján, amelyek beépítését egyszerre kívánja elkezdeni. Megkérdeztük az Aldi áruházakhoz ingatlant kereső IDAG Hungária Ingatlanfejlesztő Kft.-t a beruházások mostani állapotáról és a jövőbeni tervekről. Andrakovics Gábor ügyvezető kérdéseinket továbbította az Aldi felé, egyúttal jelezte: az anyavállalat eddig sem nyilatkozott a sajtónak, így most sem tartja valószínűnek, hogy konkrétumokat tudunk meg a cégtől. Marad tehát a várakozás és a találgatás.
Elemzők szerint az élelmiszer-kereskedelemben az agresszív terjeszkedést végző diszkontláncok szerepe folyamatosan nő. A szaknyelven hard diszkontoknak nevezett kereskedelmi cégek közös jellemzője, hogy rendkívül szűk termékválasztékkal (900–1500 termékkel), ugyanakkor meghökkentően alacsony árakkal működnek. Itthon a Penny Market és a Lidl használja ezt a formát, s hamarosan az Aldi folytatja a sort. A hazai kiskereskedelem egyik jelentős, piacot átrendező eseménye a Lidl magyarországi belépése volt 2004-ben, amikor 12 áruház nyitotta meg egyszerre kapuit. A lánc főleg a már huzamosabb ideje jelen lévő más hálózatoktól hódította el a vásárlókat és jelentős felfordulást okozott. A Lidl egyelőre nem foglalkozik az Aldival, saját terjeszkedésével van elfoglalva: most nyitja hetvenhatodik áruházát Székesfehérváron.
– Elismerjük, az Aldi konkurenciát jelent majd a magyar piacon – mondta Horváth Tamás, a Lidl képviselője lapunknak –, de az árversenytől nem félünk.
A hard diszkontok hazai térhódítását elsősorban a vásárlók pénztelensége segíti, s az, hogy az ár fontosabb mindennél. Manapság ez a tendencia fokozódik: az emberek pénztárcája apad, így inkább az olcsó, ám időnként megkérdőjelezhető minőség felé fordulnak. Az Aldi két alapítója Németország harmadik és negyedik leggazdagabb embere, méghozzá úgy, hogy a hírek szerint minden eladott termék után mindössze egy cent hasznuk van. A világon az első diszkontáruházat ők nyitották 1962-ben Németországban, ahol ma az európai értékesítés 40 százaléka bonyolódik. Ez egyben azt is jelenti, hogy az eladások nagyobb része Németországon kívül zajlik – állapítja meg az AC Nielsen piackutató vállalat. Az Aldi hetente 5 üzletet nyit Európában, és ezt a tempót már tizenkét éve tartja. A Lidl 6 üzletet nyit hetente, szintén tizenkét éve. Ez a piackutató szerint azt jelenti, hogy 2008-ig a két óriás együttesen 2500 új üzletettel erősödik.
A magyar kereskedők úgy vélik, az Aldi megjelenésével a hazai kisboltok sora megy tönkre. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára úgy fogalmazott: a nemzetközi élelmiszerláncok a 90-es évek elején kezdtek beszivárogni hazánkba, s a folyamat ugyan lassult, de nem állt meg. – A mai forgalom már nem bírja el az újabb üzletláncokat, ezért az Aldi megjelenésének vesztesei a még talpon lévő független kiskereskedők lesznek – jósolta a szakértő. Három-négy éve százával szűnnek meg a kisboltok, miközben a szupermarketek és a diszkontok dinamikusan bővülnek. Az élelmiszerüzletek száma 2002-ben 53-54 ezer volt, amely mostanra 45 ezerre csökkent. Eddig két nagy folyamat zajlott le a hazai élelmiszerpiacon. Először a Cora és a Profi hálózatot is működtető Delhaize-csoport vette meg a Julius Meinltől a Csemege-hálózatot, majd a Billa üzleteket felvásárló Spar Magyarország szerezte meg a Kaiser’s-láncot is. Ugyanakkor a hazai hálózatok is erősödnek, mint például a Coop, a CBA és a Reál. A főtitkár szerint nekik esélyük is van a talpon maradásra, de központi támogatással még biztosabban vehetnék fel a versenyt a külföldi óriásokkal szemben.
Így látja Murányi László, a Coop Hungary Zrt. vezérigazgató-helyettese is. – A magyar láncok soha nem kaptak célzott támogatást, mert a kormány részéről az a hozzáállás: szabad piaci verseny van, boldoguljon mindenki, ahogy tud – mondta a vezető. A Coophoz tartozó magyar vállalkozókat a jelenlegi uniós pénzektől is távol tartják a szigorú pályázati feltételek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.