Alig ismerjük a bankrendszert

Csak minden ötödik magyar van képben a pénzügyek terén, a lakosság egyhatodát viszont egyáltalán nem érdekli ez a terület – derül ki a GfK Hungária piackutató intézet friss kimutatásából. A Magyar Nemzeti Bank felmérése szerint hazánkban általában teljesen passzívan állnak az emberek a bankokhoz, s nem túl magas azok aránya, akik reálisan ítélik meg a hitelfelvételek kockázatát.

2007. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csupán a felnőtt lakosság húsz százaléka tekinthető pénzügyek terén szakértőnek, s választanak maguknak tudatosan pénzintézetet, ezzel együtt egy ötös skálán 4,4-re értékelik a banki szolgáltatások modernségét hazánkban – állapítja meg a GfK Pénzügypiaci adatszolgáltatások tanulmánya, amely öt csoportba sorolja a magyarokat pénzügyekkel kapcsolatos ismereteik alapján. A lakosság egyhatoda egyáltalán nem ért a bankrendszerhez, míg további egyhatoda teljesen elutasítja a pénzintézeteket. Minden ötödik magyar bizalmatlanul, ám rendszeresen igénybe veszi a bankok szolgáltatásait, míg a lakosság harmada sűrűn jár ugyan bankba, de nem különösebben foglalkoztatják a pénzügyek.
Leginkább a magas iskolai végzettségű, jó anyagi körülmények között élő személyek értenek a pénzügyekhez, közülük is a 20 és 40 év közöttiek. A GfK által „ellenséges” kategóriába soroltak között inkább az alacsonyabb iskolai végzettségű, idősebb személyek szerepelnek – közülük sokan budapestiek. Megfigyelhető, hogy a húsz évnél fiatalabbak azok, akik leginkább közömbösek, de ez talán természetes is, hiszen a pénzügyek iránti érdeklődés igazán csak az első kereső tevékenység megkezdése után ébred fel.
A Magyar Nemzeti Bank kutatása is azt állapítja meg, hogy a pénzforgalmi szolgáltatások választása és használata szempontjából hazánkban általánosan jellemző a passzivitás. A fiatalok általában elfogadják szüleik vagy munkahelyük javaslatát, legtöbbször az általuk használt bankot választják maguk is. A GfK eredményét támasztja alá a jegybank azzal, hogy megállapítja: viszonylag alacsony azoknak az aránya, akik ténylegesen összehasonlítják az egyes bankok ajánlatait, és tényleges információk birtokában döntenek a nekik legmegfelelőbb szolgáltatóról. Ez viszont visszavezethető arra is, hogy csak kevés szolgáltatást vesznek igazán igénybe a magyarok: a bankkártyával történő készpénzfelvétel mellett még a készpénzátutalás kap jelentősebb szerepet. Előbbi a fiatalok körében a legnépszerűbb, bár az egyes kártyák funkcióit és a biztonságos használatot illetően már hiányosak az ismereteik.
A hitelekre vonatkozóan két markáns, szintén a családtól „örökölt” attitűd jelenik meg a fiatalok körében: egy részük teljes mértékben elutasító a hitelfelvétellel kapcsolatban, más részük pedig el sem tudja képzelni hitelek nélkül az életét. Viszont nem túl magas azoknak az aránya, akik képesek reálisan felmérni és megítélni az egyes hitelek kockázatait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.