A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) jogi osztályának egyik önálló részlege január óta csak az uniós pályázatokkal kapcsolatos panaszokat fogadja. Az eddigi, száznál is több kifogás valamennyi esetben pályázatok elutasítása miatt volt – közölte lapunkkal a kommunikációs főosztály főosztályvezető-helyettese. Csík Tibor elmondta: a panaszokat két szinten vizsgálják ki, s a második körben már nem vehet részt az, aki az első fokon kezelte az ügyet. Kifogást egyébként az elbírált pályázat elutasítása vagy csökkentett összegű támogatása, illetve egyéb pluszfeltétel előírása esetén adhat be egy projektgazda.
A puding próbája az evés, így a pályázati kiírásoknál is a gyakorlatban derül ki, azok miként működnek – mondják a szakértők. Nincs is hiány az uniós pályázatok intézményrendszerében, különösen a számítástechnikai rendszerben vagy a pályázati útmutatókban rejlő bakikat kifogásoló észrevételekben. A panaszok alkalmasak arra, hogy a hibákra rámutassanak, vagy indokolt esetben a pályázati feltételeken módosítsanak – ismerte el a főosztályvezető-helyettes.
Azonban nem csak technikai kifogások érkeznek. Eddig legtöbben a Társadalmi megújulási operatív program kiírásának (561 beérkezett pályázat) korai felfüggesztését kifogásolták a kitöltőprogram hibás működésén kívül. A benyújtott 1310 gazdaságfejlesztési pályázatra érkezett panaszok jelentős része pedig a rendezetlen munkaügyi viszonyra vonatkozott. Tisztázandó kérdés még ugyanis, hogy a két évre visszamenő rendezett munkaügyi viszonyra vonatkozó előírás esetében a két évet a döntés megszületésétől vagy a pályázat beadásától kell-e számítani.
– Túl nagy megterhelés eddig még nem érhette a panaszirodát – mondta lapunknak a Pályázatírók és Tanácsadók Országos Szövetségének elnöke. Maróczi Imre szerint majd ha október közepéig megjelenik az ígért további 160-180 kiírás, azután lehet érdemben értékelni a panaszkezelés módját, ami – ahogy fogalmazott – remélhetőleg nem csak rutinszerű eljárást jelent.
Rátámadt a kalauzra egy férfi